Thursday, January 20, 2011

Kepentingan peralatan dan krew penerbitan/produksi





Memang tidak dapat dinafikan video wujud di mana-mana. Ia wujud ditayangkan di layar yang kecil seperti handphone dan juga dilayar-layar yang lebih besar malah ada yang lebih besat daripada layar di panggung wayang. Video juga boleh didapati di internet dan ia juga boleh disimpan dalam pita, DVD, hard disc dan sebagainya. Ia juga boleh dirakam dan di padam pada medium-medium yang tertentu.
Peralatan-peralatan untuk menerbitkan program video sekarang ini semangkin bertambah baik dan canggih walaupun untuk kegunaan persendirian. Contohnya 'handycam' sekarang ini mampu menghasilkan imej yang jelas dalam format high definition serta boleh jugas dirakam terus ke dalam 'hard dics'.
Walau bagaimana baik pun peralatan penerbitan tetapi jika kurang kemahiran dalam penerbitan video, ianya tidak berguna dan tidak mampu menghasilkan penerbitan yang baik dan hebat. Oleh itu pengetahuan dalam penghasilan program video mestilah diperoleh terlebih dahulu sebelum mula membuat rakaman video.
Oleh yang demikian dalam sesebuah penerbita, krew yangmahir dalam tugas mereka amatlah perlu dan penting bagi menghasilkan sebuah penerbitan yang hebat. Krew yang kurang mahir dalam mengendalikan peralatan mungkin akan menyumbang kepada kegagalan penerbitan tersebut.
Jumlah atau bilangan krew penerbitan untuk sesebuah penerbitan adalah berbeza kerana ia bergantung kepada budget, program yang dihasilkan dan juga syarikat yang menerbitkannya. Sebagai contoh stesen penyiaran yang besar mempunyai kewangan yang cukup untuk menampung bilangan krew yang ramai.

KREW PENERBITAN & TUGAS;

Sekarang kita lihat tugas krew dalam sesebuah penerbitan dan tugas yang mereka jalankan.

- Penerbit( producer)
Secara umum penerbit bertanggung jawab dalam sesebuah penerbitan secara khusus. Biasanya dia lebih mengambil perhatian dari segi budget, memilih kakitangan, menerima dan meluluskan skrip dan juga bertanggung jawab dalam jadual penerbitan. Dia akan bekerja dengan penulis skrip. Penerbit juga bertanggung jawab memilih Pengarah dan bertanggung jawab dalam semua mesyuarat berkaitan penerbitan, membuat perancangan, memilih lokasi, raptai, dan sebagainya.
Selain dari itu dia juga dalam semua aspek bermula dari perancangan hingga penerbitan berkenaan siap sepenuhnya.
- Penolong Penerbit( assistant producer atau AP)
Dia bertugas membanti Penerbit dan tugasnya akan ditentukan oleh Penerbit. Diantara tugasnya ialah menyelaraskan jadual penerbitan, membuat panggilan kepada tetamu-tetamu, serta menyelia post-production.
- Pengarah(director)
Pengarah mempunyai tugas yang besar untuk menukarkan skrip kepada visual yang kreatif. Dia menggerakkan jurukamera untuk mendapatkan shot-shot yang diperlukan dan memilih shot-shot kamera yang sesuai untuk 'final production'. Pengarah merupakan orang yang mampu menyalurkan pandangannya secara berkesan kepada krew. Dia juga merupakan 'team builder' yang menggerakkan krew untuk mencapai kejayaan penerbitan berkenaan. Dia menyelaraskan tugas-tugas dalam penerbitan seperti pencahayaan, sound, kamera, kostum dan sebagainya. Pengarah boleh memilih dan menyewa khidmat talent atau pelakon, merancang shot-shot dan pergerakan kamera. Dia juga bertanggungjawab ketika proses penyuntingan serta memberi arahan semasa raptai. Dia akan menentukan set, kerja kamera, pencahayaan, sound, make up, grafik dan sebagainya. Bidang tugas Pengarah amat luas bermula dari pemilihan pelakon hinggalah penerbitan berkenaan disiapkan.
-Penolong Pengarah(assistant director) atau associate director(AD)
AD bertugas membantu Pengarah. Fungsinya termasuklah menyelia semua raptai, menyemak storyboard, jadual rakaman dan ada ketikanya bertanggung jawab terhadap pelakon. AD ada ketikanya boleh menggantika Pengarah untuk membuat rakaman kembali shot-shot.
Dalam penerbitan Multiple Camera Production(MCP), Assistant Director ada ketikanya boleh menagtur shot-shot, grafik dan pita-pita. Dia juga boleh memeriksa effect seperti 'cromakey', memberi arahan rutin seperti playback tape untuk 'insert' dan tugas-tugas yang lain sementara Pengarah mengawal talent serta jurukamera-jurukamera. AD juga sentiasa memeriksa masa rakaman program mengikut masa serta membantu Pengarah semasa post-production.
-Floor manager(FM) atau stage manager.
Floor Manager merupakan wakil kepada Pengarah apabila pengarah tiada di lokasi atau dalam studio. Dia juga memberi arahan kepada 'talent' dan mengarahkan krew di 'studio floor'. FM juga boleh memastikan kehadiran talent di studio.
- Production Assistant (PA)
PA bertugas membantu Penagarah atau Penerbit dengan keperluan-keperluan dalam penerbitan seperti membuat salinan2, sediakan minuman, sebagai runner, dalam raptai dan lokasi. Semasa raptai dan rakaman dia membantu Pengarah atau Penerbit dan boleh bertindak sebagai Floor Manager.
-Technical Director(TD) atau vision mixer.
Dalam bilik kawalan atau control room TD berada di sebelah Pengarah dan bertanggung jawab dalam mengendalikan 'switcher'. TD juga boleh bertindak sebagai ketua crew.
- Makeup artist
Makeup artist mereka, menyedia dan menyolek talent.
- Graphic Designer/operator
Graphic Designer bertanggung jawab dalam mereka dan membuat grafik untuk penerbitan. Dia bertugas menyelaras dan menaip teks dan title untuk penerbitan berkenaan sama ada digunakan semasa penerbitan atau untuk disimpan dan digunakan dimasa akan datang.
-Audio Mixer/ sound mixer/ sound supervisor
Audio Mixer bertanggung jawab kepada 'sound balance' dari segi audio untuk sesuatu penerbitan. Inbi termasuklah menentukan tempat meletakkan mikrofon-mikrofon yang diperlukan. Dia menentukan kabel-kabel audio di 'plug in' dengan sempurna pada mixer. Dia bertanggung jawab dalam adunan akhir audio seperti audio level, balance, dan tone. Dia bertanggung jawab dalam masalah peralatan audio.
- Boom operator/audio assistant
Dia berada di bawah seliaan Audio Mixer. Dia bertugas meletakkan mikrofon-mikrofon di tempat-tempat yang telah ditentukan. Dia juga memasang kabel-kabel, mengendali 'sound boom', memeriksa masalah audio dan mengendali peralatan audio.
- Jurutera
Jurutera bertanggung jawab dalam memasang, maintanance, serta membaiki peralatan yang digunakan dalam penerbitan
- Writer
Writer bertanggung jawab dalam tugas penulisan skrip. Dalam situasi tertentu writer dibantu oleh penyelidik untuk mendapatkan data, informasi dan sebagainya untuk keperluan skrip.
- Editor
Editor atau penyunting bertanggung jawab memilih dan memotong video atau audio untuk menghasilkan program mengikut skrip. Dia akan berada di bawah pengawasan Pengarah dalam menjalankan kerja-kerja penyuntingan.
- Set Designer
Dia akan mereka dan menyelia set-set lokasi rakaman.
- Freelance crew
Hari ini banyak productio house menggunakan khidmat freelance crew dalam menerbitkan program mereka. Mereka merupakan krew bebas yang memberikan khidmat mereka dan dibayar mengikut skill yang mereka miliki.

Apakah crew 'below-the-line' dan 'above-the-line'

Kita tentu akan bertemu istilah kakitangan 'above-the-line' dan 'below-the-line' dalam penerbitan program. Ia biasanya terdapat dalam membuat 'budgeting' sesebuah program penerbitan. Bila dirujuk kepada sumber yang berbeza kita akan menemui penjelasan yang agak berbeza.

Biasanya kakitangan 'above-the-line' merujuk kepada kakitangan-kakitangan yang terlibat dalam penerbitan program dan memberi sumbangan daya kreativi masing-masing. Ada yang memberi pandangan kakitangan ini mempunyai gaji yang tetap dan akan berkongsi keuntungan yang akan diperoleh melalui projek tersebut. Mereka termasuklah Penerbit, Pengarah, Pelakon, Penulis dan designer(graphic artist).

Kakitangan 'below-the-line' pula merujuk kepada kakitangan-kakitangan teknikal yang terlibat dalam penerbitan yang dibayar gaji tetapi tidak berkongsi keuntungan yang dijana oleh penerbitan. Mereka juga dibayar untuk kerja lebih masa. Terdapat juga kenyataan yang berkata kakitangan 'below - the-line' ialah kakitangan yang mengendalikan peralatan penerbitan dan mereka pakar melakukan tugas mereka. Ini termasuklah Jurukamera, penyunting, Jurutera, Pereka Pakaian, Jurulampu, Audio Mixer, Make up Artist dan sebagainya.
Namun begitu ada kalanya sukar untuk mengkatogorikan kakitangan sama ada 'above-the-line' atau 'below -the-line' kerana sebagai contoh seorang Pengarah juga mampu mengendalikan peralatan penerbitan dan ada yang pakar dalam hal tersebut...bukan begitu...?

daudmontakzakaria



Kamera Video, saiz shot-shot dan gerakan kamera.

Camcorder berasal daripada camera dan recorder. Camcorder merupakan peralatan utama dalam pembikinan program video. Ia berfungsi untuk merakamkan subjek ke atas pita video atau 'hard disc' atau ke dalam 'memory card'.

CAMCORDER

Camcorder boleh dikendalikan dengan
menggunakan bateri atau bekalan kuasa elektrik. Setiap camcorder mempunyai viewfinder bagi membolehkan jurukamera melihat subjek yang sedang dirakam. Viewfinder juga boleh digunakan untuk melihat visual yang telah dirakam bila camcorder tersebut diletakkan pada mode 'playback'.
Mahir dalam pengendalian kamera merupakan aset penting untuk menjadi perakam video yang baik. Mahirkan diri dengan segala butang yang terdapat pada kamera sebelum memulakan rakaman. Teori tanpa amali adalah tidak akan memahirkan individu yang ingin menggunakan sesebuah 'camcorder'. Oleh itu pergilah membuat percubaan rakaman di luar sana.
Anda akan berkebolehan untuk membuat rakaman sesuatu peristiwa secara spontan apabila anda telah mahir dengan segala butang-butang yang terdapat pada camcorder tersebut. Secara spontan anda akan tahu apa yang hendak dilakukan dan dimana hendak diletakkan jari anda ketika bersedia untuk membuat rakaman.Contohnya apabila anda telah mahir mengawal iris, membuat focussing dan white balance, maka anda akan menjadi bertambah yakin dalam melakukan sebarang rakaman video.
Bila anda telah mahir dengan segala butang-butang pada camcorder berkenaan, maka anda tentu tidak akan berasa bimbang dan anda boleh menumpukan perhatian anda kepada aspek 'kreativiti' dalam pembikinan video tersebut.
Sebagai contoh, apabila anda telah mengetahui tentang kebolehan lens camcorder yang digunakan, anda tentu boleh mengira jarak yang paling dekat, subjek yang dirakam masih dalam keadaan 'focus' ketika lens diletakkan pada 'fully zoom out' atau 'infinity'.
Selain dari itu jika anda telah mahir dengan sesebuah camcorder tentu anda mengetahui bahawa camcorder akan merakam visual secara serentak dengan rakaman audio oleh mikrofon 'build in' yang ada pada kamera berkenaan. Oleh itu untuk mendapatkan audio yang 'clean' semasa membuat rakaman temubual, anda sewajarnya menggunakan mikrofon yang berasingan yang di 'plug in' pada camcorder tersebut. Sementara mikrofon 'build in' ditutup supaya audio tidak dirakamkan melauinya. Selain daripada itu apabila membuat rakaman 'outdoor' cuba ketahui berapa lama sebuah bateri boleh bertahan. Semua ini tidak akan menjadi masalah jika anda telah mahir dalam menggunakan camcorder berkenaan.

Apa yang ada pada camcorder?

- Camcorder mempunyai zoom lens yang membolehkan jurukamera membuat pelbagai saiz shot-shot semasa membuat rakaman dari sesuatu kedudukan. Dengan menggunakan zoom lens subjek yang dirakam boleh kelihatan lebih besar atau lebih kecil. Camcorder juga boleh disetkan kepada macro untuk merakamkan subjek-subjek yang kecil.
- Semua model camcorder mempunyai mikrofon (build in) padanya. Mikrofon ini akan merakamkan segala bunyi disekeliling semasa rakaman dilakukan. 'Sound level' yang dirakam boleh dilaraskan dengan menggunakan butang tertentu. Bagaimanapun 'handycam' tidak mempunyai butang berkenaan dan audio yang dirakam disetkan secara automatik.
- Viewfinder yang terdapat pada camcorder digunakan untuk melihat subjek yang sedang dirakam, membuat 'focussing' sebelum merakam, melihat saiz shot-shot subjek yang dirakam dan sebagainya. Pada skrin viewfinder juga akan menunjukkan 'record', 'pause', kekuatan bateri, masa rakaman, dan sebagainya.

FUNGSI BUTANG-BUTANG PADA KAMERA VIDEO;

- Iris
Mengawal jumlah cahaya yang melalui lens hingga ke 'image censor' pada kamera. Ia dikawal secara automatik. Ia juga boleh dikawal secara manual. Jika iris dibuka dengan luas image video akan menjadi 'washout' dan shot ini menjadi rosak.
- Backlight compensator
Ia digunakan untuk mengawal iris bila merakam ke arah cahaya. Contoh apabila merakam orang yang dibelakangnya terdapat cahaya yang terang. Ia boleh dilaraskan untuk pendedahan subjek yang lebih baik. Ini bermakna bahagian yang bercahaya di belakang menjadi 'bleached out'.
- Low light control
Gain akan dinaikkan dalam suasana rakaman video yang berkeadaan kurang cahaya. Keadaan visual yang mempunyai 'noise' atau 'grainy'.
- White balance control
White balance mebuatkan kamer boleh membaca warna dengan tetap walau dalam cahaya 'daylight' atau cahaya 'tungsten'. White balance boleh disetkan secara automatik atau secara manual.
- Auto focus
Auto focus boleh disetkan secara manual atau automatik untuk merakam subjek.

APERTURE & EXPOSURE

Boleh dikatakan semua kamera video mempunyai butang untuk kawalan iris. Iris boleh dikawal secara automatik atau manual. Apabila disetkan kepada automatik, kamera akanmengawal iris secara automatik ketika membuat rakaman video. Sebagai contoh, apabila ia merakam dalam suasana cahaya yang sekata terangnya, iris secara automatik akan menampakkan subjek dengan jelas. Istilah 'overexposure' dan 'underexposure' serta 'correct exposure' akan diperkatakan bila timbul istilah 'iris' pada kamera video.
'Overexposure' berlaku bila iris dibuka sepenuhnya, subjek yang dirakam menjadi terlalu terang, background menjadi 'bleach out' dan warna seperti pudar.
'Correct exposure' berlaku bila iris disetkan separuh buka, subjek akan kelihatan jelas, sharp serta warna kelihatan sempurna.
'Underexposure' berlaku bila iris ditutp, rakaman kelihatan sedikit gelap, warna menjadi 'poor'. 'Noise' atau 'grainy' kelihatan pada visual yang dirakam.

DEPTH OF FIELD

Depth of Field ialah jarak diantara subjek yang paling hampir(nearest) dan paling(fartherst) jauh dalam satu shot, berada dalam keadaan jelas(in sharp focus) pada masa yang sama.

Peraturan2 umum dalam depth of field;

- 'Aperture' yang lebih kecil, depth of field jadi lebih besar.
- Lebih besar 'focal length' lens, lebih kecil depth of field (zoom in-reduced; zoom out-increased)
- Lebih jauh kamera daripada subjek, lebih besar depth of field
- 'Depth of field' lebih jauh di belakang subjek yang berada dalam keadaan 'focus'

'Depth of field' sewajarnya diketahui untuk menghasilkan shot-shot yang kreatif seperti menghasilkan subjek di tengah-tengah dalam keadaan 'focus' sementara subjek di 'foreground' dan 'background' dalam keadaan tidak fokus atau 'blur'.

FOCUSING

Kebanyakan 'camcorder' boleh disetkan kepada manual focus atau automatik focus. Apabila camcorder disetkan kepada autofocus, jarak antara subjek dan kamera akan di ukur oleh censor. Len kemudian akan dilaraskan kepada kedudukan subjek yang betul. Apabila subjek bergerak, sensor akan melaraskan kembali lens berkenaan. Bagaimanapun semasa mekanisma mencari posisi yang berkenaan, perubahan 'focus' turut dirakam.

Sistem autofocus adalah tidak tepat dalam keadaan tertentu seperti;
- subjek dibelakang cermin, jaring dan 'bars'.
- air, salji yang jatuh atau kabus.
- subjek yang sentiasa bergerak.

Subjek yang tidak bergerak amat mudah digunakan manual focusing. Untuk membuatkan subjek dalam keadaan focus, pertama zoom in hingga habis, kemudian buat focusing hingga subjek menjadi 'sharp'. Kemudian zoom out dan seterusnya tekan 'trigger' untuk membuat rakaman. Subjek akan sentiasa berada dalam keadaan 'focus' selagi jarak antara subjek dan kamera tidak berubah. Subjuk sentiasa focus walaupun saiz shot-shot bertugas seperti CU, MS, LS, ECU dan sebagainya. Perlu diingat sekali lagi jika jarak subjek dan kamera bertukar maka peraturan tadi perlu dibuat untuk mendapatkan subjek supaya sentiasa dalam keadaan 'focus'. Untuk subjek manusia bahagian mata adalah bahagian yang ideal untuk membuat focusing. Bagi membuat subjek yang bergerak dalam keadaan 'focus' sentiasa, latihan adalah amat perlu. Ia tidak akan mudah diperoleh tanpa selalu melakukannya. Contoh seperti seseorang sedang berjalan ke arah kamera yang sedang merakamkannya, tentu sukar bukan....?

PANNING

Panning ialah gerakan kamera secara mendatar dan berterusan dari kiri ke kanan atau sebaliknya pada kelajuan yang pantas, perlahan dan licin di kedudukan kamera yang tidak berubah. Pergerakan ini secara berlebihan akan menjemukan dan mengelirukan penonton.

Panning lebih sesuai digunakan untuk;
- Mem'visual' kan subjek-subjek yang besar untuk dimasukkan dalam satu shot seperti landscapes dan bangunan yang besar.
- Menunjukkan hubungan antara subjek-subjek seperti contoh muka seorang kanak2 sedang memerhatikan sesuatu, kemudian 'pan' kepada benda yang diperhatikannya.
- Mengikuti subjek yang bergerak seperti seorang pemain sedang 'membawa' bola dikakinya.

Terdapat beberapa perkara yang perlu diingat bila membuat 'panning';
- Fikirkan di mana nak bermula dan dimana hendak ditamatkan 'pan shot' sebelum memulakan rakaman.
- Bila membuat 'pan shot' dengan memegang kamera di tangan, pusingkan badan dari pinggang ke atas.
- Buat 'pan shot' secara perlahan dan licin tanpa tersekat-sekat supaya penonton dapat memerhatikan apa yang dipaparkan di skrin.
- Buat rakaman 'still' selama 3 minit sebelum mulakan gerakan 'pan' dan tamatkan dengan rakaman 'still' selama 3 minit juga.
- Perlahankan gerakan 'pan shot' bila terdapat titik pertemuan dengan subjek menegak, gerakkan ke atas dan turun kembali. Jika tidak diperlahankan gerakan 'pan', subjek akan menjadi 'blur' atau 'out focus' seketika.
- Gerakan 'pan' yang berkesan ialah tidak melebihi sudut 90 darjah. Gerakkan yang melebihi sudut ini akan menghasilkan visual yang goyang 'shake' hilang keseimbangan jika kamera dipegang ditangan(hand held). Jika menggunakan tripod, anda mungkin akan tersepak kaki tripod dan merosakkan rakaman tersebut.
- Cari posisi yang selesa dan membuat cubaan gerakan 'pan' sebelum membuat rakaman.
- Sentiasa visualkan subjek yang bergerak dalam keadaan 'focus' sentiasa ketika membuat rakaman subjek yang sedang bergerak. Luaskan ruang di hadapan subjek yang sedang bergerak tersebut.

Lihat juga di sini.

TILTING

'Tilting' merupakan gerakan kamera video yang licin dan berterusan secara menegak serta ada ketikanya dikenali sebagai 'vertical pan'. 'Tilting' merupakan teknik yang berkesan untuk merakamkan subjek yang tinggi seperti gerakan 'tilt up' dari bawah ke atas atau gerakan 'tilt down' dari atas ke bawah. Boleh merakam seperti menara yang tinggi atau gunung yang tinggi. Ada ketikanya gerakan 'tilt down' dan 'pan' di lakukan dalam satu gerakan untuk menggambarkan subjek tersebut tinggi dan besar.

Peraturan umum adalah sama seperti gerakan 'pan';

- Fikir apa yang hendak ditunjukkan dan tentukan permulaan dan akhir gerakan.
- Buat latihan gerakan sebelum membuat rakaman.
- Buat rakaman 'still' selama 3 saat pada permulaan serta seterusnya gerak dengan licin, berterusan dan 'still' selama 3 saat di akhir rakaman.
- Jangan cuba membuat gerakan 'tilt up' terlalu jauh sehingga hilang keseimbangan badan.

Terdapat 'exposure' yang berbeza bila 'tilt up' sebuah bangunan tinggi hingga ke langit. Bila tiba situasi ini, untuk kemudahan setkan kamera 'iris' pada 'auto iris', 'Exposure' akan dilaraskan secara automatik ketika gerakan 'tilt up' dilakukan secara perlahan. Bagi yang telah biasa dengan kamera, dia boleh menggunakan 'manual iris' dimana dia akan melaraskan 'expore' iris ketika membuat gerakan 'tilt up'. Gerakan 'tilting' boleh dilakukan dengan menggunakan tripod atau secara 'hand held'. Kebiasaanya dengan menggunakan tripod adalah lebih baik.

Lihat juga di sini.

ZOOM

'Zoom' dibuat dengan menggerakkan lens yang kemudiannya akan menukarkan 'focal length'. Pergerakan 'zoom in' akan menyempitkan pandangan dan mengurangkan 'depth of field' sementara 'zoom out' adalah sebaliknya. Pergerakan 'zoom' pada kamera video boleh dibuat secara manual atau auto. Pergerakan secara auto sesebuah kamera mempunyai 2 atau 3 kelajuan yang ditetapkan. Pergerakan 'zoom' secara auto akan dapat dilakukan dengan licin. Pergerakan 'zoom' secara manual juga boleh dibuat dengan licin jika jurukamera yang mengendalikan kamera berkenaan telah biasa melakukannya. Dengan latihan yang kerap kelajuan pergerakan 'zoom' yang berbeza boleh dibuat dan ianya lebih kreatif. Jangan terlalu banyak menggunakan pergerakan 'zoom' tanpa sebarang alasan yang kuat. 'Zoom shot' dibuat dengan baik atas alasan yang menasabah seperti untuk menunjukkan hubungan, melahirkan maksud atau untuk menekankan. Sebagai contoh seperti 'zoom out' seorang pemain golf untuk menampakkan lubang yang akan dimasukkan bola, atau 'zoom in' dengan perlahan ke muka kanak2 yang sedang memberi tumpuan kepada sesuatu atau 'zoom in' dengan pantas ke muka seseorang yang sedang terkejut.
Mulakan pergerakan 'zoom' dengan licin dan semangkinlaju pada permulaan dan semakin perlahan sebelum diberhentikan. Mulakan denga rakaman 'still' selama 3 saat dan tamatkan dengan rakaman 'still' selama 3 saat juga. Untuk memperlihatkan seperti seorang yang lebih profesional buatlah pergerakan 'zoom' serentak dengan gerakan lain seperti 'tilt' atau 'pan'.

Lihat juga di sini.


SAIZ-SAIZ SHOT & JENIS-JENIS SHOT

Saiz Shot-Shot

Mempebagaikan saiz shot-shot dan sudut kamera menjadikan sesuatu program video tersebut kelihatan lebih menarik terutama kepada penonton. Satu shot ialah sebuah rakaman yang bermula dari butang 'record' ditekan hinggalah ia dihentikan dari membuat rakaman. Satu 'sequence' ialah satu siri shot-shot yang biasanya merupakan rakaman satu peristiwa. Satu 'sequence' sepatutnya terdiri daripada saiz shot-shot yang berbeza untuk terus menarik perhatian penonton serta kelihatan menarik. Krew filem dan video yang profesional mempunyai bahasa tertentu untuk menjelaskan erti saiz shot-shot yang berbeza.

Disamping saiz shot-shot yang berbeza, terdapat juga jenis-jenis shot yang juga berbeza. Sama seperti saiz shot-shot, jenis shot-shot yang berbeza mempunyai pengertiannya yang tersendiri. Walaupun membuat rakaman video pada 'eye level' merupakan satu pendekatan yang biasa namu ia bukanlah satu-satunya cara untuk membuat rakaman. Mempelbagaikan ketinggian dan sudut kamera ketika membuat rakaman akan menunjukkan hubungan subjek yang dirakam. Sebagai contoh merakam seseorang dari sudut 'low angle' menunjukkan orang berkenaan berstatus tinggi atau seorang pemimpin dan sebagainya. Ada yang berpandangan untuk menimbulkan perasaan semualajadi dalam rakaman video, elakkan membuat rakaman subjek yang melihat terus ke lens kamera video tersebut, ia akan kelihatan seperti sengaja di ada-adakan. Untuk kelihatan ideal, shot mestilah diambil 3/4 daripada muka subjek. Shot yang 'profile' iaitu rakaman yang dirakam betul-betul dari bahagian tepi subjek, tidak akan banyak menunjukkan banyak 'ekspresi muka'. Ia hanya lebih sesuai untuk menunjukkan babak seseorang sedang mendengar atau melihat sesuatu.

Saiz shot-shot;

Jika kita membuat semakan beberapa sumber kita akan menemui pelbagai perbezaan diantara satu sumber dengan sumber yang lain.
- Wide Shot: paling luas
-Long Shot: subjek yang dirakam dan sekitarnya
-Medium Shot: dari bawah pinggang ke atas
- Close Up: dari paras atas dada ke atas
- Big Close Up: dari paras dagu hingga dahi

Jika kita semak rujukan yang lain kita akan jumpa istilah begini pula;
-Extreme Wide Shot: subjek dan sekitaran yang luas
-Very Wide Shot:Subjek dan sekitarnya
-Wide Shot:Keseluruhan subjek
-Mid Shot: Bawah pinggang ke atas
-Medium Close Up: dari bawah dada hingga ke atas.
-Close Up: dari atas dada dan ke atas
-Extreme Close Up: bahagian mata sahaja atau mulut

Lantaran itu janganlah kita terlalu terikat dengan istilah tersebut, memadai faham dengan saiz shot-shot dan dapat melakukannya ketika membuat rakaman video yang telah ditugaskan.

Lihat juga di sini.

Lihat juga di sini.


KOMPOSISI (Composition)

Komposisi gambar ialah segala yang berkaitan perletakan subjek atau subjek-subjek dalam bingkai atau 'frame' dengan itu kesannya ialah mampu menyedapkan mata. Satu panduan yang berguna untuk mendapatkan komposisi yang baik ialah 'rule of third'. Bayangkan 'viewfinder' kamera video dibahagikan kepada tiga bahagian secara melintang dan menegak. Ini bermakna terdapat sembilan kotak pada 'viewfinder' tersebut. Aturkan elemen-elemen secara seimbang di dalam bingkai tersebut.

Contoh-contoh komposisi ialah, ketika membuat rakaman seseorang yang sedang memandang sesuatu, luaskan ruang di hadapan mukanya. Ruang dihadapan ini dikenali sebagai 'looking room'. Apabila merakan orang yang sedang berjalan, luaskan juga ruang di hadapannya melebihi ruang di belakangnya. Ruang di hadapannya dikenali sebagai 'walking room' sementara ruang di belakang dikenali sebagai 'back room'.

Lihat juga di sini.

Lihat di sini juga.



* Bersambung................................visual sense dan sebagainya.


daudmontakzakaria