Monday, May 4, 2009

Television production; perakam pita video

Digital Videotape recorder

Camcorder yang merakam disc
Camcorder yang merakam video menggunakan hard disc

Kebanyakan program yang ditayangkan di televisyen telah dirakam dalam pita video atau disc komputer yang khas. pita video digunakan untuk memainkan video iklan-iklan walaupun pada asalnya ia diterbitkan dalam bentuk filem. Satu daripada ciri-ciri unik televisyen ialah kebolehannya untuk memancarkan secara langsung program-program tertentu. Ini bermakna ia merakam gambar-gambar dan audio-audio peristiwa yang sedang berlaku dan menayangkannya secara segera kepada penonton diseluruh dunia seperti sukan Bolasepak Piala Dunia.


Kebanyakan program-program televisyen berasal daripada pita video yang dimainkan. Pita-pita video ini ialah elemen yang amat penting untuk penerbitan program dan untuk pengedaran.
Semua perakam pita video berfungsi dengan prinsip yang sama. Ia merakam isyarat(signals) video dan audio di atas pita plastik dan seterusnya ditukar kembali kepada isyarat(signal) yang boleh dilihat sebagai gambar-gambar dan boleh didengar sebagai bunyi di layar televisyen.


Beberapa sistem perakam video mempunyai 'high quality' video seperti perakam digital HDTV dimana semasa proses rakaman, kelajuan pusingan pitanya lebih tinggi. Perakam video profesional mempunyai sistem elektronik yang lebih canggih yang menentukan kualiti gambar dan bunyi yang lebih baik.
Perakam pita video dikelaskan sama ada dalam bentuk analog atau digital. Ia juga terdapat dalam pelbagai format dan saiz. Antara kelebihan pita video digital ialah bila penyalinan dilakukan, kehilangan mutu gambarnya hampir tiada. Format pita video yang wujud ialah Digital Betacam, DVCam, DVCPro, mini DV dan sebagainya.

Sekarang ini dunia sedang menuju ke arah rakaman video tanpa menggunakan pita video. Terdapat dipasaran sekarang kemera video yang merakam video ke dalam 'hard disc'. Terdapat juga kamera video yang merakam video terus ke dalam DVD. Ia digunakan oleh pengguna awam dan juga untuk 'broadcasting'.

1 comment:

CikLieYzaOnline said...

den dulu pakai vhs je..
tapi vhs pun masih xlepas..
heeeeee....(^-^)