Wednesday, December 16, 2009

Alat penyokong kamera yang lebih khusus.


Ada kalanya terdapat gerakan-gerakan kamera yang tidak mampu dipenuhi dengan menggunakan tripod atau 'studio pedestal'. Oleh yang demikian peralatan sokongan kamera yang khusus amat diperlukan dan telah direka. Sebagai contoh yang mudah, bagaimana hendak meletakkan kamera pada kereta yang sedang bergerak. Sudah tentu ia memerlukan alat yang khas.

Alat khas yang dilekatkan pada kereta untuk rakaman ketika kereta sedang bergerak.






Bean bag.
Ia merupakan bag canvas yang diisi dengan high-teach foam yang akan mengikut bentuk kamera yang diletakkan di atasnya. Apa yang perlu dilakukan ialah letakkan kamera video di atas bag dan ikat bag bersama kamera pada objek seperti pada kereta, bot, basikal dan sebagainya.

Steady bag.





Steadicam;
Steadicam merupakan satu alat penyokong kamera yang dipakai oleh jurukamera semasa rakaman. Spring-spring yang ada padanya menyerap semua hentakan ketika jurukamera membuat rakaman semasa berjalan atau berlari. Semasa rakaman jurukamera boleh melihat 'viewfinder' yang terletak di bawah kamera. Rakaman mampu dibuat dengan stabil dan licin walaupun rakaman dibuat sambil berlari, mendaki tangga dan sebagainya.









Jib arm direka untuk digunakan dalam penggambaran dalam studio dan di lokasi. Ia mampu memberikan gerakan kamera yang licin.



Jib arm.







Jib arm yang lebih tinggi boleh ditinggikan setinggi 12 kaki. Ia boleh membuat semua teknik pergerakan kamera semasa rakaman.


Jib arm.





Studio crane;
Crane jarang digunakan dalam studio televisyen. Studio tv lebih banyak menggunakan jib arm kerana ia lebih ringan daripada crane dan boleh berfungsi seperti crane dalam studio. Crane biasa digunakan dalam penggambaran filem.

Jib arm and Pedestal.


Robot Pedestal;
Robot pedestal biasa digunakan dalam penerbitan yang lebih 'rigid' seperti news, tele conferences dan sebagainya. Gerakannya dikawal secara otomatik termasuk zooming dan focussing. Dia tidak memerlukan walau seorang pun jurukamera. Yang berada dalam studio floor semasa program berita cuma newscasters, weathercaster, sportcaster dan ada ketikanya seorang Floor Manager. Studio Director cuma memeriksa computer yang mengendalikan tugas tersebut. Jika sebarang 'error' berlaku pada sistem berkenaan, perlu ada krew yang mengendalikan kamera secara manual. *Tidak pasti sama ada sistem Robot Pedestal ini wujud di stesen penyiaran di Malaysia, harap mendapat feedback daripada mereka yang bertugas di stesen-stesen tv di Malaysia. Aku tak pernah buat latihan industri di stesen penyiaran, cuma di production house saje.

* Photos from Google Images

daud montak zakaria...


4 comments:

Adham Rahman said...

informasi yang sgt berguna! tq!

daud.montak.zakaria said...

same-same...

Anonymous said...

test sahaja...

ariez-eda said...

terima kasih saya mahu infomasi seperti ini..membantu saya memahami =)