Tuesday, June 24, 2008

Screen Direction dan Continuity

- Kamera di lokasi A= visual A
- Kamera di lokasi B= visual B
- Kamera di lokasi C= visual C
- UNTUK MEMPEROLEHI VISUAL YANG MEMPUNYAI CONTINUITY/ KESINAMBUNGAN, LOKASI A HENDAKLAH DIIKUTI OLEH LOKASI B(Neutral Shot) DAN AKHIRNYA LOKASI C.
- JIKA 'VISUAL A' DISAMBUNGKAN DENGAN 'VISUAL C' TANPA 'VISUAL B', MAKA KELIHATAN SUBJEK 'A' AKAN BERLANGGAR DENGAN SUBJEK 'C' DALAM SCREEN TV.
-OLEH ITU VISUAL B (NEURAL SHOT) AMAT PENTING SEBAGAI VISUAL UNTUK CONTINUITY



VISUAL A


VISUAL B


VISUAL C


v. Screen Direction and Continuity

- ARAH ATAU PERGERAKAN SUBJEK DALAM BINGKAI ( FRAME )
- ‘SCREEN DIRECTION’ LEBIH MUDAH DIKEKALKAN JIKA MEMAHAMI PRINSIP ‘ACTION AXIS’

Komposisi

WALKING ROOM: Luaskan ruang hadapan subjek yang sedang berjalan.
LOOKING ROOM: Luaskan ruang arah yang dilihat oleh subjek.

HEAD ROOM: Luaskan ruang di atas kepala subjek.


n

iv. Komposisi

nADALAH BERKAITAN DENGAN AKSI, PERGERAKAN DAN KANDUNGAN DALAM SHOT-SHOT TERTENTU

Sudut kamera secara menegak


SUDUT KAMERA: MENEGAK/ VERTICAL
Sudut kamera secara menegak


MENEGAK / VERTICAL

n EXTREME HIGH ANGLE

n HIGHT ANGLE

n EYE LEVEL

n LOW ANGLE

n EXTREME LOW ANGLE