Monday, May 25, 2009

Kuntuman Pakma....nantikan kunjungan kami lagi...

Apa agaknye yang dibincangkan oleh Prof. J dan Encik Shukori ni,
perkara berkaitan jantina si Pakma ke???

Hmmmm....ini tentulah aku....

Sdr. Ramli Adnan

Anak sungai yang jernih airnya ditengah hutan.

Bersantai di sungai buta...

Sungai buta lagi....

Sayangggg....Pakma..

Baguih nampak 'posing' Prof. J ni....

*semua foto di atas bertarikh 24 Mei 2009.

22 Mei 2009.

Jumaat, 22 Mei 2009, bunyi klasik handphone aku berbunyi. Waktu itu lebih kurang jam 8.00 malam. Aku lihat di skrin hp tertera nama Ali Imran. Jari ku menekan butang hp untuk menjawab panggilan tersebut. Seperti biasa aku menyebut 'hello'. Suara 'macho' Ali Imran menjawab "Ut", panggilan ringkas nama ku disebut oleh Ali Imran. Dia menyambung..."Esok kita bertolak jam 7.00 pagi tau, Dato' Naib Canselor nak melawat tapak Pakma Lata Jarum..." Begitulah lebih kurang cakap Sdr. Ali Imran. Agak terkejut juga aku mendengarnya kerana semalam dia kata nak bertolak jam 10 pagi dan tiada pun menyebut Dato' Naib Canselor datng ke sana. Aku tak berkata apa-apa, cuma bersetuju je untuk bertolak jam 7.00 pagi tu.. Aku kemudian terus menghubungi Sdr. Ramli Adnan untuk memberitahu waktu yang terbaru untuk bergerak ke Hutan Lipur Lata Jarum, Raub, Pahang. Kami turut ke sana untuk membuat rakaman video lawatan Dato' Naib Canselor ke Lata Jarum untuk melihat sendiri Bunga Rafflesia di sana.

23 Mei 2009.

Lebih kurang jam 7.00 pagi aku serta sdr. Ramli Adnan mula bergerak meninggalkan bangunan Pusat Penerbitan dengan menumpang kenderaan En. Ali Imran. Kami menuju ke kediaman Prof. Dr. J(Jumaat Adam) untuk menjemput beliau. Setelah menjemput Prof. J, kami terus bergerak menuju Lata Jarum Raub Pahang.

Tiba di Raub, Pahang kami singgah untuk makan tengah hari. Tidak berapa lama kemudian rombongan Dato' Naib Canselor, Dato' Sharifah Hapsah pun tiba di Raub dan Prof. J pergi menemui beliau. Kemuadian Prof J. bersama kami mendahului rombongan Naib Canselor menuju Hutan Lipur Lata Jarum. Tujuan rombongan dato' naib Canselor ke Lata Jarum raub Pahang adalah untuk melihat sendiri kuntuman Bunga Pakma atau Rafflesia yang tumbuh di sana. Dato' Naib Canselor ditemani oleh suami beliau Dato' Dr. Mahmud serta pegawai UKM yang lain iaitu Dekan FST, Prof. Dr. Musa, Encik Razak Husin, dan Puan Padlon.

Kami tiba dipejabat renjer lata jarum kira2 jam 11.00 pagi dan Prof. J telah disambut oleh Encik Shukori, pegawai renjer perhutanan. Tidak lama kemudian rombongan Dato' Naib Canselor pun tiba dan disambut oleh Prof. J dan Encik Shukori. Seterusnya rombongan Dato' Naib Canselor telah dibawa dengan jeep oleh Encik Shukori dengan diiringi oleh Prof. J untuk ke lokasi dimana penjelajahan bermula di Hutan Lipur Lata Jarum itu. Aku sempat merakamkan dengan kamera video sebelum Dato' Naib Canselor di bawa denga jeep. Ini merupakan lawatan tidak formal Dato' Naib Canselor ke Lata Jarum.

Sementara itu aku, sdr. Ramli, En. Ali Imran, Sdr. Sabri dan Puan Padlon serta Encik razak Husin berjalan kaki menuju lokasi berkenaan sejauh 1.4 Km itu sebelum kami akan dijemput oleh En. Shukori. Whaa...masuk hari ini, sudah 3 kali aku masuk ke hutan lipur ini dan ini adalah kali pertama aku berjalan kaki menuju ke lokasi untuk mula masuk ke hutan. Oh! tak sangka aku, rupanya penat sungguh dan lenguh kaki sungguh berjalan sejauh 1.4 Km ini, rasa macam tak larat lagi untuk aku menghayun langkah.

Akhirnya sampai juga aku di lokasi tersebut. Rupanya rombongan Dato' menunggu semua tiba sebelum mula memasuki hutan lipur berkenaan. Rakaman video kami bermula di sini. Sebelum masuk ke hutan, rakaman foto telah dilakukan, aku juga turut serta bergambar...hmmm...ini bukankah sejarah bagi aku?

Selepas bergambar, langkah menjelajah hutan lipur Latar Jarum pun bermula dengan didahului oleh dato' Naib Canselor yang dipandu oleh Encik Mohd Shukori. Lokasi pertama ialah di Tapak Satu. Disini Prof. J dengan dibantu oleh En. Shukori telah menjelaskan semua perkara berkaitan Bunga Pakma atau Rafflesia ini. Agak lama juga mereka berada di Tapak Satu ini. Kemuadian rombongan bergerak ke Tapak Dua pula. Aku tidak dapat mengikuti rombongan ini kerana aku terlalu letih dan sukar untuk melangkah meneruskan perjalanan ke Tapak Dua dan Tapak Tiga. Aku benar-benar 'puntured' dan akhirnya mengambil keputusan untuk menunggu sahaja rombongan berkenaan turun kembali. Aku menunggu mereka di sebuah anak sungai yang jernih airnya. Sempat juga aku merakamkan beberapa tumbuhan dan sebagainya dengan kamera foto digital yang aku bawa bersama. Semua rakaman video hari ini dilakukan oleh Sdr. Ramli Adnan.

Apa yang aku dengar rombongan dato' Naib Canselor amat gembira kerana dapat melihat sendiri spesis bunga yang terbesar di dunia ini yang turut tumbuh dilantai hutan Hutan Lipur Lata Jarum, Raub, Pahang ini. Masing-masing mengabadikan kenangan dengan bergambar disebelah kuntuman bunga Rafflesia ini. Rombongan ini turun kembali dan tiba di pejabat renjer lata Jarum ini lebih kurang jam 2.00 petang dan diberi jamuan ringan.

Melalui Prof. Dr. J, kami semua diminta ke Bentung untuk makan tengah hari dengan rombongan Dato' Naib canselor. Aku dan sdr. Ramli tidak dapat mengelak, kalau diikutkan hati kami hendak berehat sahaja kerana terlalu keletihan. Kami semua telah turut bersama Dato' Naib Canselor menikmati jamuan makan tengah hari di Rumah Rehat Bentung. Jamuan makan tamat lebih kurang jam 4.00 petang. Rombongan dato' Naib Canselor pulang semula ke Kuala Lumpur sementara kami kembali ke Lata Jarum untuk menyambung rakaman video bunga Pakma pada esok hari...


24 Mei 2009,

Hari ini ialah hari Ahad, aku dan sdr. Ramli akan memasuki kembali hutan Lipur lata Jarum untuk membuat rakaman video bunga Pakma. Kami masuk ke hutan dengan diketuai oleh Prof. J dan dipandu oleh Encik Mohd Shukori. Kami masuk ke hutan seramai 5 orang iaitu Prof. J, En. Shukori, dan En. Ali Imran.

Tiba di dalam hutan lipur, kami membuat rakaman video sungai buta, kuntuman Rafflesia di Tapak satu, Dua dan Tiga. Selain dari itu masing-masing ber'posing' bersama si Pakma untuk dibuat kenangan. Kami merakam semua hal berkaitan Pakma yang dijelaskan oleh Prof. J. Kami juga merakam cubaan Prof. J dan En. Shukori untuk menyemai benih Pakma di akar perumah. Aku dapat membuat rakaman video semua pada hari ini tanpa sebarang masalah. Aku tidak 'puntured' lagi seperti semalamm....

3 comments:

CikLieYzaOnline said...

hahahahaha...
akhirnya...ekau masukkan juga gmbar ekau dlm blog sendri..
dgn si bunga pakma lak tu.hahahaha..
den rasa la kan,sepanjang den baca blog ekau,ekau xpernah masukkn gmbr sndri lam posting ekau..
kan baguih mcm tu..comel je..hahaha.
mcm muda 2 bulan dari den..
hahahaha

ukmstudio said...

Den sebenarnye tak berapa minat nak letakkan foto sendiri kek sini, tapi apo leh buek, dah tangan den ni gatal nak lotak foto tu...

CikLieYzaOnline said...

hahahahahahaha...
bagus la tgn ekau gatal cmtu..
baru berseri blog ni..
hahahahaha...
comel je den tgk..
nak tergelak lagi...
hahahahahaha....
tahniah..tahniah..
sejarah ni ni...heeeee