Friday, July 13, 2012

Tajuk lain lagiii...


HARI ini aku nak tulis satu tajuk yang bukan dalam bidang tugas harian aku sebagai videographer. 
Hari ini aku nak menulis berkaitan Konflik Syria. Sebenarnya aku tak pandai sangat pun
dalam bab ini. Aku cuma sampaikan apa yang aku dengar dalam khutbah Jumaat
siang tadi di masjid KUIS. 
Khutbah Jumaat di masjid KUIS tadi antara lain menyentuh tentang konflik yang dah berlanjutan
selama setahun. Khatib berkata sekarang ini kematian di Syria sudah mencecah 14000 ribu 
orang termasuk kanak-kanak. Mereka dibunuh dengan kejam termasuk diseksa
tanpa peri kemanusiaan oleh rejim Basyar. Khatib juga berkata dalam
konflik di negara Arab yang lain, tiada berlaku pembunuhan yang 
kejam seperti di Syria. Antara yang disebut oleh
khatib ialah terdapat kanak kanak
yang dipukul kepala hingga
terkeluar otak.
Aku memang amat geram kalau penyiksaan kanak-kanak dilakukan sedemikian rupa,
memang patut rejim zalim ini di ranapkan dengan segera..
Menurut sejarah Syria merdeka daripada Peranchis dalam tahun 1945.
Kemudian ia diperintah oleh rakyat Syria iaitu Al Assad hingga
kepada Basyar Al Assad. Syria diperintah oleh diktator.
Al Assad bermazhab Syiah namun rakyatnya
majoritinya berfahaman Sunni.

OLeh itu dalam apa jua hal kita perlu menyokong saudara seIslam kita yang
tertindas dan diperlakukan dengan kejam oleh pemerintah yang amat 
zalim. Bimbang kan......................................................jika
kita digolongkan ke dalam golongan insan yang
 tidak sempurna imannya.

Rasanya eloklah kita bantu mereka dengan cara yang kita mampu...bantulah mereka
kesian kanak-kanak yang dibunuh dan didera dengan kejam. Begitu juga
apa yang diterima oleh wanita, yang dikatakan disiksa dan dirogol 
serta dibunuh. Teringat aku pada perang BOSNIA, lebih kurang
seperti itulah keadaannya. Dalam perang BOSNIA terdapat ibu yang 
mengandung dibelah perutnya hidup-hidup dan dikeluarkan kandungannya.
Dalam peperangan, seperti itulah keadaannya.
Semua akan menerima penderitaan hasil
daripada peperangan.

Ada yang menganggap Syria sebagai benteng dunia 
Islam daripada kekejaman Israel namun
tidakkah ALLAH SWT
yang menjadi benteng
kita yang
paling kukuh...

Sekian kerana sudi membaca...
DAUDmontakzakaria

No comments: