Wednesday, August 3, 2011

Mata dan Komunikasi...

HARI ini 3 Julai 2011,
...sekali lagi aku ingin menulis perkara yang tiada kaitan dengan bidang tugas aku(...tah berapa kali 'sekali lagi'...). Namun apa yang akan aku tulis ini ada kaitan sikit dengan 'komunikasi', sikit jer.....mengikut pengetahuan yang aku ada ler... Perkara tersebut ialah berkaitan dengan 'MATA'.

Dalam komunikasi tanpa lisan, mata juga penting dimana ketika berbicara hendaklah mata orang yang mendengar, memandang orang yang sedang berkata2. Dengan cara ini mungkin orang yang mendengar, dapat lebih memahami apa yang diperkatakan dan orang yang berkata pula, mungkin dapat mengagak sama ada kata-kata dia difahami atau tidak dengan cara memandang mata orang yang mendengar, bukan gitu..wah! macam tonggang terbalik jer ayat aku ni, takpe ler asalkan anda faham....Jadi 'eye contact' amat penting dalam berbicara. Namun ada ketikanya kita pandang ke arah lain sekali-sekali ketika berbicara, bukan sebab apa...mungkin sebab MALU.....atau yang lebih teruk lagi ialah bimbang kalau2 tergoda, gamaknyer....Mungkin ada yang kata, takkan tergoda kalau lelaki dengan lelaki, hemmm...jangan cakap, kalau 'dia' tu 'gay', sapa tau kan...? Dalam komunikasi bukan lisan juga, mata sering digunakan untuk menyampaikan mesej bukan lisan, sebagai contoh ialah bila dalam keadaan 'mood' marah, tentu mata akan merenung tajam yang ada ketikanya sampai menusuk kalbu, atau mungkin mata di 'bulatkan' dan sebagainya. Bila mata dah di'bulat'kan, faham2 ler....kalau perlu beredar, lebih baik beredar supaya tidak berlaku perkara yang lebih buruk lagi. Itulah diantara kepentingan mata dalam 'komunikasi bukan lisan'. Namun apa yang pasti MATA amat PENTING untuk melihat dan jika kita tiada mata atau ada mata tapi 'cacat' atau tidak boleh melihat dengan jelas maka kita amat terasa kurang nikmat dalam kehidupan ini.....ewahhh...

Apa yang aku nak cite ni ialah aku sekarang ni mengidap penyakit mata. Ni jer tujuan asal aku nak tulis berkaitan MATA niii... Dah dua minggu aku dalam keadaan begini. Dah 3 atau 4 kali aku pi klinik untuk 'cek' mata aku ni. Rasanya dah 3 atau 4 orang(kurang pasti...) doktor yang dah 'cek' mata aku. Komen yang aku paling TAKUT ialah bila doktor kata dia pernah merawat pesakit yang mengidap sakit mata selama SATU bulan. Tulah yang aku risau, aku pernah sakit mata, abis tinggi pun 3 atau 4 hari jer bila dirawat terus jer sembuh... Kali ni pelik giler pulak aku, sakit ni mencecah kira2 DUA minggu. Baru KALI INI jer aku kena penyakit mata yang lama, boleh masuk rekod niii....

Masa awal-awal rawatan, aku memang taknak 'cuti MC' yang telah dicadangkan oleh doktor sebab aku memang tak selesa dengan 'cuti MC', sedangkan cuti tahunan aku yg terkumpul sekarang ni pun dah banyak hari dah, opst! bukan 'riyak' o.k... Sekarang, hampir mencecah dua minggu sakit ni, nak taknak, aku terpaksa mintak cuti MC daripada doktor dengan 'muka yang tak malu'nyaaa....bila doktor suruh cuti MC awal-awal dulu, aku jual mahal lak... Doktor bagi aku MC 2 hari, tapi kalau tak sembuh gak, mungkin aku sambung ngan cuti rehat aku...gamaknya...tapi, harap2 sembuhlah. Dah tak selesa sangat bila pandangan mata aku terganggu. Ada rakan kat FB kata aku mengendap...memanglah 'videographer' mesti 'mengendap' kalau tak, macam mana nak dapat 'visual' yang 'real'. Videographer harus gak mengendap sebab orang akan berpura-pura bila berada depan kamera....kan gitu...? Contohnya masa jamuan, di depan kamera tentu suapannya kecik2 jer...tapi bila kamera takde...huh! suapannya menjadi besar-besar...kan gitu?

Bila aku MC, hari ini iaitu hari pertama, keadaan 'merah' mata aku dah kurang sikit...harap2 esok sembuh terus, sebab aku nak pi kerja lusa...ewahhhh sombong lagiii... Jadi aku buat kesimpulan sendiri, mungkin aku mesti rehat kat rumah sambil 'apply' ubat kat mata aku mengikut jadual(ubat makan waktu malam jer, sebab aku pose...). Mungkin bila rehat kat rumah, kurang melihat cahaya panas...kurang kena habuk dan mungkin hal2 lain yang PAKAR sahaja yang tau, aku cuma agak2 jer....

Siksa sungguh rasanya bila salah satu NIKMAT yang Tuhan beri, terganggu sedikit, apatah bagi mereka yang tidak boleh melihat langsung. Jadi kita kena selalu ucapkan ALHAMDULILLAH kepada ALLAH swt yang memberi kita nikmat melihat ni. Oleh itu jagalah nikmat ini dengan sebaik-baiknya.

Opst! nak sambung lagi....aku sebenarnya faham mungkin penyakit tersebut sebagai satu ujian atau balasan dosa atau mungkin juga ALLAH nak hapuskan dosa aku kut. Aku jugak faham, bukan DOKTOR atau UBAT yang menyembuhkan penyakit aku(bila sembuh sepenuhnnya...), tetapi ALLAH yang menyembuhkannya. Namun sebagai manusia biasa atau manusia 'bukan golongan sufi' atau sebagainya, aku perlukan 'penyebab' atau perlukan 'ikhtiar' sebelum aku bertawakal kepadaNYA. Aku percaya sangat dengan pandangan aku yang mungkin tak berapa nak bagus sangat ni.... Akhir sekali aku amat berharap menjelang ESOK, InsyaALLAH penyakit mata aku ni akan sembuh sepenuhnya......Terima Kasih BANYAK-BANYAK kepada doktor-doktor yang telah merawat aku...

* pict. by google images.
daudmontakzakaria.

3 comments:

studioukm said...

...masa berbuka semalam, sakit mata macam datang kembali, sukar nak tahan gatalnyer...masa sahur ni agak lega sedikit....harap menjelang berbuka petang nanti sakit ni akan sembuh, InsyaALLAH...

CikLieYzaOnline said...

hahahaha...sabar ya,mungkin ni ujian atau juga untuk menghapus dosa2 kecil..moga cepat sembuh..amin~

studioukm said...

aminnnn....tq