STUDIO DIRECTOR: Audio ready....Audio ready? Audio, are you ready?
SOUND OPERATOR: Sorry director, I just woke up.....
STUDIO DIRECTOR:Aiyaaaaaa........
Audio;
SOUND OPERATOR: Sorry director, I just woke up.....
STUDIO DIRECTOR:Aiyaaaaaa........
Audio;
Audio merupakan elemen yang tidak kurang pentingnya dalam penerbitan televisyen. Jika kita tutup audio atau bunyi semasa berita ditelevisyen sedang ditayangkan, apakah reaksi kita? Walaupun pembaca berita tersebut amat menarik, tetapi jika suara tidak kedengaran, maka tiada gunanya. Di sini kita akan memahami betapa pentingnya 'audio'.
Estetika dalam audio;
Fungsi estetika dalam audio juga boleh dilihat apabila satu babak cereka polis ditayangkan di kaca televisyen. Bunyi-bunyi latar belakang seperti bunyi tayar kereta yang di 'brake', bunyi siren kereta polis dan bunyi tembakan menghidupkan lagi babak berkenaan. Ditambah lagi dengan mode muzik yang cepat, pantas dan tinggi yang dijadikan muzik latar babak tersebut. Semua bunyi ini memberikan kesegaran dan mode kepada babak itu.
Elemen-elemen dalam audio;
Elemen-elemen dalam penghasilan pelbagai jenis audio ini ialah mikrofon, alat perakam dan pemain audio serta peralatan kawalan bunyi. Mikrofon merupakan alat pertama yang menerima gelombang bunyi dalam sistem audio. Semua mikrofon berfungsi menukarkan gelombang bunyi kepada tenaga elektrik yang dikenali sebagai 'audio signal'. 'Audio signal' atau 'sound signal' ini akan dikuatkan oleh alat penguat atau 'amplifier' dan di hantar ke 'loud speaker' yang akan menukarkan kembali 'signal' kepada bunyi. Mikrofon mempunyai beberapa jenis bergantung kepada kegunaannya. Menangkap bunyi suara, bunyi di gelanggang tenis dan merakam satu konsert, semuanya memerlukan mikrofon yang berbeza.
Alat perakam dan pemain audio;
Dalam satu persembahan secara lintas langsung di televisyen, bunyi biasanya dihasilkan bersama dengan gambar. Walaupun apabila satu babak dirakamkan dalam pita video untuk 'post production', audionya juga dirakam dalam masa yang sama dengan gambar. Begitu juga dalam 'field production', suara pemberita di lokasi dan bunyi di sekitarnya akan ditangkap dan dirakam beserta dengan bunyi. Dalam 'electronic news gathering' beberapa bunyi seperti suara latar ditambah semasa 'post production'. Jika program berkenaan dirakam dalam studio, muzik latar dan kesan bunyi biasanya ditambah kepada dialog pelakon.
Dalam penerbitan studio yang lebih kompleks, bunyi letupan, siren dan bunyi pelanggaran kenderaan biasanya ditambah semasa proses 'post production'. Malah ada juga bahagian-bahagian dialog dilakukan 'dubbing' di dalam studio. Bunyi yang telah dirakam seperti muzik, boleh dimainkan dari kaset, CD dan juga DAT(digital audio tape). Sound control "Audio console" digunakan untuk mengawal bunyi sesebuah program. Pada 'audio console' anda boleh memilih sesebuah mikrofon tertentu, menguatkan signal atau isyarat bunyi yang lemah daripada mikrofon atau alat audio yang lain. Ia juga boleh mengawal kekuatan bunyi dan kualiti bunyi, serta mencampurkan(mix) dua atau lebih sumber bunyi.