Saturday, May 28, 2011

Tukar Video kepda format yang boleh di 'upload' ke FB atau YouTube


HARI ini, Sabtu;
Aku nak beritahu cara bagaimana aku 'upload' video yang aku sudah sunting ke FB atau YouTube. Sebenarnya selepas aku edit video dengan Adobe Premier CS4, bila siap sebenarnya format tu terlalu besar untuk di 'upload' ke FB atau YouTube.
Apa yang aku lakukan selepas siap di edit ialah 'export' video tersebut ke 'media' untuk tukar ke format MPEG11. Selepas proses ini siap ia masih tidak boleh di 'upload' ke FB atau YouTube kerana failnya yang besar.



Aku juga tidak gunakan fasiliti yang ada kat Adobe Premier CS4 untuk convert kan video ke fail yang lebih kecil tapi sebaliknya aku gunakan cara yang lain. Lagipun aku dah biasa dengan cara yang aku gunakan ni...
Apa yang aku lakukan ialah aku 'download' 'Any Video Converter Freeware'. Lepas tu aku import video yang dah aku edit tu dalam format MPEG11 tu ke 'Any Video Converter'. Sebelum aku 'convert', terlebih dulu aku pilih format 'avi' yang akan dihasilkan oleh 'converter' berkenaan. Setelah selesai maka format 'avi' yang dah siap tu aku 'upload' ke FB dan YouTube. Kualiti visual agak cantik, kalau tak percaya bukak ler video yang dah aku upload ke YouTube dan FB tu atau yang ada kat blog aku ni... O.K...selamat mencuba...

daudmontakzakaria.

No comments: