Monday, April 16, 2012

CAtaTAN PERjalaNAN d' TErengGANU

DARI 12 - 16 APRIL 2012,
kami dari UNIT AUDIO VIDEO PENERBIT UKM, telah mengendalikan BENGKEL PENGENDALIAN KAMERA VIDEO. Bengkel ini anjuran UNIT LATIHAN BAHAGIAN SUMBER MANUSIA PEJABAT PENDAFTAR UKM dengan kerjasama Penerbit UKM.

...bilik seminar penerbit ukm....

Amali bengkel tersebut dijalankan di KUALA TERENGGANU sementara ceramah diadakan di BILIK SEMINAR Penerbit UKM pada 12 APRIL 2012.



.....pintu gerbang istana maziah...

Ceramah yang diadakan di BILIK SEMINAR Penerbit UKM ialah FASA2 DALAM
PENERBITAN SCP(AKU), RAKAMAN VIDEO MENGGUNAKAN
DSLR(EN. HAZRUL), PENULISAN SKRIP VIDEO(SDR. SHAHRUL FADLI) &
PENGENDALIAN KAMERA VIDEO(SDR. KAMARUL)


KAMI bergerak ke TERENGGANU pada jam 4.00 petang dan tiba di tempat penginapan kami di KUALA TERENGGANU lebih kurang jam 1.00 pagi. Kami membawa peserta lebih kurang 40 orang termasuk 2 peserta dari NAHRIM.

...kumpulan yang membuat rakaman video....

Amali kami yang pertama ialah rakaman video di sekitar KUALA TERENGGANU termasuk PASAR KEDAI PAYANG yang lebih dikenali dengan nama PASAR PAYANG.
Kumpulan peserta dibahagikan kepada 4 kumpulan dan setiap kumpulan diminta menghasilkan sebuah penerbitan. Di PASAR PAYANG setiap kumpulan diberi masa selama 2 jam lebih kurang untuk membuat rakaman video di sekitar luar dan dalam pasar berkenaan.


.....pandangan pantai dari bangunan di
KUALA TERENGGANU...

Pandangan aku PASAR PAYANG tidaklah besar seperti PASAR KHADIJAH
di KOTA BHARU KELANTAN. Namun yang kelihatan sama ialah ramai dikalangan
kaum wanita berniaga di sini, kenapa? Aku pun tak tau, kalau tau silalah
nyatakan dalam KOMEN...


PASAR SITI KHADIJAH mempunyai 4 tingkat sementara PASAR PAYANG, 2 tingkat jer...itu juga perbezaan yang ketara. Ada yang kata peniaga di PASAR PAYANG lebih sporting jika dibandingkan dengan peniaga PASAR SITI KHADIJAH ketika rakaman video dibuat. Bukan maksud peniaga di SK tak 'sporting', cuma di PP 'lebih sporting'...

...pasar payang...

Di PASAR PAYANG ni, semua peserta bersungguh-sungguh membuat rakaman aktiviti perniagaan di sini. Aktiviti perniagaan bermula dari jam 8.30 pagi hingga jam 6.00 petang. Sebenarnya ada segelintir peserta tidak pernah membuat rakaman video sebelum ini. Oleh itu bengkel ini sekurang-kurangnya memberi peluang kepada mereka untuk membuat rakaman dengan sedikit ilmu yang diperoleh daripada sesi ceramah sebelum ini..


...aksi pasar payang...

Peserta kemudian bergerak ke TAMAN WARISAN ISLAM. Di sini peserta membuat rakaman
sekitar luar dan dalam MASJID KRISTAL. Setiap kumpulan merakamkan setiap
sudut masjid berkenaan. Kelihatan sangat cantik rekabentuk masjid pada
pandangan mata. Masuk waktu ASAR selepas AZAN dikumandangkan, terdapat beberapa
peserta turut sama mengerjakan solat secara berjemaah.












...masjid kristal kuala terengganu....






.....pandangan dalam masjid kristal....


Kemudian peserta bdergerak pula ke TAMAN WARISAN ISLAM namun mereka tidak semua masuk ke taman berkenaan kerana sebahagian daripada mereka ingin menaik bot bersiar-siar di sekitar pantai.

....salah sebuah replika dalam taman warisan....

Aku memilih untuk masuk ke taman warisan Islam. Urusan tiket dilakukan oleh HAJI ISMAIL selaku Pengurus Bengkel. Harga tiket 15RM seorang. Selesai membeli tiket, kami diberitahu kamera video tidak dibenarkan masuk ke dalam taman berkenaan. Wah! geram sangat aku, tapi........................................................................apa boleh buat. Kalau ada surat yang membenarkan bawa kamera dari pihak pengurusan atasan, mereka akan benarkan. Cuma kesalnya ketika dihubungi oleh HAJI ISMAIL sebelum ni, kenapa isu ni tak timbul....? Oleh yang demikian aku cuma dapat membuat rakaman FOTO dengan menggunakan kamera handphone aku. FOTO inilah juga yang akan aku masukkan ke dalam penerbitan video 'INDAHNYA KUALA TERENGGANU' yang akan aku sunting tidak lama lagi....tunggu jer video ini setelah siap aku akan 'upload' ke YOUTUBE nanti....


....proses membuat suntingan....

Berikutnya peserta bengkel di bawa melawat KILANG PENGUSAHA BATIK.
Di sini setiap kumpulan membuat rakaman keadaan sekitar serta membuat rakaman koleksi fesyen pakaian batik di sini.
Mereka juga membuat rakaman demontrasi mencetak batik oleh dua orang pencetak.
Kami tidak dibenarkan masuk ke ruang khas, mungkin bimbang hasil reka
mereka diciplak, gamaknya. Kami juga tidak dibenarkan masuk ke kilang,
takpe lah...sebab kilang dia...kan...kan...KALAU KILANG aku...? ...aku tak bagi gak...ekekeke..


Kami kemudian bergerak ke PULAU DUYUNG untuk membuat rakaman video
pembuat bot. Tiba di lokasi setiap kumpulan membuat rakaman pekerja sedang membuat
bot. Mereka juga merakam penjelasan dari seorang yang mahir tentang bengkel pembinaan bot tersebut.


...sedang membuat demo cara mencetak batik....

Apa yang dapat aku kutip daripada temubual ialah kayu yang digunakan
untuk membuat bot ialah kayu CENGAL dan SERAYA. Sebuah bot
ukuran sederhana boleh mencapat harga lebih kurang 200,000.00 RM.
Bot yang dibina dengan kayu berkenaan boleh tahan selama lebih kurang 60 tahun. Terdapat bot tempahan orang EROPAH yang sedang disiapkan yang harganya lebih kurang 2 juta RM.
Bot tersebut sudah setahun di situ dan masih dalam pembinaan.


....bengkel membina bot...

Kemudia kami bergerak pula ke bengkel ukiran kayu. Di sini kami mendengar
taklimat pemilik bengkel. Banyak juga rakaman yang dibuat di sini. Kayu Cengal
dan kayu Seraya juga digunakan untuk membuat ukiran kayu di sini. Kami juga
di tunjukkan kerja-kerja mengukir kayu dengan menggunakan mesin di sini.

Waktu malam semua kumpulan diminta memilih visual mengikut urutan skrip atau cerita mereka untuk disunting menjadi sebuah penerbitan video. Fasilitator membantu mereka membuat suntingan kerana bengkel ini merupakan bengkel PENGENDALIAN KAMERA jadi kerja penyuntingan dibuat oleh fasi, melainkan ada peserta yang mahir menyunting akan dibenarkan membuat penyuntingan. SDR. SHAHRUL, JASRIL AMRY & SITI SURAYA banyak membantu mereka membuat suntingan. Proses penyuntingan untuk penerbitan 4 buah kumpulan tersebut memakan masa yang agak lama iaitu dari jam lebih kurang 7.00 malam hingga jam 8.00 pagi berikutnya sebelum acara persembahan penerbitan masing2 dan majlis penutup. Namun begitu sebahagian daripada fasilitataor 'terpaksa' balik ke BANGI kerana terpaksa 'involve' dari segi penyediaan alatan teknikal visual semasa raptai program inovasi yang akan disempurnakan oleh MENTERI PENDIDIKAN TINGGI pada hari ISNIN, 16 APRIL 2012. Oleh itu tinggallah EN. HAZRUL, SDR. SHAHRUL FADLI & JASRIL AMRY serta HAJI MAIL mengendalikan bengkel hingga berakhir. Apa nak buat dah 'orang' paksa kita balik jugak...
Sekian dan terima kasih kerana sudi membaca, harap tulisan ini tidak menjadi rantai yang akan menarik kaki aku ke neraka...insyaALLAH....
DAUDmontakzakaria.

2 comments:

hilmibaba said...

Terbaikkk tapi penat tul kali nih....

studioukm said...

...takpe.....dapat tambahkan ilmu.............