Thursday, March 29, 2012

Nikmat Mata?


HARI ni aku nak citer perkara yang mungkin bukan berkaitan tugas harian aku........esok aku nak cuti...mungkin sebahagian dari anggota tubuh aku perlukan rehat sedikit...tapi SABTU MALAM dan AHAD MALAM aku kene keje sebab ada rakaman MCP di DECTAR...opst! lupa lak..k....kita teruskan ngan tulisan aku yang berikutnya....

LENS atau kanta merupakan alat pengumpul atau penyebar cahaya. Alat ini amat penting dan banyak digunakan dalam alatan seperti kamera, kamera video dan sebagainya. Pada kamera video kanta merupakan tempat imej masuk ke kamera dan diletakkan di CCD atau charge couple device yang merupakan satu ‘image sensor’. Jika takde kanta mustahil imej boleh dipancarkan ke CCD dan kamera video pun tak ujud.

Dikatakan kanta paling awal diperkatakan dalam tahun 424 SM yang disebut sebagai ‘gelas pembakar’. Ahli matematik Islam, Abu Ali al-Hassan (965 – 1038) menjelaskan lensa di mata manusia membentuk gambar di retina. * sumber Wikipedia.

Cuba bayangkan jika lens atau kanta tiada atau lens atau kanta terganggu, tentu sukar untuk membentuk imej sempurna di retina mata…bukan gitu…?

Sebenarnya tulisan di atas merupakan intro kepada tulisan aku yang berikutnya. Biasalah, orang ‘videogrpher’ mesti bijak membentuk ‘pembuka’ cerita….kan gitu…?

Yang aku nak citerkan ni ialah, hari ini merupakan hari yang ke-10 aku dihinggapi penyakit mata. Macam siksa jer rasenyer sakit mata ni. Sukar aku nak buat keje, namun keje kena buat gak, maklumlah pekerja rajin…ekekeke…

Semalam aku pi Darus Syifa’, ustaz kat sana bacakan ayat-ayat, kat mata aku, ALHAMDULILLAH, rasanya macam ada berkurang…gatal2 kat mata agak kurang...harap cepat sembuh...

Sebenarnya sebelum ni aku dah jumpa doctor kat klinik penal sebanyak 2 kali tapi macam tak mau berkurang penyakit tu…on off on off jer…. Doktor tu pulak satu hal..ermmm…nampaknya nak ngumpat ni…doctor lelaki yang aku jumpa tu doctor muda yang pendiam dan kurang peramah…aku tak suka buat andaian tapi nak buat gak…pada aku doctor tu macam sombong jer…senyum pun tidak….kalau dia senyumpun apa salahnya, bukan aku nak ngorat dia pun…opst! Lupa aku, doctor tu lelaki kan… 2 kali jumpa doctor yang sama, ke dua-dua kali tu, dia tak pernah sentuh aku pun, cek mata pun tak….aku rasa doctor tu dah silap pilih bidang kut….ewah-ewah pandai aku ngata orang kan…Pada aku doctor mesti banyak senyum, peramah, tutur kata mesti lembut dan kalau boleh ada ‘joking’ sikit2 terutamanya pada kanak2. Dengan senyuman dan sikap ramah mereka, boleh serba sedikit menyebabkan kesan penyakit yang menimpa pesakit mungkin boleh kurang, gamaknya….ni tak, mana nak layan sakit di badan, mana pulak nak layan sakit batin sebab sikap doktor tu...ermmm…o.k kita tinggalkan cerita doctor sombong tu….opst!.

Sebenarnya aku pernah kali pertama kena penyakit mata ni pada tahun lalu iaitu lebih 2 minggu kut…la ni kali kedua….pelik kan….Pelik kat aku, sebab aku tak pernah kena penyakit mata yang berskala lama macam ni…abis tinggi kalau kene pun 2 atau 3 hari jer…jadi ada ketikanya aku fikir gak, sama ada ia penyakit mata biasa atau penyakit mata luar biasa…?

Dalam masa sakit mata ni sempat gak dalam susah payah aku siapkan penyuntingan video aku. Dapat gak siapkan dua suntingan video iaitu ‘FOTOGRAFI DI KOTA BHARU’ dan ‘DIALOG ANTARA AGAMA’…..

Memang sukar membuat suntingan video dalam keadaan mata yang sakit. Mata perlu untuk melihat visual di skrin…kalau mata tak sihat, ia merupakan satu gangguan yang bukan kecik. Itulahhhh….bila sesuatu nikmat itu ditarik seketika, amat siksa rasanya kan….tapi tu lah, bila dah sihat, kita lupa kembali….Jadi, satu persoalah yang maha BESAR terpahat di fikiran aku….adakah sakit mata aku ni satu BALASAN DOSA atau PENGHAPUS DOSA atau UJIAN untuk aku?….aku pun tak dapat nak tentukan, hanya DIA yang MAHA TAHU…..

Sekian dan terima kasih kerana membaca…

SAMBUNGAN:

HARI ini, 30 MAC 2012, aku pi klinik lagi....sebab merah mata aku datang balik...gatal2 pun sama....gatal lain aku kurang kisah sangat...ekekeke....opst!. Hari ini aku jumpa doktor wanita pulak...DR. MIMI....doktor ini agak lembut tutur katanya. Dia cek mata aku dan aku rasa nak bertanya sesuatu lak hari ni. Dia jelaskan sakit mata ni banyak jenis dan bilangan hari yang dihidapi berbeza-beza. Satu lagi penyakit ni mudah menjangkit tapi bukan melalui angin yang kita selalu percaya atau melalui tenungan mata. Ia berjangkit bila tangan kita yang mememang mata tidak dibersihkan apabila kita memegang orang lain....tiada istilah mata bertentang mata, penyakit berpindah mata...takde macam tu...

Aku senang dengan doktor wanita ni, lembut katanya menyebabkan aku agak lega, tidak seperti doktor lelaki yang aku temui sebelum ini. Aku rasalah pompuan memang sesuai sebagai doktor kut.... Dr Mimi tu sarankan aku supaya buat 'check up' terutama darah sekurang-kurangnya setahun sekali... Sebenarnya aku takut cek darah ni...takut bila jarum cucuk kulit dan sedut darah aku satu tube kecik...takut sangat bila dicucuk apatah lagi di sedut darah. Jika diberi pilihan makan ubat pahit dengan cucuk jarum aku lebih memilih makan ubat sebab aku benci jarum...ekekekeke... Dia jugak cek tekanan darah aku...ermmm....dia kata normal......

Ubat mata yang dia beri kali ni adalah berlainan dengan yang lalu....INDOPREX namanya. Bila aku 'apply' kat mata, rasanya agak melegakan walaupun pada mulanya agak pedih. Ubat2 yang lalu tiada pun rasa pedih macam ni...nampaknya o.k. Aku harap aku boleh cepat sembuh sebab esok iaitu sabtu dan ahad aku nak keje...ada rakaman mcp di dectar waktu malam. Nampaknya bagus dan serasi kut ubat ni dengan aku...INSYAALLAH....

Itulah kan...bila salah satu anggota badan kita mempunyai masalah, seluruh tubuh tidak selesa...tentu sukar untuk kita menjalankan kehidupan seharian kita. Tapi macam yang aku tulis kat atas tu, bila dah sihat kita agak lupa dengan derita dan ada ketikanya kita lupa PENCIPTA kita.... Di sini juga aku ingatkan kembali diri aku, apa yang berlaku kat aku adalah apa yang dah ditentukan olehNYA. Mungkin dah siap tarikh kena penyakit dan siap juga dengan bila ia akan sembuh. Jika DIA kata tak akan sembuh hingga sampai ketikanya, maka penyakit tu tak akan sembuh. Jadi kita cuma berharap usaha kita diperkenankan....Mungkin jugak DIA inginkan aku supaya nilai kembali diri aku, apa yang telah aku buat, apa kesalahan aku dan sebagainya. Jadi mungkin penyakit ini sebagai ingatan kepada aku dalam banyak perkara. Walau bagaimanapun aku sewajarnya bersyukur hanya mata saja yang sakit....kalau seluruh tubuh yang sakit macam mana...? Apa-apa pun terima kasih kepada doktor tadi dan juga ustaz yang berusaha menjadi penyebab kepada penyakit aku yang bakal sembuh ini........insyaALLAH...

.....sekian.....dan terima kasih kerana sudi membaca...

daudmontak zakaria

30 mac 2012.

*photo by google images.

'DIALOG ANTARA AGAMA' yang di rakam pada 12 MAC 2012 di DECTAR UKM, Bangi..

daudmontakzakaria

1 comment:

daud.montak.zakaria said...

ermmm...tak kuar lak video ni...baru lepas upload, ambik masa beram-jam untuk 2 jam 17 minit video ni...30 MAC, jam 3 pagi si YOUTUBE masih belum siap proses video ni....