Thursday, October 28, 2010

Cerita Semalam.....(27 Okt. 2010)

TASIK KENYIR, TRENGGANU merupakan sebuah tasik buatan manusia yang terbesar di ASIA TENGGARA. Ia mempunyai keluasan 2,600 KM PERSEGI. Tasik ini terbentuk hasil pembinaan empangan yang siap pada tahun 1988 untuk tujuan menjana kuasa letrik.

Di Tasik Kenyir terdapat banyak lokasi yang menarik untuk dikunjungi dan salah sebuah ialah Lubuk Kelah. Kawasan Lubuk Kelah ini telah digazetkan sebagai zon perlindungan Ikan Kelah.

Untuk tiba di zon perlindungan Ikan Kelah ini, kami perlu menaiki bot dan juga merentas hutan dengan berjalan kaki.

Perjalanan dengan bot dari Rumah Peranginan Persekutuan di Pulau Sah Besar ke lokasi berjalan kaki memakan masa selama kira-kira 45 minit.

Bot meluncur membelah air tasik yang luas kehijauan dengan dipandu oleh Penyelia, Rumah Peranginan Persekutuan iaitu ENCIK ALIAS BIN NORDIN. Masing-masing yang turut serta dalam bot berkenaan kelihatan amat teruja untuk tiba di lokasi yang dituju iaitu LUBUK KELAH.

Pulau-pulau dan daratan yang kehijauan dengan tumbuhan semulajadi kelihatan dikejauhan sepanjang perjalanan kami menghala lokasi yang dituju. Ada ketikanya bot dipandu laju dan ada masanya juga bot tersebut bergerak perlahan. Ini mungkin kerana pemandu bot berkenaan ingin mengelakkan pokok-pokok mati di bawah permukaan air. Kelihatan banyak lagi pucuk pokok-pokok balak yang telah mati kelihatan di permukaan air. Banyak kawasan hutan di lembah-lembah telah ditenggelami oleh air semasa pembinaan tasik ini. Sementara puncak-puncak bukit pula membentuk pulau-pulau kecil yang semuanya berjumlah 340 buah di tasik berkenaan.

Ada ketikanya juga kami terpaksa menolak bot ketika tiba di kawasan air yang cetek. Pengalaman ini merupakan satu pengalaman yang amat berharga terutama kepada kami yang jarang sekali berpeluang bermesra dengan alam semula jadi. Akhirnya kami tiba jua di lokasi daratan untuk memulakan perjalanan dengan berjalan kaki pula. Laluan berjalan kaki merentas hutan tersebut dimulai dengan sebuah pendakian yang agak tinggi dan agak memenatkan juga.

Tiba dilaluan yang agak landai pula, kami terpaksa menempuh laluan bertiti atau bertangga serta melalui di calah-celah batu licin serta juga yang kasar. Di kiri dan kanan laluan ditumbuhi hutan yang menghijau. Dikatakan dikawasan hutan ini terdapat haiwan seperti gajah, namum hari ini kami tidak pun bertemu dengannya.

Setelah lebih kurang 45 minit berjalan merentas hutan dan menyusur laluan tepi sungai, akhirnya kami sampai di ZON PERLINDUNGAN IKAN KELAH berkenaan yang lebih dikenali sebagai LUBUK KELAH. Tanpa membuang masa, masing-masing menuju ke air untuk bermain dengan iakan-ikan Kelah yang besar jumlahnya. Ikan-ikan kelah ini kelihatan amat jinak memakan makanan yang diletakkan di tangan. Di air yang jernih juga kelihatan kilauan kelibat ikan-ikan Kelah yang berenang dalam air. Pelbagai ragam dan cara masing-masing melayani ikan-ikan Kelah yang jinak tersebut.

Menurut ENCIK ALIAS BIN NORDIN di ZON PERLINDUNGAN IKAN KELAH berkenaan terdapat dua jenis Ikan Kelah yang berpandukan kepada warna iaitu bewarna hitam dan merah. Ikan Kelah yang jinak tersebut merupakan ikan Kelah yang bewarna HITAM sementara yang bewarna merah pula merupakan ikan kelah yang liar dan sukar dipegang.

Setelah puas bermain dengan ikan-ikan kelah berkenaan, maka dalam keadaan berat hati kami mula bergerak untuk meninggalkan LUBUK KELAH tersebut untuk pulang ke RUMAH PERANGINAN PERSEKUTUAN di PULAU SAH BESAR. Kami bergerak pulang melalui laluan semasa kami datang kesini. Ini bermakna masa yang diambil adalah lebih kurang sama ketika kami datang ke sini. Walaupun mungkin tidak lama bermain-main dengan ikan di Lubuk Kelah tersebut namun riak muka masing-masing kelihatan puas setelah berkunjung ke sana.

Sebenarnya ZON PERLINDUNGAN KELAH berkenaan masih tidak begitu popular dikalangan pelancong asing lantaran jarang kelihatan mereka di sini berbanding dengan Kuala Tahan Taman negara di Pahang. Oleh itu diharapkan pihak-pihak yang tertentu dapat mempromosikan kawasan ini kepada pengetahuan pelancong luar negara. Mereka biasanya amat berminat dengan alam semula jadi dan ini tentu akan meningkatkan lagi ekonomi pelancongan Tasik Kenyir.

* Aku membuat rakaman ketika parjalanan ini bermula dan sehingga selesai. Catatan ini akan dijadikan skrip untuk penerbitan video perjalanan berkenaan. Tunggu hasil penerbitan itu nanti....

Terdapat satu sumber menyatakan kos perjalanan ini berjumlah RM1,000 termasuk sewaan bot yang boleh memuatkan 15 orang penumpang.

daudmontakzakaria

FASA-FASA DALAM PENERBITAN VIDEO(SCP)




Bila ditonton kembali, ade jer yang tak kene ngan video ni...
lepas ni tiada lagi perubahan apa2.







FASA-FASA DALAM PENERBITAN VIDEO KAMERA TUNGGAL(SINGLE CAMERA PRODUCTION)

Filem dan video meruapakan bahan media yang penting masa kini. Bahan-bahan ini mampu mempengaruh pemikiran khalayak. Media mampu menentukan topik perbualan manusia setiap hari.

Sejarah filem.

Sebelum kita memperkatakan berkaitan video, terlebih dulu kita lihat sejarah perkembangan 'gambar bergerak'. Gambar bergerak bermula dengan penciptaan peralatan filem. Dua orang yang terkenal dalam penciptaan peralatan gambar bergerak ialah THOMAS EDISON dan LUMIERE BERSAUDARA.





Thomas Edison
Thomas Edison telah mencipta alat yang dikenali sebagai KINETOSCOPE pada tahun 1887. Ia merupakan alat merakam dan menayang gambar. Gambar dirakam atas pita celluloid yang berupa plastik yang telah dicipta oleh GEORGE EASTMAN.

Lumiere Bersaudara.
Lumiere bersaudara telah mencipta alat CINEMATOGRAPHE pada tahun 1895 yang merupakan kombinasi kamera, alat memproses filem dan projektor. Dalam tahun 1895 juga dia telah menayangkan sejumlah 10 buah filem pendek kepada umum di Paris yang mengambil masa selama 20 minit. Salah sebuah filem terkenal yang ditayangkan ialah 'WORKERS LEAVING THE LUMIERE FACTORY'.



SEJARAH PERALATAN VIDEO.
Perakam video yang pertama dipasarkan oleh AMPEX dalam tahun 1956 yang menggunakan pita bersaiz 2 inci dan ia hanya digunakan di setesen televisyen. SONY dan PHILLIP pula telah memasarkan VTR yang pertama dalam tahun 1963. SONY juga telah memasarkan perakam video untuk kegunaan umum atau rumah dalam tahun 1965. VTR atau alat perakam video format U-Matic telah dikeluarkan dalam tahun 1971 dan U-Matic Hi-Band dalam tahun 1980 an oleh SONY. Sementara itu pita VHS( VIDEO HOME SYSTEM) telah diperkenalkan oleh JVC dalam tahun 1977.



PLANING;
Sebelum menerbitkan sebuah penerbitan, perancangan yang rapi perlu dilakukan. Jika ia seorang yang mempunyai modal maka ia perlu mencari penulis skrip untuk menulis skrip filem atau video berkenaan. Jika dia merupakan seorang yang serba boleh maka dia sendiri perlu menulis skrip sebelum menerbitkannya dalam bentuk filem atau video. Jika ia merupakan program kumpulan maka kumpulan berkenaan patut berbincang untuk mendapatkan IDEA sebelum menulis SINOPSIS, TREATMENT( OLAHAN CERITA) dan SKRIP. Setelah semuanya selesai maka KERTAS CADANGAN disiapkan.

KERTAS CADANGAN;
Kertas cadangan mengandungi maklumat-maklumat seperti;
-NAMA RANCANGAN: nama rancangan dimana skrip atau rancangan berkenaan ingin disiarkan.
-JENIS RANCANGAN: saperti dokumentari, rancangan majalah atau masakan.
-TAJUK RANCANGAN/ DRAMA/ DOKUMENTARI; tajuk penerbitan tersebut.
-KHALAYAK SASARAN: khalayak umum atau khusus seperti wanita.
-TUJUAN RANCANGAN/ DRAMA: mengapa rancangan atau drama tersebut perlu diterbitkan. Apakah matlamat yang hendak dicapai contohnya seperti konsep SATU MALAYSIA.
-BAHASA SIARAN: bahasa pengantar.



FASA-FASA DALAM PRODUKSI VIDEO;
Terdapat 3 fasa dalam penerbitan video iaitu, PRE-PRODUCTION, PRODUCTION dan POST-PRODUCTION.

- PRE-PRODUCTION;
Fasa ini termasuk menulis skrip dan perancangan yang perlu dalam penyediaan skrip untuk rakaman.
-PRODUCTION;
Dalam fasa ini rakaman sebenar filem atau video dilakukan di lokasi-lokasi.
-POST-PRODUCTION;
Dalam fasa ini pula proses penyuntingan, memasukkan bunyi dan grafik dibuat terhadap rakaman yang telah dilakukan.

PRE-PRODUCTION;
Dalam fasa ini ialah,
1. SINOPSIS
2. TREATMENT atau OLAHAN CERITA
3. SKRIP
4. PEMILIHAN PELAKON
5. RECEE
6. BELANJAWAN
7. JADUAL PENGGAMBARAN
8. SKRIP PENGGAMBARAN dan STORYBOARD
9. PEMBINAAN SET
10. PENYEDIAAN KOSTUM atau PAKAIAN
11. SOLEKAN


1. SINOPSIS
Sinopsis merupakan maklumat ringkas yang padat dan jelas.
Sinopsis yang baik ialah diantara 30-50 patah perkataan dan yang kurang baik melebihi 100 patah perkataan. Sinopsis ini ditulis dalam satu perenggan sahaja.

CONTOH SINOPSIS
Forbidden Kingdom merupakan sebuah filem aksi, fantasi, pengembaraan dan lucu. Ia mengisahkan seorang remaja Amerika bernama Jason di abad ke-21 yang amat meminati filem kung fu. Secara tidak sengaja Jason telah terjumpa sebatang tongkat unik yang telah membawanya terlibat dalam satu pengembaraan di era 500 tahun dahulu.

2. TREATMENT/ OLAHAN CERITA
Ia merupakan satu pengisahan yang lengkap mengenai satu-satu cerita dari kaca mata seorang tukang cerita tanpa sebarang dialog.
Olahan cerita ini menggunakan kaedah adegan demi adegan.
Mereka yang membaca akan merasa kesan yang sama seperti menonton cerita tersebut.
Olahan cerita biasanya untuk filem atau drama satu jam, olahan cerita atau treatment panjangnya dari 40 hingga 60 muka surat.

CONTOH TREATMENT atau OLAHAN CERITA.

SIANG HARI. LONG SHOT dan PAN. Kita dilihatkan kawasan ladang kelapa sawit yang luas tetapi sebahagiannya ditutupi semak. Kedengaran bunyi anjing dari jauh. Kita lihat anjing dan seorang lelaki Cina melangkah sungai dengan memijak batu-batu di dalamnya.

Bunyi anjng semaki n ganas membawa pemburu ke arah sebuah bungkusan. Kamera bergerak ke sebalik bungkusan guni yang besar menampakkan anjing dan pemburu meluru ke arah bungkusan tersebut......


3. SKRIP;

Skrip ialah idea yang dikembangkan menjadi isu dan persoalan.
Ia berfungsi untuk memenuhi sesuatu tujuan dengan menggunakan sesuatu jenis media.
Skrip dihasilkan oleh penulis skrip.
Penulisan sesebuah skrip berlaku berulang kali sehingga diluluskan untuk diterbitkan.
Biasanya penerbit akan membeli terus skrip dan mengubah bahagian tertentu jika perlu.

SUMBER IDEA UNTUK SKRIP;

- Pengalaman sendiri
- Pengalaman orang lain
- Pembacaan pelbagai bahan
- Menonton

BENTUK IDEA;
Idea ialah cetusan desakan fikiran mengenai sesuatu.

i. IDEA TERPENDAM, iaitu idea yang tidak aktif. Setiap manusia mempunyai idea ini yangmana ia tidak berkembang.
ii. IDEA TERPERAM, iaitu idea yang masih berlegar dalam fikiran secara aktif yang dicadangkan untuk dilahirkan menjadi skrip.
iii. IDEA LAHIRIAH, iaitu idea yang telah dilahirkan di atas kertas.

STRUKTUR SKRIP;

- Pengenalan
- Kandungan
- Kesimpulan


CONTOH SKRIP

i. Contoh skrip 1




iii. CONTOH SKRIP MCP


iv. CONTOH SKRIP MCP PELAJAR PENG. MEDIA UKM


4. RECEE/ MENINJAU LOKASI

Ia merupakan proses mencari tempat yang sesuai untuk penggambaran video atau filem.

-Tujuan recee ialah untuk meminta kebenaran pihak tertentu untuk membuat rakaman di lokasi-lokasi tertentu.
-Menentukan arah cahaya matahari yang penting untuk subjek rakaman di luar dan dalam.
-Recee juga dibuat bagi menentukan pencahayaan yang perlu di lokasi berkenaan.
-Menentukan plug point yang mencukupi terutama untuk lampu-lampu penggambaran.
-Untuk mengetahui bunyi-bunyi yang tidak diperlukan di lokasi berkenaan.
-Untuk mengetahui perkara-perkara tertentu dari masyarakat tempatan di mana penggambaran akan diadakan.


5. BELANJAWAN

Belanjawan merangkumi pelbagai perkara dalam penerbita tersebut.
- BAYARAN PENGARAH
- BAYARAN PELAKON TETAP DAN TAMBAHAN
- BAYARAN KREW PENERBITAN
- PENGANGKUTAN
- PROPS DAN COSTUMES
- SEWA LOKASI
- PENGINAPAN
- ORKESTRA
- PENGINAPAN
- CATERING


6. JADUAL PENGGAMBARAN

-Penolong Pengarah akan memecahkan skrip mengikut BABAK, SHOT, PROPS, KOSTUM, LOKASI dan PELAKON.

-Jadual penggambaran disediakan mengikut jumlah hari penggambaran dan babak.

-Babak yang digambarkan di tempat yang sama akan dibuat pada hari yang sama.


CONTOH JADUAL PENGGAMBARAN

* Contoh Jadual Penggambaran

* Lagi contoh Jadual Penggambaran.

* Contoh jadual penggambaran.



7. SKRIP PENGGAMBARAN

- Skrip Penggambaran dibuat oleh Pengarah berdasarkan treatment atau lakon layar yang ditulis oleh penulis skrip.
- Skrip penggambaran ditulis mengikut BABAK, URUTAN dan NOMBOR.



STORYBOARD

- Satu siri lakaran lukisan yang memaparkan komposisi dalam sesuatu penerbitan filem atau video. Ia mengandungi imej atau visual, diskripsi ringkas berkaitan visual dan shot-shot kamera.
- Pengarah berbincang dengan pelukis untuk menterjemahkan skrip penggambaran ke bentul storyboard.

Salah satu faktor diperlukan storyboard ialah untuk memudahkan pengarahan dan juga penyuntingan.





8. PEMBINAAN SET dan PROPS

- Pembinaan set diketuai oleh Pengarah Seni atau Pereka Set.
- Sebelum set dibina ia terlebih dulu dilukis
- Model juga dibina.
- Pembinaan set mengambil kira kedudukan kamera dan penataan lampu.
- Bahagian props juga membuat persediaan terhadap hiasan set dengan nasihat Pengarah Seni.
- Pengarah Seni bertanggung jawab berkaitan pemilihan PERABOT, PROPS, dan perhiasan set serta tempat untuk meletakkannya.
- Props yang tidak boleh dibeli atau disewa akan dibuat sendiri.



9. MENYEDIAKAN KOSTUM

- Kostum direka oleh pereka kostum sebelum penggambaran.
- Pereka kostum berbincang dengan Pengarah Seni dan Pengarah Fotografi berkaitan aksesori dan kostum dari sudut warna dan fesyen.
- Pereka kostum akan mereka kostum dengan mengambil kira sejarah, masa, lokasi, cuaca dan suasana keseluruhan.
- Semua senarai pakaian dan aksesori untuk setiap babak dipegang oleh Pereka Kostum.
- Ukuran pelakon-pelakon juga diambil untuk tujuan mereka kostum yang akan dipakai.
- Kostum ada yang dibuat, dibeli, disewa, atau didapati dari pihak penaja.
- Semasa penggambaran Pereka Kostum akan berbincang dengan Penjaga Kesinambungan(atau contigirl) untuk memastikan kesinambungan kostum adalah betul untuk setiap babak.



10. SOLEKAN

Jurusolek akan berbincang dengan Pengarah dan Pengarah Seni berkaitan solekan para pelakon.

Terdapat tiga(3) katogori solekan iaitu;

- Solekan langsung
- Solekan watak
- Solekan Kesan Khas.

SOLEKAN LANGSUNG
- Solekan langsung berkaitan aspek personaliti khususnya dilakukan di muka.

SOLEKAN WATAK
- Solekan watak menukarkan pelakon kepada orang yang berlainan seperti menambah janggut.

SOLEKAN KESAN KHAS
- Solekan atau make up katogori ini merangkumi bidang yang luas bergantung kepada keperluan watak yang dilakonkan.
- Solekan khas merupakan yang lebih sukar seperti kuku tumbuh dari jari dan menjadikan orang yang kurus kepada gemuk.



5.2 PENERBITAN(PRODUCTION)

Penerbitan atau production ialah;
- Proses meletakkan imej-imej ke atas filem dan bunyi ke dalam pita.
- Proses meletakkan imej-imej dan bunyi ke dalam pita
- Proses penggambaran pelakon dan aksi.

Dalam erti kata yang lain PENERBITAN ialah tugas-tugas rakaman yang dibuat oleh krew rakaman di lokasi-lokasi mengikut treatment atau skrip yang telah ditulis. Sebelum membuat rakaman pastikan peralatan rakaman dalam keadaan sempurna dan mampu mengendalikan peralatan berkenaan dengan baik.




KREW PENGGAMBARAN DI LOKASI
- PENGARAH
- PENOLONG PENGARAH
- PENASIHAT SKRIP/ PEMBANTU SKRIP
- PENGARAH DIALOG
- PENGARAH FOTOGRAFI/ JURUKAMERA
- JURUAUDIO
- PENATA CAHAYA
- JURUSOLEK
- PEMEGANG CLAPPERBOARD
- CONTIGIRL


a. PENGARAH
Tugas Pengarah ialah;

- Pengarah memilih dan mementaskan bahan yang akan digambarkan dalam shot.
- Tanggungjawab utama di lokasi ialah menyusun, mengarah aksi, perletakan kamera dan menentukan shot yang harus digunakan.
- Menyelesaikan masalah krew dan juga pelakon.

ARAHAN DALAM PENGGAMBARAN FILEM
- Pengarah: 'Quite on the set! Sound ready'
- Juruaudio: 'Yes'
- Pengarah: 'Roll sound'
- Juruaudio: 'Speed'
- Pengarah: 'Camera roll'
- Jurukamera: 'Camera roll'
- Pengarah: 'Mark it'
- Pemegang clapperboard: 'Scene 15, shot 1, take 3'
- Pengarah: 'Action'

....Bila penggambaran tamat.....

- Pengarah: 'Cut'

ARAHAN DALAM PENGGAMBARAN VIDEO
- Pengarah: 'Quite on the set! Camera ready'
- Jurukamera: 'Ready'
- Pengarah: 'Roll camera'
- Jurukamera: 'Camera roll'
- Pengarah: 'Mark it'
- Pemegang clapperboard: 'Scene 15, shot 1, take 3'
- Pengarah: 'Action'

....Bila penggambaran tamat.....

- Pengarah: 'Cut'



b. PENOLONG PENGARAH
Tugas Penolong Pengarah ialah;

- Menentukan produksi berjalan lancar dan mengikut jadual
- Menyampaikan segala maklumat dari Pengarah kepada pelakon dan krew
- Merancang pergerakan pelakon ketika raptai bersama pelakon, kamera, dan cahaya
- Memberi taklimat kepada pelakon dan krew untuk penggambaran pada hari esok.
- Menguruskan pelakon tambahan dan orang ramai serta memastikan orang yang tidak terlibat tidak berada dalam set penggambaran.


c. PENASIHAT/ PEMBANTU SKRIP
Tugas Penasihat atau Pembantu Skrip ialah;

- Mencatat shot-shot yang diambil
- Mencatat perubahan dialog, aksi, lokasi, set, props, hiasan, kostum, pergerakan kamera dan segala komen yang dibuat oleh Pengarah.


d. PENGARAH DIALOG
Tugas Pengarah Dialog ialah;

- Ketika raptai, Pengarah Dialog menyemak skrip dengan pelakon untuk memastikan mereka tahu dialog masing-masing dan membantu mereka menyampaikannya.
- Memberitahu Penasihat Skrip jika ada sebarang perubahan dialog ketika sesi latihan di luar kamera.
- Memberitahu Pengarah dan Pembantu Skrip sebarang perbezaan skrip selepas setiap rakaman diambil
- Tidak semua produksi mempunyai Pengarah Dialog dan ini akan diambilalih oleh Pembantu Skrip


e. PENGARAH FOTOGRAFI/ JURUKAMERA
Pengarah fotografi dikenali juga sebagai Jurukamera atau Cinematographer.

Tugas Pengarah Fotografi atau Jurukamera ialah;
- Menyediakan peralatan sebelum penggambaran
- Meletakkan kamera mengikut apa yang dikehendaki oleh Pengarah
- Menentukan shot, kedudukan, sudut dan pergerakkan kamera namun keputusan akhir ditentukan oleh Pengarah
- Bekerjasama dengan Penata Cahayabserta menentukan tiada sebarang benda yang tidak perlu ada dalam bingkai atau frame ketika shot diambil.



f. JURURAKAM BUNYI/ BOOM OPERATOR
Tugas Boom Operator ialah;

- Menghasilkan bunyi yang baik seperti bebas daripada bunyi latar belakang yang hingar dan sebagainya
- Dalam pembikinan filem dia mengendalikan alat perakam, mikrofon dan menggunakan earphone.
- Dalam penerbitan video ia mengawal volume rakaman di kamera atau mengawal audio mixer untuk merakam audio daripada boom microphone.
- Dia berbincang dengan Jurukamera untuk menentukan kedudukan mikrofon dalam set penerbitan.



g. PENATA CAHAYA

Penata cahaya memberi kerjasama kepada Pengarah, Pengarah Seni serta Pengarah Fotografi untuk mencipta pencahayaan yang sesuai untuk sesebuah babak atau set.



h. JURUSOLEK

- Membantu pelakon merealisasikan perwatakannya mengikut yang dikehendaki oleh skrip
- Menggunakan tiga katogori solekan iaitu SOLEKAN LANGSUNG, SOLEKAN WATAK dan SOLEKAN KHAS.
- SOLEKAN LANGSUNG berkaitan aspek personaliti khususnya dilakukan di muka.
- SOLEKAN WATAK menukarkan pelakon kepada orang yang berlainan seperti menambah janggut.
- SOLEKAN KHAS merupakan make up yang lebih sukar seperti kuku tumbuh dari jari dan menjadikan orang yang kurus kepada gemuk.


i. PEMEGANG CLAPPERBOARD

-Tugasnya ialah memegang clapperboard di hadapan kamera sebelum aksi sesuatu adegan dilakonkan. Clapperboard ini dirakamkan juga.



j. CONTIGIRL

Tugas Contigirl ialah menjaga segala kesinambungan / continuity ketika penggambaran berjalan.
- menjaga kesinambungan shot-shot, pergerakan, pakaian dan sebagainya.
- membuat catatan di filem atau video recording sheet.



k. PELAKON
Pelakon bukan krew penggambaran tetapi dia mesti berada di lokasi penggambaran untuk rakaman. Sebagai pelakon dia mesti;
- bersedia menurut arahan Pengarah
- mampu menghidupkan watak yang dibawanya
- mesti sentiasa bersedia untuk berada dalam wataknya.


PELAKON
Pelakon merupakan mereka yang diberi peranan melakonkan watak dan dirakamkan ke filem atau video. Pelakon mestilah;
- Bersedia menurut arahan Pengarah
- Mampu menghidupkan watak
- Mesti sentiasa bersedia untuk berada dalam wataknya


GERAK KERJA KAMERA / CAMERA WORKS

ii. PERGERAKAN KAMERA
iii. SUDUT KAMERA
iv. KOMPOSISI
v. SCREEN DIRECTION / CONTINUITY


i. JENIS / SIZE SHOT

- LONG SHOT / FULL SHOT (LS) : Keseluruhan tubuh manusia.
- MID SHOT (MS) : Paras pinggang ke atas.
- MID CLOSE UP (MCU) : Atas dada hingga atas kepala.
- CLOSE UP (CU) : Atas dagu hingga atas dahi.
- EXTREME CLOSE UP: Bawah hidung hingga mata.
- TWO SHOT; dua subjek dalam bingkai atau frame.
- POINT OF VIEW SHOT: rakaman pandangan subjek.
- OVER SHOULDER SHOT: rakaman dibelakang bahu subjek atau pelakon.
- REVERSE SHOT: kamera sebagai pemerhati kedua subjek yang sedang berkomunikasi.





ii. GERAKAN KAMERA

- STILL / TANPA BERGERAK.
- DOLLY IN / OUT
- TRACK







iii. SUDUT KAMERA

a. SUDUT KAMERA MENDATAR / HORIZONTAL

- FRONT
- 3/4 FRONT
- PROFILE
-3/4 BACK
- BACK



b. SUDUT KAMERA MENEGAK/ VERTICAL

- EXTREME HIGH ANGLE
- HIGHT ANGLE
- EYE LEVEL
- LOW ANGLE
- EXTREME LOW ANGLE
- AERIAL VIEW: pandangan udara.




iv. KOMPOSISI:

- Ia berkaitan dengan aksi, pergerakan dan kandungan dalam shot-shot tertentu.
- Ia juga merupakan cara kita meletakkan subjek dalam 'frame'





v. SCREEN DIRECTION / CONTINUITY

- Arah atau pergerakan subjek dalam bingkai atau frame.
- 'Screen Direction' lebih mudah dikekalkan jika memahami prinsip 'Action Axis'


- Contoh 2 'screen direction'



PENCAHAYAAN

Tujuan asas pencahayaan,

- Untuk mendapatkan satu pendedahan sempurna bagi meningkatkan kualiti gambar.
- Untuk menghasilkan 'mood' sesebuah cerita.


SUMBER CAHAYA

i. CAHAYA SEMULAJADI
ii. CAHAYA BUATAN (LAMPU)


KUALITI CAHAYA

i. SOFT LIGHT
ii. HARD LIGHT




i. SOFT LIGHT

- Cahaya yang terserak (diffused)
- Kurang bayang atau menghasilkan bayang yang nipis.


ii. HARD LIGHT

- Cahaya yang kuat
- Hasilkan bayang yang jelas atau tebal.



BASIC LIGHTING

- Gunakan satu 'key light'

- Tidak menarik dan menghasilkan bayang yang tebal di bahagian yang tidak kena cahaya.




THREE POINT LIGHTING

- Cara 'Three Point Lighting' ialah ia menggunakan tiga buah lampu yang diletakkan di posisi yang tertentu. Ia akan memberikan pencahayaan yang sempurna kepada subjek yang dirakan.




- Cohtoh subjek yand menggunakan 'KEY LIGHT' sahaja.

- Contoh subjek yang menggunakan ' KEY LIGHT' dan 'FILL LIGHT' sahaja.

- Contoh subjek yang menggunakan cara 'THREE POINT LIGHTING' iaitu mempunyai KEY LIGHT, FILL LIGHT dan BACK LIGHT'.


* Penggunaan cara 'THREE POINT LIGHTING' dalam studio.



- 'BALANCED LIGHTING'

Cara mendapatkan balanced lighting dalam studio ialah dengan menggunakan
- KEY LIGHT
- FILL LIGHT
- BACK LIGHT
- SET LIGHTING





- THREE POINT LIGHTING untuk subjek yang ramai.

- Contoh TPL untuk subjek yang ramai.



SPECIAL LIGHTING EFFECT

a. BELOW
Bila digandingkan dengan latar belakang yang gelap atau tiada cahaya langsung, subjek kelihatan misteri dan seram.

Contoh. pencahayaan di bawah.



b. ABOVE
Subjek atau seluruh babak atau scene kelihatan redup.

Contoh pencahayaan di atas.



c. SIDE
Menyerlahkan kesan dramatik.

Contoh pencahayaan dari sisi.




5.3. PASCA PENERBITAN (POST-PRODUCTION)

- Sebelum proses seterusnya dibuat, semua hasil penggambaran ditonton semula.
- Penerbit, Pengarah dan Jurukamera akan mengkaji segala bahan semasa preview.
- Jika terdapat sebarang shot-shot yang rosak, penggambaran semula akan dibuat.


PROSES-PROSES DALAM PASCA PRODUKSI
- Proses-proses yang terlibat dalam pasca penerbitan ialah;

1. PENYUNTINGAN
2. DUBBING



PENYUNTINGAN

- Dalam produksi satu shot yang diambil tidak membawa sebarang makna.
- Untuk membentuk sebarang makna yang dikehendaki semua shot akan dicantumkan untuk membina sebuah babak atau 'scene' dan seterusnya menjadi sebuah filem.
- Proses penyuntingan ini meletakkan keseluruhan shot bersama, kepada bentuk yang terakhir seperti filem, drama dan sebagainya.
- Proses penyuntingan ini melibatkan pemilihan shot, penyusunan shot dan babak serta pengadunan audio.
- Tugas penyuntingan ini dilakyukan oleh penyunting.
- Penyunting mempunyai kebebasan menyunting namun Pengarah mempunyai pengaruh yang besar dalam proses penyuntingan.



JENIS PROSES PENYUNTINGAN VIDEO

Dalam produksi video terdapat dua jenis proses penyuntingan iaitu;

a. PENYUNTINGAN ON LINE
b. PENYUNTINGAN OFF LINE

- Penyuntingan OFFLINE merupakan suntingan awal dan antara tujuannya adalah untuk ditonton kembali sebelum dilakukan penyuntingan akhir.
- Penyuntingan ONLINE merupakan penyuntingan yang lebih teliti dan sempurna dengan memasukkan kesan-kesan khas.




*Lebih lanjut berkatan 'PENYUNTINGAN' ada DI SINI.



DUBBING / ADUNAN AUDIO

Ia merupakan proses memasukkan audio ke dalam penerbitan.



FUNGSI UMUM AUDIO
Fungsi utama audio ialah;

- Untuk menarik perhatian seperti menggunakan muzik dan lagu, kesan bunyi serta pertuturan yang berbeza antonasinya.
- Untuk mendapatkan maklumat; audio yang dihasilkan mengandungi maklumat.
- Menjelaskan; biasanya menggunakan dialog.



JENIS BUNYI / AUDIO

a. BUNYI ASAL / SEMULAJADI
b. BUNYI SECONDARY


a. Bunyi asal / semulajadi;

- Bunyi semulajadi yang dirakam seperti bunyi burung dan lain-lain.
- Bunyi yang dirakam dari persekitaran seperti bunyi kenderaan, tapak pembinaan dan sebagainya.
- Bunyi suara manusia seperti dalam bentuk dialog dan isyarat tertentu.
- Audio yang tiada bunyi.


b. Bunyi secondary;

- Muzik
- Muzik dan lagu
- Muzik yang dibentuk untuk dijadikan kesan bunyi.
- Kesan bunyi dari pelbagai bunyi persekitaran yang dirakam dan digunakan bila-bila masa yang perlu.







PROSES DUBBING

Dalam proses dubbing audio seperti muzik dan kesan bunyi diadunkan di dalam produksi video.

Secara umum muzik digunakan mengikut mood setiap babak, kesan bunyi tertentu digunakan untuk menggambarkan keadaan persekitaran.

Semua audio ini diadun di dalam produksi mengikut apa yang terdapat dalam skrip.


Contoh proses dubbing.




PRA TONTON

Pra tonton merupakan satu sesi dimana sesebuah penerbitan filem atau video dipertontonkan kepada sekumpulan individu tertentu antaranya dengan tujuan untuk mendapatkan 'feedback' sebelum diedarkan.



7.0 EDARAN

- Edaran kepada pihak yang membuat tempahan, umpamanya video koperat
- Edaran untuk tayangan di televisyen.
- Edaran dalam dan luar negara.



TAMAT


daudmontakzakaria.

.................................bersambung.......................................