Thursday, March 5, 2009

"performer'" & Peralatan Penerbitan MCP



Tidak kira bagaimana handalnya seseorang 'performer' namun ianya mestilah di rakam dan diterbitkan dengan sempurna oleh peralatan penerbitan supaya ditonton oleh penonton. Dengan lain perkataan jika tidak dirakam dan diterbitkan ianya adalah tidak bermakna dan "akan mengabihkan bogheh jo...eh...eh yo ko mengabihkan bogheh...ontahlah, jawab sendiri....". "Performer"(mereka yang berada di hadapan kamera semasa rakaman atau siaran langsung) yang bagus amat memahami kepentingan sesebuah penerbitan yang bermutu, dan akan akan sentiasa memberi kerjasama serta membantu pengarah dan krew sebaik mungkin dalam penerbitan program tersebut.....

  • Kamera video
Dalam kebanyakan keadaan, 'performer' bekerja dengan dua atau lebih kamera video yang boleh merakamkan subjek dalam sudut yang pelbagai. Untuk berkerja dengan kamera video setiap 'performer' mestilah memberi pertimbangan kepada 3 perkara;

1. Di mana kamera diletakkan.
2. Apakah yang dirakam oleh setiap kamera.
3. Kamera mana yang sedang ke udara
  • Kedudukan Kamera
Anda sebagai 'performer' mesti mengetahui di mana kamera diletakkan. Perkara ini akan membantu Pengarah untuk mendapatkan shot-shot yang terbaik dan mengelakkan masalah-masalah kepada kemera.
  • Shot-shot Kamera.
'Performer' sewajarnya mengetahui shot-shot asas setiap kamera namun tidaklah perlu macam seorang Pengarah. Umpamanya dengan mengetahui kamera mana yang merakamkan anda dan jenis-jenis 'shot' yang dirakam, akan memastikan anda akan sentiasa memberikan perhatian kepada kemera berkenaan ketika proses penerbitan sedang berjalan. Katakan kamera 1 merakam MCU 'performer' sementara kamera 2 pula merakam tangan yang sedang memegang buku yang sedang diperkatakan...Jika 'performer memahami hal ini beliau tentu tidak akan menggoyangkan tangannya yang sedang memegang buku, supaya mudah merakam CU buku berkenaan...(faham ko maksud den ni...takpolah gunolah bahaso yg korang faham sendiri...)
  • Kamera yang mana sedang ke udara
Bekerja dengan dua atau lebih kemera bermakna anda perlu mengetahui kamera yang mana keudara pada masa-masa tertentu. 'Tally light' pada kamera merupakan suatu pertunjuk namun anda juga patut mengetahui kamera mana pula akan di pilih selepasnya. Jika tiada mendapat 'cue' dari 'Floor Manager' seseorang 'performer' akan menghadapi masalah.

No comments: