Saturday, September 12, 2009

Krew Teknikal Dalam Penerbitan Televisyen...


Kakitangan Teknikal dalam penerbitan televisyen mengandungi mereka yang bertanggung jawab sepenuhnya ke atas pengendalian peralatan penerbitan. Mereka merupakan sebahagian daripada krew yang termasuk Jurukamera, kakitangan audio dan pencahayaan atau lampu, pengendali VTR, penyunting video dan pengendali grafik. Kakitangan teknikal bermakna mereka mempunyai pengetahuan dalam mengendalikan peralatan berkenaan. Perlu juga diketahui bahawa tugas kakitangan teknikal dan bukan teknikal adakalanya akan 'overlap' atau bersilih ganti di antara dengan yang lain bergantung kepada saiz kumpulan penerbitan berkenaan. Contoh yang mudah, stesen penyiaran yang besar mempunyai modal yang besar untuk mengadakan kumpulan penerbitan yang besar.
Satu contoh lagi ialah dalam satu penerbitan seseorang itu boleh dilantik sebagai penerbit dan dalam sebuah penerbitan yang lain dia mungkin boleh dilantik sebagai Jurukamera.


Kakitangan berikut merupakan kakitangan atau crew yang telah dilatih sebagai crew penerbitan;

-Pengarah Teknikal(Technical Director); Bertindak sebagai ketua kakitangan teknikal dalam penerbitan.

-Jurukamera(Camera Operators); mengendali peralatan kamera, juga boleh mengendalikan lampu dalam penerbitan yang mudah. Dalam penerbitan di lapangan (ENG/EFP) mereka ini ada kalanya dikenali sebagai Videographers atau Shooters.

-Pengarah Pencahayaan(Lighting Director); Bertanggungjawab dalam pencahayaan dan didapati dalam penerbitan yang besar.

-Pengendali Video(Video Operator); Melaras atau 'adjusts' kawalan kamera untuk mendapatkan imej yang optima dan diterima dalam penerbitan terutama ketika 'Field Production'. Dia juga dikenali sebagai 'Shader'.

-Juruteknik Audfio(Audio Technician); Bertanggung jawab dalam semua operasi audio. Mengendali Audio Console semasa persembahan. Dia juga dikenali sebagai 'audio engineer'.

-Pengendali VTR(Videotape Operator); Mengendali mesin atau peralatan pita video.

-Pengandali Character Generator(Character Generator Operator); Menaip dan mengeluarkan dari komputer nama-nama dan lain-lain bahan grafik yang perlu di padukan dengan imej video.

-Penyunting video(Videotape Editor); Mengendalikan peralatan penyuntingan semasa pos produksi. Dia membantu dalam memberi cadangan-cadangan penyuntingan yang kreatif.


Above-The-Line and Below-The-Line:

Kakitangan Above-The-Line dan Below-The-Line sebenarnya tidak berapa jelas perbezaannya. Ini adalah kerana dalam penerbitan tertentu Production Assistant atau Technical Director di kelaskan sebagai Below-The-Line, namun dalam penerbitan yang lain mereka dikelaskan sebagai kakitangan atau crew Above-The-Line. Walau bagaimanapun semua mereka adalah penting dalam penerbita televisyen.


ABOVE-THE-LINE:

-Executive Producer
-Producer
-Associates and Production Assistants
-Production Manager
-Director
-Associate Director
-Art Director and Graphic Artist
-Sound Designer
-Talent
-Writer


BELOW-THE-LINE

-Studio Supervisor
-Technical Director
-Camera Operator
-Lighting Director
-Floor Manager
-Floor Persons
-Video Operator
-Audio Technician
-C.G Operator
-Videotape Operator
-Videotape Editor
-Makeup Artist
-Wardrobe People
-Scenery and Property Personnel
-Maintenance Engineer



No comments: