Sunday, April 5, 2009

Menjejaki Pakma, bukan Pakwa....

Titi usang untuk masuk ke hutan...

Tunggu jeep tiba untuk keluar hutan...
Ali Imran, Ramli & Prof. Jumaat

Kulit riang-riang...




Pekan Raub...







Tak dapat rakam yang 'real' foto pun jadilah...


Ketika bulan muncul di Latar Jarum,
Ulu Dong, Raub, Pahang...

Sdr. Ramli sedang memancing...







Rama-rama...macam suara Ella pulak ai...










Sdr. Ramli dan Ali Imran...




Sdr. Ramli sedang merakam sesuatu di Latar Jarum...







Se awal jam 6.00 pagi, hari Sabtu bersamaan 4 April 2009, den sudah bangun. Selepas menunaikan kewajipan, den terus menyiapkan apa yang perlu untuk dibawa bersama ke Lata Jarum, Ulu Dong, Raub, Pahang. Jam 7.30 pagi den membawa beg sandang yang berisi semua hal keperluan seorang lelaki kerana den seorang lelaki tulen, ewah menuju ke kereta...Jam 7.35 pagi den masuk ke dalam kereta, menghidupkan enjinnya, menekan 'clutch', memasukkan 'gear' dan melepaskan 'clutch' untuk berundur keluar daripada pagar rumah. Seterusnya den tekan lagi 'clutch' dan masukkan 'gear' satu sambil melepaskan 'clutch' untuk menggerakkan kereta den ke hadapan sambil tangan den mengawal stering kereta den. Den menghala ke rumah rakan den iaitu Sdr. Ramli yang akan bersama den ke UKM dan seterusnya ke Raub. Tiba di rumah rakan den, jarum jam menunjukkan angka 7.40 pagi. Sdr. Ramli memasukkan barang ke dalam bonet kereta den dan seterusnya masuk serta duduk di sebelah den. Kemudian den menekan minyak bagi menegerakkan kereta den menuju ke UKM.


Tiba di bangunan Pusat Penerbitan dan Percetakan, den dan juga teman den masuk ke dalam bangunan untuk mengambil kamera video, tripod, lampu dan alat-alat lain yang diperlukan untuk membuat rakaman video nanti. Setelah selesai semuanya, den mengunci pintu kereta den supaya ia selamat ketika ditinggalkan di bangunan berkenaan. Kami menunggu Ali Imran(cantik nama ni, nama surah dalam al-Quran) mengambil kami untuk di bawa ke Latar Jarum. Tidak lama kemudian Ali Imran pun sampai dan kami memasukkan semua peralatan dan perkara berkaitan keperluan lelaki kedalam bonet kereta Ali Imran. Kami pun bergerak menuju ke rumah Prof. Dr. Jumaat Adam yang juga akan pergi bersama ke Lata Jarum. Selepas mengambil Profesor Dr. Jumaat, kami singgah di kedai minum(takkan singgah kat kedai basikal pulak kan....) untuk minum pagi. Selepas minum pagi kami bergerak bersama dengan sebuah lagi kereta yang dipenuhi oleh 4 orang pelajar pasca siswazah Prof. Dr. Jumaat menuju ke destinasi kami di Raub.


Dari UKM kami menuju ke K.L, Karak, Bentung, dan Raub. Sebelum ini bila tiba di Tol ermmmm...lupa tol mana, kereta Ali Imran berasap dan tanpa berlengah Ali Imran cepat2 memandu kereta ke tepi jalan raya. Hmm...mana ada orang pandu ke tengah jalan kalau kereta bermasalah kan gitu?. Apabila dibuka bonet depan, keluar asap berkepul-kepul.... tapi taklah macam asap dalam persembahan pentas kesenian tu...Rupa2nya kereta tersebut telah kering kontang airnya. Apabila air di isi dan di uji, hmmmmm...nasib baik rupanya nasib kami semua. Kereta tersebut tidak mengalami kerosakkan. Kalau rosak mungkin kami tak pergi ke Raub tu, dan sudah tentu si Pakma akan rindu kek kami nanti. Kami pun meneruskan perjalanan.


Di Raub, kami singgah untuk makan tengah hari dan juga membuang apa yang patut dibuang daripada dalam tubuh lelaki kami yang agak sasa ini...Selepas itu kami menyambung perjalanan ke Latar Jarum, Ulu Dong.
Tiba di Lata Jarum, jarum jam menunjukkan angka 2.00 lebih kurang.


Selepas sarapan dan melengkapkan apa yang patut, kira-kira jam 3.00 petang kami mula untuk memasuki hutan Lipur Lata Jarum untuk menjejak buah hati kami si Pakma tu. Grup pertama yang terdiri daripada pelajar pra siswazah telah masuk mengisi perut jeep dan seterusnya dibawa bergerak mendaki tanah tinggi untuk memasuki hutan. Ketua Renjer En. Mohd. Shokori Zainal Abidin memandu jeep berkenaan memasuki hutan yang berada di bawah bidang kuasanya. Pergerakan jeep memasuki hutan yang membawa para pelajar itu telah den rakamkan dengan kamera video yang den bawa, berjenama Panasonic(hmmm....ini iklan untuk Panasonic ni...).


Sementara menunggu jeep mengambil kami pula, kami berjalan perlahan-lahan mendaki tanah tinggi memasuki hutan. Dalam masa mengatur langkah itu den sempat merakamkan tumbuhan yang di minta oleh Prof. Dr. Jumaat di sepanjang laluan berkenaan. Den juga sempat merakamkan sebatang pohon Tualang yang amat tinggi, dimana pada dahan-dahannya terdapat lebih kurang 15 buah sarang lebah madu...wow...banyaknya....


Sebaik saja selesai merakam visual sarang lebah berkenaan, jeep yang akan membawa kami memasuki hutan pun tiba. Kami semua masuk ke perut jeep dan seterusnya di bawa mendaki tanah tinggi, memasuki hutan. Aw...aw...aw...(bunyi suara garau, kalau den seorang nyah tapi den bukan nyah tau.....) aduh, duduk dalam jeep mendaki permukaan yang tidak rata amat menyakitkan dan menyeksakan. Macam mana kita lihat rally kereta dalam hutan kat tv tu, macam itulah kami, di hentak dan dilambung oleh jeep tersebut. Mujurlah situasi berkenaan tidak lama kerana jeep berkenaan tiba dan berhenti di lokasi yang di tuju. Sempat juga den merakam ketika jeep tersebut melambung-lambung kami di dalamnya. Cantik kelihtannya semasa den preview visual berkenaan selepas keluar hutan.


Akhirnya jeep berkenaan berhenti di satu anak sungai yang mempunyai sebuah titi usang yang kecil. Di situ sudah siap menunggu para pelajar pra siswazah dan salah seorang dari mereka sempat merakam dengan handycam ketika jeep tiba di situ. Dari situ, kami mula melangkah kaki memasuki hutan melalui lorong yang sudah disediakan oleh pegawai renjer En. Shokori. Sepanjang perjalanan menuju destinasi Bunga Pakma, kami berjumpa beberapa buah air terjun kecil di sebatang anak sungai yang sentiasa mengalir airnya. Jernih airnya tapi malang den tak dapat melihat walau seekor pun anak ikan yang berenang...Den tiada melepaskan peluang merakam semua air terjun berkenaan. Letih jugak berjalan dalam hutan ni, kalau rakan den yang seorang lagi tu ikut, mungkin tombang keletihan kut, sapolah yang nak mendukungnye....heh...heh...heh...


Tiba di beberapa lokasi sepanjang perjalanan, den telah diminta merakamkan Bunga Pakma atau Rafflesia sambil di beri penerangan oleh Prof. Dr. Jumaat dan Ketua Unit Renjer En. Shokori. Den sempat merakamkan Bunga Pakma yang masih belum berkembang, hampir berkembang dan juga separuh berkembang. Kami tidak dapat merakam Bunga Pakma yang berkembang penuh. En. Mohd. Shokori mencadangkan kami datang lima atau enam hari lagi kerana terdapat bunga yang belum berkembang penuh akan berkembang dalam jangka masa tersebut. Hmmmm....tapi tak taulah sama ada kami akan datang lagi ke sini....


Apabila tiba di satu lokasi Bunga Pakma yang telah layu dan tergantung di akar yang memanjat sebuah pohon besar, den diminta untuk merakamkan bunga tersebut ketika Prof. Jumaat memberikan penerangan. Belum sempat habis rakaman tiba-tiba....ahhh...Sdr. Ramli yang sedang mengendalikan 'portable lighting' telah di sengat oleh berekor-ekor penyengat. Tanpa berlengah, den pun lari sambil membawa kamera begitu juga dengan sdr. Ramli. Hmmmm...Sdr. Ramli telah di sengat oleh penyengat tersebut di lengannya. Dua sengatan terdapat dilengannya. Sementara aku pula terselamat. Rupa-rupanya penyengat tersebut menyerang lampu yang sedang dipegang oleh Sdr. Ramli. Penyengat memang peka dengan cahaya rupanya. Pegawai renjer tersebut menyuruh Sdr. Ramli menyapu tanah di tempat sengatan untuk mengurangkan bisanya...hmmmm....mujarab juga nampaknya. Kami meneruskan juga bergerak menuju ke lokasi yang lain Bunga Pakma untuk dirakamkan ke dalam pita video. Walaupun hujan renyai-renyai turun, kami terus bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain bunga berkenaan. Versi pertama video ni akan disunting selama 2 minit untuk tayangkan semasa penutup seminar di Fraser Hill pada 13 April nanti, itu apa yang keluar daripada mulut Prof. Jumaat sendiri.
*** den telah siap sunting video ini selama 4 minit dan akan ditayangkan semasa majlis penutup seminar pada 15 April nanti, den jugo akan turut berada di sanun....

Untuk pengetahuan kita, Bunga Pakma merupakan bunga yang terbesar di dunia. Ia boleh mencecah sehingga selebar satu meter. Bila berkembang ia mengeluarkan bau busuk seperti daging busuk. Dari usia tunas, ia memakan masa selama 9 bulan untuk berkembang hmmmm...macam pompuan mengandung pulak. Ia berkembang selama 5 hingga 7 hari sahaja. Di Malaysia sejumlah 3 spesis terdapat di Semenanjung, 3 spesis di Sabah dan 3 spesis juga di Serawak. Kami mula keluar dari dalam hutan kira-kira jam hampir pukul 6.00 petang. Laaaaaaa.......baru den ingat, den langsung terlupa merakamkan foto dengan hphone den, Bunga Pakma tersebut....hmmmm....



Keesokan harinya iaitu hari ini iaitu Ahad, bersamaan 5 April 2009, kami sempat membuat rakaman video di persekitaran Latar Jarum seperti pengunjung-pengunjng mandi manda, berkelah, memancing dan sebagainya. Selepas makan tengah hari iaitu kira-kira jam 3.30 petang kami bergerak kembali menuju Bangi, Selangor. Di tepi jalan raya, yang masih dalam negeri Pahang, kami sempat singgah untuk menikmati rasa buah durian negeri Pahang. Alamak mahalnya buah durian tersebut, RM18 sekilo, hmmmm...penjual tu betul-betul macam lintah gunung(bukan lintah darat...kerana dia lebih ganas lagi..) mencekik darah betul....macam tak logik je harga macam tu.... Walaupun mahal, habis jugak kami makan dalam keadaan hujan yang baru lepas lebatnya, maklumlah Prof. Dr. Jumaat yang belanja...


Kami tiba di UKM kira-kira jam 6.30 petang...
Alhamdulillah kami semua selamat dan terima kasih kepada dua rakan den yang mengatakan mereka berdua doakan keselamatan den. Sebenarnya si Bunga Pakma tu tak jadi nak tolan den sebab dia pakai GIGI PALSU...kah...kah...kah...

9 comments:

CikLieYzaOnline said...

Hahahahahahahahahahahaha....
dasyat sgguh cito ni yo...
mcm2 ado...guling2 den baca..
aw...aw...aw.....hahahahahaha..
suara ekau ka?hahahahahahahahaha...

ekau jht...xmau bwk den yo..
dah la xbawak balik bunga pakma..
frustnyaaaaaaaa................
uwaaaaaaaaaaaaaaa..............
kalau x, leh gak buat tatapan mata..

hahahahahahahaaa....
kalau ekau bawak den..
boleh gak den derma gigi den yg sakit ni kek si bunga pakma tu...
gigi den kuat..leh dia tolan dan kunyah tulang ekau yg masih cukup tu.....
wahahahahaha.....................

ct_saggie said...

hehhehe...
den pun sama kak gelak juga..
haih..
bunga pakma tau...bukan pakwa...
kak liza ingat en.daud bawakkan pakw utk kak liza ...
heeeeeeeeee
jgn marah kak liza
nanti cepat tua..
akhirnya kembali jua en.daud...
haih....kami dua nk tgk bunga pakma tu...
klu dpt tgk...mesti dpt lihat bunga pakma yang bergigi palsu tu.....
mesti manis bila senyum...mcm kak liza tu...
hehehe

ukmstudio said...

Tak berani bawak balik bunga tu kerana baunye amat busuk macam daging yang sudah busuk....tak larat nak cium baunye...

ukmstudio said...

Nanti kalau den loya dan termuntah tercium bau busuknye, sape susah, den jugo yang susah. Nanti orang tuduh den diperkosa pulak ...kah...kah...gurau berat ni, maaf yo...

adul said...

hahahahahahahaha.....abg studio,sapa pulak perkosa hang ni???xkan bunga raflesia bergigi palsu tu sempat ambik kesempatan kat hang kot dlm hutan cmtu.itulah,jeritan hang yg mcm aw..aw..aw.. tu membuatkan hati si bunga raflesia tergoda mendengarnya.huhuw.ni guraw lagi berat ni.kanak2 bwh umo dilarang membcanya.

kOkO cokeLaT said...

oooo Raub,
my hometown..
so how's Raub??
even though it just a small town,
it was such a nice place to visit..
especially Lata Jarum..
Next time u can head to Gua Keling which is located in Kampung Ulu Gali, Raub = )

ukmstudio said...

Ooooo...your hometown. Tak dapat beri pandangan sebab itu kali pertama sampai Raub tapi o.k lah, pekannya tak sesak sesuai untuk orang yang suka ketenangan. Memang kami pergi Lata Jarum untuk rakaman bunga Rafflesia atau Pakma tu. Yup, mungkin akan datang kami akan sampai kek Guo Keling tu....

CikLieYzaOnline said...

hahahahaha..amboi cokolat,speaking raub nampak....heeeeeeeeeeee......
sengaja nk komen jugak.ampun..ampun..

nurfa said...

wahhh...gamba en. shukri pn ade...en shukri laie...hehe...kak liza nk bungo pakwa ko???den pn ado...tp gmba yo la..hehe..