Sunday, March 15, 2009

Penolong Pengarah (Assistant Director)



Seseorang Pengarah memang amat sibuk semasa raptai dan produksi. Pengarah mesti membentuk dan memberi arahan berkaitan shot-shot kamera, meneliti 'framing' dan komposisi, memberi arahan kepada 'talent', mengikuti skrip, mendengar audio, melihat monitor-monitor, memberi arahan kepada krew-krew produksi, memberi arahan kepada audio, VTR, mengawasi masa program, dan sebagainya. Maka tidak hairanlah seorang pengarah memerlukan pembantu dalam melaksanakan tugasnya. Dalam hal ini seorang penolong pengarah atau Assistant Director amat diperlukan.

Dengan adanya Penolong Pengarah, tugas Pengarah menjadi mudah sedikit. Pengarah masih lagi bertanggung jawab kepada keseluruhan produksi. Dengan adanya Penolong Pengarah yang membantu dari segi penjagaan masa, persediaan arahan-arahan(ready cues) dan penyusunan awal shot-shot kamera akan membolehkan Pengarah menumpukan sepenuhnya kepada perkara yang berlaku sekarang tanpa merasa risau apa yang berlaku berikutnya.

Peranan Penolong Pengarah(AD) adalah bergantung kepada Pengarah sesebuah program yang diterbitkan. Terdapat Pengarah yang memberikan tanggung jawab yang besar kepada Penolong Pengarah(AD). Namun yang ideal, Pengarah dan Penolong Pengarah membentuk satu kumpulan yang rapat yang melengkap-melengkapi di antara satu dengan yang lain. Biasanya tugas Penolong Pengarah ialah menentukan masa produksi, menyediakan arahan berikutnya dan penyediaan awal shot-shot kamera.

Timing the show;
Masa amat penting dalam penerbitan. Masa yang tepat akan mengelakkan penerbitan melebihi atau mengurangkan dari masa yang telah ditetapkan. Penentuan masa yang tepat akan menjadikan penerbitan kelihatan lebih baik di skrin tv.

Readying cues
Penolong Pengarah boleh membantu pengarah dengan arahan persediaan untuk audio, lighting, VTR roll, pengacara dan 'talent'. Biasanya Penolong Pengarah memberi arahan persediaan kepada operasi, sementara Pengarah akan memberi arahan untuk beroperasi.

Presetting Camera Shots
Dalam program yang mempunyai skrip lengkap dimana shot-shot yang berurutan telah dirancang, Penolong Pengarah digunakan untuk mengatur shot kamera yang berikutnya. Oleh yang demikian Penolong Pengarah juga mesti mempunyai satu salinan skrip. Dalam produksi Penolong pengarah sewajarnya bersedia dengan satu shot di hadapan Pengarah. Dengan ini Pengarah akan tumpukan kepada kamera yang sedang ke udara dan masa perubahan video.

Penolong Pengarah: After this Cam One ready MCU of 'talent'...
Pengarah: Ready Cam One, take one...

3 comments:

CikLieYzaOnline said...

heheheheheheeeeeeeeeeeeeeee...........

sukonyo dennnn.....
Dr Asiah cakap S/A ni wajib adoooo....
hahahaahahaha..ringan sikit beban den ni haaaaa....lego rasonyooooooo.....
nyaman..aman...tenteram.......

daud.montak.zakaria said...

Yo lah tu, tapi...cukup orang ko...

CikLieYzaOnline said...

em..napo ekau tanyo soalan cepu emas ni..
buat ati den runtuh tibo2..
x po la..kalo xcukup...kito cukupkan jo la..
huhuhuhu