Saturday, April 12, 2008

Komposisi dalam video: Do & Don't

Komposisi dalam penggambaran video amat penting. Terdapat peraturan-peraturan tertentu yang PERLU dan TIDAK PERLU dilakukan ketika membuat penggambaran video.

DO:

- Ketika melakukan panning, pergerakan mestilah dalam keadaan yang stabil pada garisan horizontal. Begitu juga ketika melakukan tilting, pergerakan mestilah stabil dari atas ke bawah atau dari bawah ke atas.

- Pastikan elemen-elemen penting yang hendak dirakam berada jauh dari sempadan2 bingkai atau frame.

- Sebelum membuat rakaman pastikan elemen-elemen yang tidak diperlukan termasuk ke dalam bingkai atau frame.

- Sebelum melakukan panning, tilting dan pergerakan-pergerakan lain, hendaklah terlebih dahulu buat latihan jika ada kesempatan.

- Sentiasa bersedia untuk melaraskan frame atau bingkai ketika merakam subjek yang sedang bergerak kerana subjek yang bergerak boleh berubah arah dengan secara tiba-tiba.

- Sentiasa pastikan terdapat ruang diantara kepala subjek yang dirakam dengan bingkai atau frame.

- Sentiasa ingat ruang 'looking room' dan 'walking room' ketika membuat rakaman video sebagai petunjuk arah pergerakan subjek.


DON'T

- Ketika membuat rakaman subjek manusia umpamanya, jangan sekali-kali potong di sendi-sendi seperti pergelangan kaki, leher, tangan dan sebagainya.

- Jangan sentiasa bergerak ketika merakam subjek yang bergerak. Rakaman yang kerap bergerak akan merimaskan penonton

- Jangan merakam subjek seperti manusia yang dibelakangnya terdapat objek seperti bunga yang keluar dari telinga atau daun keluar dari kepala dan sebagainya.

- Jangan merakam subjek yang mempunyai warna yang sama dengan background kerana ia akan menjadi kurang kelihatan.

- Jangan selalu meletakkan subjek yang dirakam ditengah-tengah tapi seimbangkan ia dengan elemen2 yang lain.

- Jangan sentiasa mengatur subjek yang dirakam dalam keadaan 'straight line' sepanjang 'screen', ia akan membosankan. Cuba rakam secara 'diagonal'.

- Jangan sentiasa mengikut peraturan, cuba analisis program2 yang ditayangkan di siaran2 tv dan lihatlah bagaimana jurukamera2 profesional melakukan kerja2 rakaman mereka.

1 comment:

saffi kamarudin said...

info dalam UKM studio memang sangat berguna.