Saturday, December 26, 2009

Saiz Shot-shot


Tujuan asas shot ialah untuk menunjukkan dengan jelas imej-imej bermakna kepada penonton. Jurukamera terlebih dahulu mengetahui visual sebelum ia dirakamkan. Oleh itu jurukamera tidak perlu sangat bergantung kepada Pengarah seratus peratus bagaimana untuk membuat shot-shot yang berkesan.

Long Shot(LS)




Lebih banyak seseorang jurukamera mengetahui berkaitan 'komposisi gambar' lebih mudah serta berkesan baginya untuk menjelaskan peristiwa berkenaan. Walaupun Pengarah boleh melihat gambar yang dirakam melalui 'monitor' namun jurukamera juga perlu tahu bagaimana untuk membuat shot-shot yang berkesan. Shot-shot untuk televisyen mempunyai peraturan tertentu berkaitan shot-shot yang dibuat.


Medium Shot(MS)




Field of view:
FOV ialah berapa luas atau dekat sesuatu objek yang dirakam dan berapa dekat ia kelihatan kepada penonton. Shot-shot ini dikenali sebagai Extreme Long Shot(ELS), Long Shot(LS), Mdium Shot(MS), Close-Up(CU), Extreme Close Up(ECU). Selain daripada itu ialah Bust Shot(sama dgn CU), knee shot, two-shot, three shot, over-the-shoulder shot dan Cross Shot.

Close Up atau Bust Shot



Close Up dan Extreme Close Up merupakan frame atau bingkai yang biasa dalam bahasa visual di televisyen. Ukuran Close Up yang betul ialah dari paras bawah dada hingga atas kepala dan ruang di atas kepala yang dikenali sebagai Head Room hendaklah kelihatan selesa.


Extreme Close Up






Close Up:
Dari aras bawah dada hingga ke atas kepala. Shot ini tidak mempunyai head room yang selesa.












Knee shot:

Ukuran frame dari aras bawah lutut hingga ruang di atas kepala.
















Two-shot:
Shot dimana kedua-dua subjek dirakam, terdapat juga apa yang dipanggil three-shot.














Over-Shoulder Shot:
Shot dari atas bahu orang yang berhampiran dengan kamera. Memperlihatkan perbualan diantara subjek-subjek.










Cross Shot:
Visual dari sudut pandangan kamera.












Head Room:
Ruang di atas kepala manusia apabila ia dirakam. Ruang di atas kepala mesti selesa dan jangan terlalu sempit atau terlalu luas.










Head Room yang normal untuk Close Up shot.













Nose Room atau looking Room:
Ruang di hadapan muka manusia mesti selesa dimana ia lebih luas daripada ruang di belakang manusia yang dikenali sebagai Back Room.











Leadroom atau walking Room:
Ruang dihadapan manusia yang sedang berjalan mestilah lebih luas daripada ruang di belakangnya.


Background:
Semasa membuat shot perhatikan objek yang berada dibelakan subjek yang dirakam. Objek-objek di belakang ada kalanya akan merosakkan shot-shot seperti tinag lampu di belakang kepala subjek yang dirakam. Ia seolah-olah seperti tumbuh di atas kepala subjek. Selain daripada itu baju subjek yang dirakam mempunyai warna yang sama dengan 'backgroud' akan 'menenggelamkan' subjek berkenaan. Oleh itu berhati-hatilah ketika membuat rakaman dan seringkali perhatikan apa yang berada di belakang subjek utama yang dirakam.


*Photos from Google Images.
daud montak zakaria...

4 comments:

K-Roll said...

waaa.. tq.. byk juge yg aku bole belajo. aku ni amator sgt bab kamera ni.

daud.montak.zakaria said...

Terima kasih kerana sudi membaca...kita sebenarnya sama2 belajar...

GDMarshall said...

good info ^^ .. now i understand clearly about noseroom and headroom.. your post help me alot..

Unknown said...

bnyk info..sy ske