Monday, January 17, 2011

Penerbitan MCP (Multiple Camera Production)

mcp


TUGAS PENERBITAN 'MULTIPLE CAMERA PRODUCTION'

Setiap kali kita memperkatakan tentang penerbitan video, kita sering terfikirkan rakaman dengan menggunakan sebuah kamera video sebagaimana menerbitan drama televisyen dan seumpamanya.

BILIK KAWALAN
Kita akan terbayangkan ‘raw footage’ akan dibuat penyuntingan semasa ‘post-production’. Jarang sekali kita memikirkan tentang rakaman video ‘multiple camera production’. Malah mungkin juga ada yang langsung tidak mengetahui tentang penerbitan dengan menggunakan beberapa buah kamera video atau 'multiple camera production'. Ramai yang mempunyai anggapan bahawa penerbitan ‘multiple camera production’ merupakan suatu penerbitan video yang sukar atau komplikated serta amat mencabar. Bagaimanapun ia tidaklah terlalu sukar dan komplikated seperti yang difikirkan.

Penerbitan video secara ‘Multiple Camera’ ini boleh dikatakan tidak kurang pentingnya dalam bidang penyiaran. Dengan membuat penerbitan video secara ‘Multiple camera production’ untuk merakam sesebuah peristiwa seperti majlis perkahwinan, penyampaian ijazah, ceramah, dan sebagainya, juruvideo boleh menghasilkan satu projek yang sempurna atau ‘complete’ dengan segera di lokasi. Hasilnya sedia untuk disalin atau di keudarakan. Tiada ‘post-production’ yang terlewat dimana kerja-kerja editing berlaku semasa rakaman berlangsung.
Setiap hari kita selalu melihat penerbitan ‘multiple camera production’ tetapi kita jarang sekali memikirkannya. Berita, sitcom, majallah, concert, sukan dan sebagainya dirakam dengan beberapa buah kamera video yang disambungkan kepada ‘camera control unit’ (ccu) dan ‘video mixer’ serta diadun ke atas satu pita sama ada MiniDV, DVcam atau Beta digital dan dihantar ke stesen televisyen melalui kabel atau gelombang udara(airwaves). Contohnya dalam satu perlawanan bola sepak, dengan menggunakan rakaman beberapa buah kamera. Setiap gerakan akan dapat dirakam tanpa sebarang berlaku keciciran walau satu shot sekalipun.

‘Multiple Camera Production’ atau ringkasnya MCP merupakan tugas bersama secara serentak yang diketuai oleh seorang Pengarah Studio. MCP boleh dijalankan untuk sesebuah program yang akan dirakam dan disimpan sebelum ditayangkan ATAU ia juga boleh dilakukan untuk menayangkan program secara langsung ke udara. MCP boleh dijalankan di dalam studio atau di mana-mana di luar studio.
Perancangan untuk membuat sesebuah penerbitan MCP biasanya telah dirancang sejak awal-awal lagi termasuk skrip. Dalam penerbitan MCP beberapa buah kamera digunakan. Pengarah Studio berhubung dengan FLOOR MANAGER, CAMERAMEN, JURU AUDIO, adalah melalui ‘intercom’ pada ‘head set’ yang digunakan.


BILIK KAWALAN AUDIO
PERALATAN YANG PERLU SEMASA PENERBITAN MCP:
Bilik Kawalan;
Komputer untuk grafik, VTR untuk memainkan bahan yang telah dirakam, Switcher, Alat kawalan lampu, Camera Control Unit, Monitor-monitor, Waveform, dan juga jam untuk menentukan masa.
Bilik Kawalan Audio;
Audio mixer, Alat pemain CD, Alat pemain kaset dan Komputer untuk memainkan muzik.
‘Studio Floor’
Kamera, tie clip mic, boom mic, tripod. Lampu-lampu, monitor
KREW YANG TERLIBAT DALAM MCP:
Beberapa orang kakitangan terlibat dalam tugas penerbitan MCP (‘Multiple Camera Production’) ini. Mereka masing-masing mengendalikan peralatan tertentu dengan diketuai oleh seorang Pengarah yang biasanya dikenali sebagai Pengarah Studio yang akan memberikan arahan kepada semua krew sepanjang program tersebut berlangsung sehingga selesai. Krew yang terlibat semasa penerbita sesebuah program selain daripada Pengarah Studio ialah PEMBANTU PENGARAH, SWITCHER, JURU GRAFIK, PENGENDALI VTR, JURU LAMPU, JURU AUDIO, FLOOR MANAGER, JURUKAMERA

- PENGARAH STUDIO;
Tugas Pengarah Studio ialah dia bertanggungjawab memastikan tugas penerbitan MCP tersebut berjalan dengan jayanya. Dia sentiasa berpandukan kepada skrip yang telah ditetapkan.
STUDIO FLOOR
Tugasnya ialah memberi arahan kepada setiap krew penerbitan yang terlibat dalam penerbitan MCP berkenaan. Arahan oleh Pengarah Studio kepada semua krew sentiasa berlaku sepanjang program tersebut berjalan.
Pengarah Studio memberitahu FLOOR MANAGER supaya menyampaikan apa2 yang ingin disampaikan kepada mereka yang berada di ‘studio floor’. Pengarah Studio juga memberikan arahan untuk JURUKAMERA-JURUKAMERA, shot-shot yang dikehendaki seperti LS, CU dan sebagainya.
Pengarah Studio juga memberikan arahan kepada JURU GRAFIK untuk mengeluarkan apa-apa bahan grafik yang kemudiannya di ‘take’ oleh SWITCHER atas araham Pengarah Studio untuk dimasukkan ke dalam program yang sedang dirakam atau sedang di ke udarakan secara langsung sepanjang tugas penerbitan MCP berkenaan contoh seperti nama-nama ahli panel dalam sesebuah program forum yang sedang berlangsung.
Pengarah Studio juga memberikan arahan kepada VTR OPERATOR untuk memainkan bahan-bahan yang telah dirakam untuk ditayangkan semasa program berlangsung seperti temubual-temubual yang telah dirakam di khalayak dan sebagainya.
Pengarah Studio juga memberikan arahan kepada SWITCHER untuk mengambil atau ‘take’ gambar atau visual yang hendak dirakam atau di keudarakan semasa program berlangsung. Contoh arahan ialah ‘Ready Cam One…take One…’. Bila dikatak ‘take one’ maka SWITCHER suis kamera kepada Kamera One atau Kamera Satu.
Pengarah Studio juga memberikan arahan kepada JURU AUDIO untuk ‘on’kan mikrofon, serta memainkan audio seperti muzik untuk menjadi ‘background music’ dalam penerbitan berkenaan. ‘Cue’ yang biasa digunakan oleh Pengarah kepada JURU AUDIO ialah ‘fade in music’, ‘fade out music’ dan ‘fade under music’.
Pengarah Studio juga memberi arahan kepada JURU LAMPU untuk menaikkan ‘intencity’ cahaya atau mengarahkan untuk merendahkan ‘intencity’ cahaya ketika rakaman. JURU LAMPU juga akan menurut segala arahan Pengarah Studio berkaitan pencayaan dibawah pengendaliannya.
Pengarah Studio juga memberitahu kepada FLOOR MANAGER atau FM bila bermula penerbita MCP tersebut dan masa program tersebut akan tamat. FM seterusnya akan memberitau semua krew dalam ‘studio floor’. FM juga menerima arahan setiap masa daripada Pengarah Studio dan menyampaikan kepada krew di ‘studio floor’ seperti kepada JURUKAMERA-JURUKAMERA serta kepada ‘TALENT’. Semua arahan adalah dengan menggunakan isyarat tangan atau ‘hand cues’. ‘Hand cues’ digunakan sebab semasa rakaman semua diminta senyap melainkan ‘talent’. Kalau bersuara ia akan terakan atau akan keudara secara langsung, kerana bunyi akan dirakam oleh mikrofon-mikrofon yang berada dalam ‘studio floor’.
Pengarah Studio akan dibantu oleh seorang PEMBANTU PENGARAH atau ‘ASSISTANT DIRECTOR’ dan terdapat juga penerbitan MCP menggunakan ‘SCRIPT ASSISTANT’ menggantikan tempat ‘ASSISTANT DIRECTOR’. Pembantu Pengarah akan membantu dari segi pengawalan masa penerbitan dan juga memberitahu arahan selepasnya sebelum Pengarah Studio menyampaikan kepada krew penerbitan yang terlibat semasa penerbitan berkenaan berjalan.

* Contoh arahan dalam penerbitan MCP
TO OPEN PROGRAME:
SCRIPT ASSISTANT: 30 seconds to on air...
DIRECTOR: Silent please....
DIRECTOR: Ready graphic, ready vt, ready switcher, ready lighting, ready SA, ready FM, ready Cam 1, Cam 2, Cam 3, ready Audio......
SCRIPT ASSISTANT: 15 seconds to on air....
DIRECTOR: Ready to roll VTR for recording....
SCRIPT ASSISTANT: 10 seconds to on air, 9, 8, 7,..
DIRECTOR: Roll VTR for recording..
Ready VT to roll montage...sound on tape....
SCRIPT ASSISTANT: 5, 4, 3, 2, 1...
DIRECTOR: Roll VT...Take VT...
FM, vtr for montage is 20 seconds....we will come to studio on Cam Two,Ready Cam Two for establish shot..
DIRECTOR: We will come to studio in 10 second,
SCRIPT ASSISTANT: 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1,

DIRECTOR: Ready Cam 2, take two....
Ready to come up on Cam 3, ready cam 3 for MS on Lin,
open mic, FM cue Lin, up on cam 3.... take 3...
Ready music, fade in music...
Ready music to fade under, fade music under....
Ready graphic , superimpose graphic...
Graphic out....
Cam 1 give me CU of talent, open mic, ready Cam 1...take One....

TO STOP PROGRAMME FOR ADVERTISEMENT:
SCRIPT ASSISTANT: We'll have a break in 30 seconds for advertisement..
15 second.....
DIRECTOR: FM cue Lin....
Ready to roll VT for advertisement...
SCRIPT ASSISTANT: 10 second, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1,
DIRECTOR: Roll VT, Take VT...
SCRIPT ASSISTANT: We'll come to studio in 15 seconds on Cam two...
DIRECTOR: Ready Cam Two...give me establish shot..
SCRIPT ASSISTANT: 10 seconds to studio, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1...
DIRECTOR: Ready Cam Two, Take Two; open mics; cue Lin..

TO CLOSE PROGRAMME:

SCRIPT ASSISTANT
:
Thirty seconds to close the program...
DIRECTOR: Give her/ him a wrap-up.
SCRIPT ASSISTANT: Fifteen seconds.
10 seconds, 9,8,7...
DIRECTOR: Ready cam two, ready closing credits to roll.....
Take cam two. Cut mics. Cue Lin.....
Cam
Cam two keep zooming out. Hold it. Roll credits....
Ready to key out Graphic, key out graphic....


SCRIPT ASSISTANT: 10 seconds to close programme.., 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1,
DIRECTOR: Ready black, fade to black. Hold. Stop vtr. O.K, all clear. Good job everyone.


*semua maklumat berasaskan pengalaman di studio rakaman video STUDIO UKM, semasa mengendalikan latihan pelajar Komunikasi Media. Ramai pelajar yang menerima ilmu di studio ini sejak tahun 1994 dan ada yang telah bekerja di media-media di negara ini. Entah ingat, entah tidak mereka kepada studio yang kecil ini.
*catatan ini akan dikemaskini sentiasa bergantung kepada ‘feedback’.
daudmontakzakaria

4 comments:

daud.montak.zakaria said...

Kalau sesiapa di luar sana yang mempunyai pengalaman dalam penerbitan MCP di media-media penyiaran yang terkenal, silalah kongsi pengalaman anda di sini untuk pengetahuan mereka yang terlibat dalam penerbitan MCP.....

daud.montak.zakaria said...

Sebelum membuat rakaman mcp, rakam 'Color bar' 10 secands dan 'black video' 10 seconds....

Erine Zhool said...

saya jadi S/A untuk several sitkom melibatkan MCP. tricky juga sebab bila "cut" dan kena reshoot balik pada save point. timing dh lajak beberapa minit. n kena pandai agak berapa minit perbualan tu. nak senang, setiap minit kena catatkan save point dialog di mana. jadi bila talent lupa punchline. kita boleh minta mereka reshoot pada save point yang dh dicatit. mudahkan kerja kita, dan timing pun lebih accurate. heee

azizi said...

Salam.. Bang ada FB? Nak discus pasal mcp