DAY ONE
HARI ini, Selasa, kami mengendalikan BENGKEL SCP anjuran MUZIUM WARISAN
untuk Kolej Felda Trolak. Bengkel tersebut berlangsung selama
TIGA HARI. Kami bertindak sebagai penceramah dan
juga fasilitator....................................
Esok, harap semuanya berjalan dengan licin dan lancar tanpa sebarang
masalah......da letih dengan masalah...harap tiada
lagi selepas ni..........................k.
Terima kasih kerana sudi membaca....
esok.......DAUD.montak.zakaria
DAY TWO...
HARI kedua ni iaitu RABU, aku bawak satu grup yang membuat penerbitan video
berkaitan TAMAN PAKU PAKIS. Disebabkan Taman Paku Pakis
kelihatan tidak berapa banyak bahan untuk dirakam
maka projek berkenaan bertukar
kepada penerbitan video TAMAN HERBA UKM. Staf yang
bertugas di situ pun amat memberi kerjasama kepada pelajar kolej Felda yang
akan membuat penerbitan berkenaan. Kami berada di taman
herba tersebut lebih kurang dua jam sebelum
kembali semula ke Bangunan Penerbit UKM untuk mereka menjalankan
proses penerbitan video seterusnya.......................
Terima kasih kerana sudi membaca....
HARI kedua ni iaitu RABU, aku bawak satu grup yang membuat penerbitan video
berkaitan TAMAN PAKU PAKIS. Disebabkan Taman Paku Pakis
kelihatan tidak berapa banyak bahan untuk dirakam
maka projek berkenaan bertukar
kepada penerbitan video TAMAN HERBA UKM. Staf yang
bertugas di situ pun amat memberi kerjasama kepada pelajar kolej Felda yang
akan membuat penerbitan berkenaan. Kami berada di taman
herba tersebut lebih kurang dua jam sebelum
kembali semula ke Bangunan Penerbit UKM untuk mereka menjalankan
proses penerbitan video seterusnya.......................
sesi temubual |
pokok belalai gajah |
penamat... |
pos produksi |
DAY THREE
Hari Ketiga kedua-dua kumpulan penerbitan video menyambung kerja-kerja menyudahkan atau menyiapkan penerbitan mereka. Kerja
ini termasuklah suntingan, baca skrip, masukkan
muzik, masukkan sound effect dan
sebagainya.........
foto oleh KAMARUL BAHARIN SUPAAT (dari FACEBOOK) |
foto oleh KAMARUL BAHARIN SUPAAT (dari FACEBOOK) |
Dalam pukul 5 petang majlis penutup
telah diadakan dan mereka berkumpul untuk preview
penerbitan video yang telah mereka buat serta mendengar komen
komen daripada pengkritik...............
foto oleh KAMARUL BAHARIN SUPAAT (dari FACEBOOK) |
Diharap bengkel yang dianjurkan oleh MUZIUM WARISAN AKADEMIK UKM,
dan yang kami kendalikan ini akan mampu
memberi manfaat kepada pelajar KOLEJ YAYASAN FELDA
TROLAK berkenaan............
Segala kekurangan kami dalam mengendalikan bengkel ini mohon
dimaafkan............................
Video boleh disemak di sini.......................................
https://www.youtube.com/user/avukm/videos
Video boleh disemak di sini.......................................
https://www.youtube.com/user/avukm/videos
KERTAS KERJA YANG DISAMPAIKAN SEMASA KENDALIKAN BENGKEL
PENERBITAN VIDEO KOLEJ YAYASAN FELDA
TROLAK...
PENERBITAN VIDEO KOLEJ YAYASAN FELDA
TROLAK...
PENERBITAN
VIDEO SCP
PENDAHULUAN;
Dalam penerbitan video pelbagai peraturan
perlu diikuti. Menerbitkan sebuah penerbitan video adalah umpama membina sebuah
bangunan. Perancangan amat diperlukan.
Dalam penerbitan video, kita sewajarnya mengetahui tujuan penerbitan
berkenaan. Sasaran penonton mesti diambilkira dan objektif video tersebut mesti
jelas. Pengumpulan bahan dan sumber amat perlu dan diperiksa kesahihannya.
Pilih maklumat yang sesuai untuk penerbitan tersebut. Penulisan skrip amat
perlu dan disiapkan sebelum tugas penerbitan dilakukan. Jadual rakaman dan krew
mesti diatur. Peralatan juga amat perlu diambilkira kerana tanpa peralatan
bermakna penerbitan berkenaan, gagal. Rakaman ‘footage’ untuk indoor dan
outdoor juga perlu difikirkan. Penyuntingan juga harus difikirkan selepas rakaman. Rakaman suara latar, muzik
dan ‘sound effect’ juga penting dalam penerbitan video. Yang paling penting
untuk diambilkira ialah belanjawan atau budget kerana tanpa budget mustahil kerja
penerbitan boleh dibuat.
Untuk menghasilkan sebuah penerbitan video
yang sempurna, setiap tenaga yang terlibat mestilah mempunyai pengetahuan
berkaitan bidang berkenaan. Sebuah penerbitan video yang baik memerlukan
peraturan seperti berikut.
1.
Idea
Untuk menghasilkan sebuah penerbitan secara
berkumpulan satu perbincangan perlu diadakan. Perbincangan perlu untuk
mendapatkan idea dikalangan ahli kumpulan. Idea boleh diperoleh hasil daripada
perbincangan berkenaan. Setiap idea yang dihasilkan dalam kumpulan akan
dibincangkan. Bersetuju membuat pilihan kepada idea yang terbaik.
2.
Kumpulan
sasaran
Tumpuan kepada kumpulan sasaran adalah amat
mustahak supaya skop video yang diterbitkan tidak menyimpang. Sebagai contoh
golongan sasaran ialah ibubapa untuk video berkaitan kehilangan kanak-kanak.
3.
Objektif
Objektif video yang akan diterbitkan
hendaklah dinyatakan dengan jelas. Contoh objektif jika tajuk video tersebut
‘Kehilangan Kanak-kanak’ ialah;
a. Supaya ibubapa dapat memahami masalah
kehilangan kanak-kanak.
b. Supaya mereka sentiasa berwaspada
c. Supaya kehilangan kanak-kanak akan
berkurangan dan tidak akan berlaku lagi
4.
Isi
kandungan
Objektif berkenaan dapat memberi panduan
untuk memilih isi kandungan yang betul dan tepat dalam penerbitan video
berkenaan.
1.
Format(gendre)
Dalam format atau gendre apa penerbitan
tersebut dibuat. Gendre yang digunakan hendaklah menarik penonton. Contoh
gendre ialah seperti dokumentari, animasi, drama dan sebagainya.
TERDAPAT TIGA PERINGKAT DALAM PENERBITAN
a.
Pra
Penerbitan (pra produksi / pre production)
b.
Penerbitan
(produksi / production)
c.
Pasca
Penerbitan (pos produksi/ post production)
a. Pra Penerbitan
1.
Skrip
2.
Storyboard
3.
Lokasi
Skrip
Dalam penerbitan video skrip
mengandungi suara latar, kesan bunyi, dan shot-shot kamera. Suara latar ialah
apa yang akan dikatakan. Kesan bunyi ialah apa yang didengar. Gambar atau
visual pula ialah apa yang akan dilihat. Penulis skrip merupakan individu yang
mempunyai daya imaginasi. Gunakan perkataan di mana yang perlu. Skrip yang baik
akan menghasilkan penerbitan yang bagus dan menarik. Dalam menghasilkan skrip
penerbitan video ia perlu didahului dengan idea dan synopsis atau ringkasan
cerita serta treatment iaitu mengandungi gerak kerja kamera tanpa skrip.
Storyboard
Apabila skrip telah disiapkan
maka ia akan diterjemahkan ke bentuk visual atau storyboard. Visual yang
disusun mengikut urutan akan menghasilkan pergerakan cerita yang licin dan
lancar. Proses mengatur visual ini akan melibatkan perubahan sehingga setiap
yang terlibat akan berpuas hati. Setiap shot dalam storyboard mengandungi nota
dan jenis shot.
Recee(mencari lokasi)
Setelah skrip disiapkan,
lokasi penggambaran yang sesuai dicari. Lokasi yang dipilih hendaklah menurut
apa yang terdapat dalam skrip.
Dalam mencari lokasi
perhatian perlu diberi kepada beberapa perkara iaitu punca kuasa letrik, arah
matahari terbit dan terbenam, masyarakat tempatan, sewaan, keperluan mendapat
kebenaran, keselamatan dan sebagainya.
Skrip audio visual
Sebaik sahaja membuat recee, skrip
akhir ditulis. Skrip ini dibahagikan kepada scene(babak) dan shot.
Scenario Writing
Title: Date:
Page:
No.
|
Visual
|
Effect
|
Audio
|
|
|
|
|
Skrip amat penting dalam
penerbitan video. Sebuah skrip sama seperti sebuah ‘blue print’ untuk proses
penerbitan video. Skrip akan memberi pertunjuk atau arah yang jelas;
a.
Kandungan
mesej dalam penerbitan
b.
Jenis-jenis
shot dan hubungan shot-shot dengan kesinambungan(continuity)
c.
Jenis-jenis
‘props’
d.
Titik-titik
peralihan diantara babak-babak untuk menjadikan jalan cerita lebih mudah
difahami.
e.
Suara
latar, dialog, muzik dan kesan bunyi yang dimasukkan adalah untuk mengkayakan
perjalanan maklumat.
Terdapat tiga jenis SKRIP yang biasa dibincang dalam hubungan
dengan penerbitan video iaitu;
a.
Treatment
script
b.
Audio
visual script
c.
Shooting
script
Untuk menerbitkan program
video, skrip audio visual dibentuk atau dibina. ‘Shooting script’ dibina
kemudian daripada audio visual script. ‘Treatment script’ pula ditulis sebelum
‘audio visual script’ dan ‘shooting script’.
Apabila ‘audio visual script’
ditulis ia diserahkan kepada Pengarah untuk dibuat penerbitan. Pengarah akan
menukarkan audio visual script kepada ‘shooting script’ sebelum membuat
penerbitan.
1.
PERANCANGAN.
Perancangan / Planning
Sebelum turun membuat penggambaran,
mesyuarat diadakan dengan semua krew dan sebagainya. Perkara yang dibincangkan termasuklah
1.
Kandungan
skrip
2.
Peralatan
untuk penerbitan
3.
Peranan
dan tanggung jawab setiap ahli
4.
Reka
bentuk set dan cahaya(hubungan dengan sudut kamera)
5.
Hubungan
krew dan pelakon semasa shooting.
a.
Skrip
Setiap krew mempunyai skrip ketika mesyuarat dan semua perkara
berkaitan penerbitan dikaji, dibincang dan diselesaikan.
b.
Peralatan
Jumlah
peralatan yang akan digunakan bergantung kepada saiz penerbitan.
i. Rakaman dalam studio (Studio shooting)
Kamera
Pita
Camera Control Unit
Head set
Video Tape Recorder
Video Tape Player
Monitor
Mikrofon
ii. Rakaman di lokasi (Location shooting)
Kamera
Headset
Mikrofon
Bateri
Lampu
iii. Pasca penerbitan (Post
production)
iv. Editing machine
a.
Peranan
dan tanggung jawab setiap ahli
Terdapat banyak tugas untuk dilaksanakan dalam proses menerbitkan
sebuah program video dan tugas-tugas ini termasuk pengendalian kamera, pengendalian
lampu-lampu, penyuntingan, muzik dan sebagainya.
b.
Persiapan
peralatan
Untuk persiapan peralatan ia mengambil banyak masa. Persediaaan
peralatan termasuk membina set, meletakkan peralatan di posisis yang telah
ditentukan, penyambungan kabel-kabel serta mengumpul serta meletakkan semua
props yang diperlukan.
c.
Hubungan
antara krew dengan pelakon atau pengacara
Sebelum
rakaman, perbincangan diantara Pengarah dan pelakon atau pengacara diadakan
untuk membina keyakinan kepada diri pelakon atau pengacara. Bila semua bersedia
dan Pengarah puas hati maka Pengarah akan memberi arahan supaya mengambil
posisi tugas masing-masing dan bersedia. Lokasi rakaman akan menjadi senyap dan
member tumpuan kepada tugas masing-masing.
3. Perlu diingat kembali Penerbitan Video
Mempnyai Tiga Peringkat.
-Pra Penerbitan (pra produksi / pre
production)
-Penerbitan (produksi / production)
-Pasca Produksi (pos produksi / post
production)
Pra penerbitan (pra produksi / pre production)
Peringkat ini termasuklah
idea, synopsis, treatment, penyediaan skrip, recee untuk mencari lokasi sesuai,
jadual penggambaran
Penerbitan (produksi / production)
Di peringkat ini semua krew
rakaman akan mula membuat rakaman di lokasi-lokasi yang telah ditetapkan
mengikut skrip yang telah ditetapkan. Dalam peringkat ini rakaman dijalankan di
luar studio dan dalam studio bergantung kepada keperluan skrip. Rakaman juga
dijalankan ‘indoor’ atau ‘outdoor’.
Dalam kerja-kerja penerbitan ia
melibatkan rakaman studio dan rakaman lokasi.
a. Studio shooting;
Segala rakaman dilakukan
dalam studio. Semua peralatan lengkap studio digunakan.
b. Location shooting;
Ditahap penerbitan peringkat
ini, persiapan yang cukup amat perlu. Rakaman di sini adalah mengikut apa yang
ada dalam skrip. Peralatan yang diperlukan ialah kamera, pita, bateri kamera,
headset, mikrofon dan kabel mikrofon. Semua peralatan perlu dipastikan boleh
berfungsi.
RECORDING SHEET NO:……………..
TITLE: ………………….. DATE:…………. TAPE NO:
……………..
SCENE
SHOT
|
SHOT
NO.
|
CONTENT
|
TAPE
COUNTER
FROM –
TO
|
COMMENT
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Krew Produksi
Penerbitan video merupakan
satu kerja secara berkumpulan dan setiap individu mempunyai tugasnya yang
sendiri.
1.
Pengarah;
Bertanggung jawab untuk
keseluruhan penerbitan program berkenaan dan member arahan-arahan dalam kerja
penerbitan.
2.
Jurukamera;
Menerima arahan daripada
pengarah dan mengendalikan kamera video.
3.
Jurulampu
Bertanggung jawab dalam
mengendalikan lampu untuk pencahayaan.
4.
Juruaudio;
Bertanggung jawab dalam
rakaman audio untuk penerbitan berkenaan
5.
Jurusolek
Bertanggung jawab dalam
solekan pada mereka yang akan berada dihadapan kamera.
1.
Kesinambungan(contigirl)
Bertanggung jawab dalam
memerhati dan mencatat segala perkara semasa rakaman.
2.
Clapper
board;
Bertugas memegang clapper board.
3.
Penyunting;
Bertanggung jawab dalam
membuat penyuntingan penerbitan mengikut apa yang terdapat dalam skrip.
Gerak kerja kamera
Semasa rakaman di lokasi
terdapat gerak kerja tertentu kamera ketika rakaman. Semua kerja kamera ini
adalah mengikut skrip yang telah ditetapkan. Gerak kerja kamera ini bukan saja
mencantikkan visual tetapi juga ada ketikanya mempunyai erti tertentu.
Saiz shot-shot
Terdapat beberapa saiz-saiz
shot dalam penggambaran video yang seringkali kelihatan apabila kita menonton
sebarang rancangan di media-media elektronik.
•
Long
shot (LS) or full shot (FS). Dari atas kepala hingga kaki.
•
Medium
shot (MS), biasanya dari pinggang ke atas.
•
Medium
close-up (MCU) , dari bahu hingga ke atas kepala.
•
A
close-up (CU) bahagian muka.
•
Extreme
close-ups (XCUs), bahagian mata sahaja atau mulut sahaja atau satu mata sahaja.
Extreme Long shot(ELS); saiz
shot yang sangat luas iaitu subjek yang hendak dirakam dan apa yang ada
disekitarnya.
EST (Establishing shot) atau Wide
shot(WS); ialah saiz shot jika pada seorang manusia ialah diri manusia itu
sendiri dan kawasan sekitarnya.
Sudut kamera
Terdapat pelbagai sudut
kamera semasa membuat penggambaran video. Seorang jurukamera perlu mahir dengan
istilah-istilah tersebut.
1.
Secara
menegak(vertical)
High angle; ialah kamera
berada di atas subjek.
Eye view: kamera mempunyai
paras yang sama dengan mata subjek atau orang yang dirakam
Low angle: ialah kamera
berada di bawah sementara subjek di atas.
Bird view shot; kamera berada
jauh di atas sementara subjek yang hendak di rakam berada di bawah.
2.
Secara
mendatar(horizontal)
Front: kamera berada di
hadapan subjek yang dirakam.
Profile: kamera merakam dari
sebelah kiri atau kanan subjek
Back: kamera berada di
belakang subjek yang dirakam.
Gerak kerja kamera yang lain.
Pan right; arah lensa kamera
bergerak ke kanan.
Pan left; arah lensa kamera
bergerak ke kiri
Tilt up; arah lensa kamera
bergerak ke atas
Tilt down; arah lensa kamera
bergerak ke bawah
Crane up; kamera dinaikkan ke
atas
Crane down; kamera digerakkan
ke bawah
Zoom in; dengan menggunakan
zoom lens, subjek dirakam semakin dekat, sementara kedudukan kamera tidak
berubah.
Zoom out; dengan menggunakan
zoom lens, subjek dirakam semakin jauh. Kamera tetap ditempatnya.
Point of view: kamera
bertindak sebagai mata atau pandangan subjek.
Over shoulder: kamera merakam
dari belakang subjek yang sedang behadapan dengan subjek yang lain.
Reverse shot: kamera berada
di tengah-tengah dua subjek yang sedang berbual.
Two shot: shot dua subjek
Dolly in ; kamera bergerak ke
hadapan
Dolly out ; kamera bergerak
ke belakang
Move right ; kamera bergerak
ke kanan
Move left ; kamera bergerak
ke kiri
Pasca penerbitan (pos produksi / post production)
Ini merupakan proses akhir
dalam penerbitan dimana rakaman tersebut disunting mengikut skrip yang telah
ditetapkan. Dalam proses ini juga muzik dan sound effect serta suara
latar(kalau ada) dimasukkan ke dalam penerbitan.
1.
Priview
semua visual yang telah dirakam untuk memilih shot-shot yang diperlukan. Jika
terdapat kesilapan dalam penggambaran akan dibuat kembali.
2.
Membuat
suntingan mengikut urutan dalam skrip.
3.
Pemilihan
muzik latar dan ‘sound effect’ yang sesuai
4.
Membuat
salinan daripada ‘edited master’.
PENYUNTINGAN
Kebanyakan program yang ditayangkan di
televisyen disunting semasa atau selepas rakaman sebenar dilakukan. Apabila
penyuntingan dilakukan selepas rakaman dijalankan ia dikenali sebagai
penyuntingan ‘post-production’. Proses ini berbeza dibandingkan dengan
penyuntingan ketika rakaman ‘multiple camera production’.
Penyuntingan melibatkan bahan-bahan seperti
‘footage’ video yang telah dirakam, foto, illustrasi, animasi, grafik, dialog,
suara latar, bunyi, muzik dan sebagainya yang boleh disatukan menjadi produk
akhir.
FUNGSI PENYUNTINGAN
Penyuntingan dibuat dengan pelbagai alasan
yang berbeza. Ada ketikanya kita perlu menyusun shot-shot untuk menghasilkan
cerita. Di masa yang lain pula kita mungkin perlu menyunting untuk memotong
shot-shot bagi memenuhi masa yang diperuntukkan untuk sesuatu program atau
memotong dan membuang perkataan ‘talent’ yang tidak diperlukan atau mungkin
juga untuk mengganti shot Medium Close Up dengan shot Close Up yang lebih
menarik.
FUNGSI ASAS PENYUNTINGAN
Semua alasan-alasan berbeza tersebut
merupakan contoh FUNGSI ASAS PENYUNTINGAN iaitu;
Menyambung(combine)
Memendekkan(trim)
Membetulkan(correct)
Membina(build)
DUA JENIS PENYUNTINGAN
Terdapat dua jenis penyuntingan iaitu
penyuntingan ‘off line’ dan ‘on line’.
Penyuntingan off-line;
Penyuntingan ‘on line’;
PENYUNTINGAN OFF-LINE
Tujuan penyuntingan ‘off-line’ ialah untuk
membentuk asas kepada penyuntingan ‘on-line’. Dalam fasa ‘off-line’ satu ‘rough
cut’ dibentuk dan ditunjukkan kepada pengarah,penerbit dan sebagainya untuk
diluluskan. Lazimnya dalam fasa ini beberapa perubahan dibuat. Apabila sudah
diluluskan atau dipersetujui maka bolehlah diteruskan ke fasa ‘on-line’.
PENYUNTINGAN ON-LINE
Dalam proses penyuntingan ‘on line’ pula
segala perkara yang perlu dimasukkan seperti dialog, muzik, suara latar dan
‘effect’, ‘sound effect’ dan sebagainya dimasukkan ke dalam penerbitan video
berkenaan. Namun jika masa tidak mengizinkan fasa penyuntingan ‘off-line’ boleh
diabaikan seperti untuk segmen berita.
PRA TONTON
.Penerbitan video yang telah disiapkan
ditonton oleh mereka yang terlibat dengan penerbitan tersebut seperti Pengarah
dan Penerbit.
Jika terdapat sesuatu yang perlu dipinda ia
akan dilakukan dan setelah siap akan diedarkan.
DAUD.montak.zakaria