Saturday, February 21, 2009

Contoh arahan MCP



Contoh arahan MCP untuk sebuah temubual:

  • Ready to come up cam three(CU of Lisa, the interview host).
  • Ready to cue Lisa.
  • Open mic, cue Lisa, up on (or "fade in") cam three (Lisa addresses camera 3 with opening sentence).
  • Ready CG opening titles - take C.G
  • Cue announcer. Change page. Change page. Ready cam three(which is still on Lisa)
  • Open mic, cue Lisa - take three(introduces guests).
  • Cam one, two- shot of singers. Cam two cover (wide shot of all three).
  • Ready cam one - take one.
  • Ready cam two, open mics (gueste in the interview area) - take two.
  • Ready cam three - take three (Lisa is asking her first question).
  • Cam one on Dave (CU of one of the singers). Ready cam one - take one.
  • Two on Marisa (the ather singer). Ready cam two - take two.

Untuk 'closing of the program'
  • Thirty seconds. Give her/ him a wrap-up.
  • Fifteen seconds. C.G raedy for closing credits.
  • Cam two zoom out a little (which is on a wide shot of the interview area).
  • Ready cam two, ready C.G to roll. Cut Lisa. Take cam two. Cut mics. Cue announcer. Cam two keep zooming out. Hold it. Roll credits.
  • Ready to key C.G (over cam two), key C.G. Key out.
  • Ready black - fade to black. Hold.
  • Stop vtr. O.K, all clear. Good job everyone.

catatan dari buku The Director in production.

Perlunya sikap tanggungjawab...

Jam hampir 9.00 pagi, Sdr. Ruhaizad menghubungi saya melalui handphone. Dia mengatakan bahawa dia telah pergi ke Dewan Gemilang tetapi tidak mendapati sebarang program diadakan di sana. Sebaliknya dia mengatakan hanya terdapat pelajar yang akan menduduki peperiksaan di dewan berkenaan. Sebagai seorang kakitangan yang bertanggungjawab walaupun hari cuti dia datang juga untuk memenuhi permintaan pihak yang inginkan perkhidmatan kami. Namun sebagai pihak yang meminta perkhidmatan adalah sewajarnya jika berlaku sebarang perubahan tarikh dan waktu hendaklah dimaklumkan kepada kami supaya tidaklah perlu kami datang ke UKM semata-mata untuk membuat rakaman program yang telah dibatalkan atau telah diubahkan tarikhnya. Sekarang ini kemudahan amat banyak untuk memaklumkan kepada pihak kami sama ada melalui email, talipon, handphone dan sebagainya....kemudahan teknologi sekarang ini tiada masalah kepada pihak berkenaan untuk menghubungi kami. Kalau kita ada masalah sengan teknologi seperti 'alahan' kepada teknologi masih ada lagi cara lain untuk menghubungi pihak kami.......
Itulah yang dikatakan sikap 'TANGGUNG JAWAB'.................
yang perlu ada walau di peringkat mana sekalipun kita berada, di atas ataupun di bawah, semuanya sama belaka...