Friday, June 15, 2012

Tau tak, kat mana KUALA SEPETANG tu...?

KUALA SEPETANG TAIPING PERAK


....hasil terbitan kami sendiri...

....lagi hasil penerbitan video kumpulan .....













....antara hasil penerbitan yang telah kumpulan peserta
 hasilkan di kuala sepetang...


.....mungkinkah bengkel terakhir.....?

DARI 11 - 12 jun 2012, kami mengendalikan BENGKEL VIDEO DOKUMENTARI 
anjuran UNIT LATIHAN PEJABAT PENDAFTAR UKM di KUALA 
SEPETANG di PERAK.


....dewan tempat kami menginap semasa di KUALA SEPETANG..

 Kami berada selama lebih kurang
 4 hari di sana. Sebenarnya inilah kali pertama aku
 sampai kat sini walaupun dah lama aku
 dengar perkataan Kuala
 Sepetang tu...

 ....ceramah...

Ceramah berkaitan penerbitan video telah diadakan di BILIK SEMINAR PENERBIT 
UKM. Macam biasalah, aku, En. Hazrul, shahrul, kamarul dan hanamichi
 telah menyampaikan ceramah video tu...
Aku agak kesal jugak bila apa yang aku hasilkan  masa lalu sering menjadi 
contoh yang dicanangkan setiap kali bengkel diadakan.....
apa boleh buat lahhhh...(pinjam kata2 kamarul..)

 ...chalet tempat kami tinggal...

Selesai ceramah kami bergerak ke KUALA SEPETANG. Aku menumpang haji Mail sementara yang lain naik bas UKM. Perjalanan ke sana mangambil masa
 selama lebih kurang 6 jam.
Hampir jam 12.00 tengah malam kami tiba di lokasi penginapan kami
 di KUALA SEPETANG.

 ...ceramah dari renjer perhutanan..

Kami menginap di Chalet kepunyaan Pejabat Perhutanan, Hutan Paya Kecil Kuala 
Sepetang yang bertanggung jawab mengendalikan hutan di Kuala Sepetang.
Chalet nya agak selesa tetapi agak malang chalet tersebut 
didiami oleh semut semut yang menyebabkan ada
 yang terpaksa meninggalkan chalet yang didiami
 untuk bermalam di chalet rakan2 yang lain...
Dua atau tiga tin spray digunakan 
untuk membunuh semut2
 tersebut.
Tapi nasib baik chalet yang aku diami bersama sdr. Haji Mail dan En. Hazrul agak
 kurang bersemut walaupun ada gak semut yang menganggu aku...
....sampai waktu tidur malam pun semut-semut tu
cuba menodai aku....ekekekek...

 ....bandar taiping...

Banyak jugak lokasi yang kami lawati untuk mendapatkan bahan untuk rakaman
 bagi menghasilkan penerbitan video setiap kumpulan di sana. 
3 kumpulan peserta kami ujudkan dan kami syaratkan
 mereka menghasilkan sebuah penerbitan 
video dalam amali di 
Kuala Sepetang tu...

 ...taiping...

Antara lokasi kami untuk mendapatkan 'footage' ialah Kilang membuat arang kayu Bakau, Tapak penggalian Pra Sejarah di Pulau Kalumpang, Kuala Gula Kuala Sepetang, Hutan Bakau, Bandar Taiping dan juga Taman Tasik Taiping.

 ...taiping...

Di kilang arang, setiap kumpulan membuat rakaman masing-masing. Skrip juga 
mereka tulis sendiri. Rakaman bergantung kepada skrip. Rupanya arang
 kayu bukan saja boleh dibuat alat menyalakan api tetapi digunakan
 dalam pembuatan alat solek....ermmmm...tak sangka aku. 
Kalau anda nak muka cantek cubalah sapukan arang
 kayu bakau kat muka tu....ekekeke....

 taman tasik...

Lama jugak kami berada di kilang arang tu...baju pun dah berbau arang kayu. 
Tapi aku rasa seronok berada di sana melihat dan mendapatkan maklumat
 berkaitan kilang arang tu...nanti aku akan hasilkan video sendiri 
berkaitan kilang ni...tunggu video dari aku nanti....

 ...taman tasik lagi...

Kami jugak pergi ke Pulau Kalumpang, tapak penggalian rangka manusia pra
 sejarah tu. Kami ke sana dengan bot yang makan masa hampir sejam.
 Tiba di sana kami terus naik ke darat. Apa yang tinggal cuma
 lobang penggalian rangka manusia pra sejarah tu jer....
serta kulit2 kerang pra sejarah yang banyak dan bersepah...
Dikatakan rangka yang digali dipamerkan di muzium 
 di Kuala Sepetang tu... Pensyarah UKM Prof. Nik Hasan Suhaimi merupakan salah 
seorang ahli akeologi yang 'involve' dalam kerja kajian pra sejarah di sini...
Sebenarnya aku agak minat dengan akeologi ni sebab masa tahun 
satu aku balajar basic sejarah akeologi selama satu semester. 
Major aku ialah Komunikasi...Sejarah merupakan 
subjek minor aku...

 ....taman tasik lagi...

Peserta yang kami kendalikan lebih kurang 22 orang...kalau di kertas seramai
 30 orang. Mereka merupakan staf muda  dan juga staf veteran ukm. 
Bagi kami, sememangnya kami tidak ambil mudah dalam
 mengendalikan bengkel ini. Bagi kami kami sentiasa 
memberi komitmen yang sungguh2 untuk 
memberi mereka pengetahuan
 dalam penerbitan video ini. Pada aku.....aku akan berasa puas jika ilmu yang
 dikongsikan itu membuatkan mereka mampu menghasilkan video 
mereka sendiri...kalau boleh lebih baik daripada
 yang pernah aku terbitkan....

 ....posing...

Aku bahagikan peserta kepada 3 kumpulan dan setiap kumpulan aku beri 2 orang
 fasilitator untuk membantu mereka dalam penerbitan masing2. Aku dan
 sdr. Shahrul mengendalikan kumpulan satu...hanamichi dan
 haji izad mengendalikan kumpulan dua dan
 'bunga' kami iaitu siti suraya dan sdr. kamarul mengendalikan kumpulan 3. 
Fasilitator yang lain akan 'involve' dalam semua tugas2 berkaitan
 peserta dan hal-hal lain...Fasilitator akan bertugas membantu
 kumpulan masing hingga selesai
 hasilkan penerbitan.

 dalam perjalanan ke tapak pra sejarah...

Kami juga membuat rakaman footage di taiping dan taman tasik taiping. Lama
 juga kami berada di sana merakamkan apa yang di perlukan. 
Masing-masing enjoy menjalankan tugas 
masing-masing.
Rasa jugak seronok bila kita bekerja dalam bidang yang kta minati...
aku jugak seronok kerana dapat bersua kembalidengan rimba
 hijau dan laut berombak 'manja'...
Semasa membuat rakaman untuk footage video dokumentari tu, kami sempat
singgah untuk menikmati MEE UDANG BANJIR yang dikatakan
terkenal di Kuala Sepetang. Memang banyak pun setiap
mangkuk yang di pesan bak kata aku 'singkap udang ada udang...
singkap udang ada udang...singkap udang masih ada
jugak udang....'. Tapi aku kisah pun tidak...sebab...
aku tak makan pun udang. Jadi aku cuma
pesan mee goreng biasa jer....ekekek..
Harga semangkuk mee udang tu aku tak pasti tapi....mungkin 
RM10.00 semangkuk kut...

 ....masa presentation...

Setelah semua footage dan skrip ditulis maka proses penyuntingan pula dibuat. 
Proses penyuntingan memakan masa yang lama. Hari ketiga dan 
keempat kami membuat penyuntingan dengan dihadiri oleh 
semua peserta. Kumpulan aku disiapkan oleh sdr. 
Shahrul Fadli sementara 
aku membantu 'bunga' kami menyelesaikan penyuntingan kumpulan 3. Ini bukan
 bermakna aku 'gila kuasa' tetapi aku ingin melihat kerja penyuntingan tu
 cepat disiapkan sebelum di 'present'...
Sebenarnya aku tak puas hati jugak dengan hasil tugas aku tu sebab bagi aku...
aku suka jika tugas aku disiapkan dengan kemas dan cantik. Dalam hal
 penyuntingan atau penerbitan video aku 'tersangat cerewat'....
ada ketika dua atau tiga kali buat proses penyuntingan,
 aku masih tidak puas hati dengan hasilnya...
Jadi dalam menyelesaikan penyuntingan kumpulan 3 aku tak puas hati sebab
 bahan rakaman tidak mencukupi seperti yang dikehendaki oleh skrip
 yang telah mereka tulis. Aku juga rasa masa agak tidak
 mencukupi untuk mensasarkan kepada penerbitan
 yang cantek walaupun itu merupakan hasil peserta yang hanya berkesempatan 
mengikuti bengkel berkenaan selama 5 hari dengan teori selama
 1 hari...ermmm....apa daaa yang aku tulis ni.....macam tonggang tebalik jer ayatnyer....
Kami membuat penyuntingan hingga jam 3.00 pagi dan
 mungkin ada yang 'stay' hingga jam 4.00 pagi.
Sebenarnya dalam penerbitan dokumentari ini kami benarkan peserta menyunting 
sendiri jika mereka mempunyai kemahiran untuk membuatnya. Namun
 kebanyakannya kami yang tolong editkan untuk menjimatkan masa...

....posing lagi...

Tiba ketika untuk 'presentation' semua peserta hadir termasuk timbalan pengarah 
perhutanan yang dijemput oleh haji Mail untuk turut serta dalam priview video 
hasil yang dibuat oleh peserta. Ketiga-tiga video dokumentari tersebut
 ditayangkan dan diberi komen2.
Bagi aku ketiga-tiga penerbitan tersebut sudah cukup berjaya kerana
 dalam masa 5 hari mereka berjaya menghasilkan video
 sedemikian rupa. Aku dulu semasa balajaq perlukan
 satu semeter untuk subjek penerbitan dokumentari ini.....

.....usaha terakhir....

Bila tiba hari untuk bergerak pulang, masing2 bergerak menuju bas, seperti
 biasa aku datang menumpang aji mail, balik pun begitulah....Selesai sarapan, 
kami mula bergerak dan singgah di MUZIUM NGAH IBRAHIM.
Di situ kami berada selama lebih kurang satu jam. Macam2 yang aku 
rakamkan dan macam-macam aksi mereka yang berkunjung 
ke situ. Malangnya aku tak sempat nak jadi 'paparazzi' 
kerana sibuk buat rakaman video dan sebab
 aku bercadang nak hasilkan video berkaitan 
MUZIUM NGAH IBRAHIM ini...
Kali ini aku kurang merakam foto sebab mungkin ada yang
tak suka kamera handphone aku yang tak 'pro' tu....ekekekekeke..
Apa-apa pun aku puas hati perjalanan bengkel tersebut walaupun sedikit
 terkilan dengan hasil yang aku 'bantu' tu...maklumlah aku amat
 'cerewet' dalam penerbitan video ni....Harap kita 
berjumpa lagi di bengkel 
penerbitan dokumentari tahun hadapan....
.....sebenarnya banyak lagi nak cite tapi...letihhhh....lerrrr..

...sekian dan terima kasih kerana membaca....


DAUDmontakzakaria...

2 comments:

hilmibaba said...

Terima kasih en. Daud kerna sudi berkongsi ilmu dan tidak jemu-jemu mengajar kami......erkk tarikh kat atas tu salah..11-15

studioukm said...

...sama-sama.....opst! 12 - 15 JUN 2012 di KUALA SEPETANG....