Wednesday, August 19, 2009

Selamat tiinggal Konvo Ke 37 UKM


Hari ini 19 Ogos 2009, hari Rabu, tiba di DECTAR jam 7.00 pagi lebih kurang. 'Log in' di komputer di lobby DECTAR. Masuk ke dalam Studio UKM dan terus 'on' kan semua peralatan dalam studio. Bawa kamera video dan pasang di kedudukan dalam DECTAR di tripod Kamera Satu. Bila selesai terus menuju studio dan jumpa Jasryl Amry yang baru tiba.

Aku dan Jasryl terus memasang semua kamera dalam DECTAR serta 'on' kan semua TV di atas pentas dalam DECTAR. Tidak lama kemudian seorang lepas seorang krew kami tiba di studio.
Keadaan dalam bilik kawalan semasa rakaman MCP Majlis Konvokesyen di DECTAR.




Sebelum kami memulakan rakaman berkenaan semua krew pergi sarapan pagi yang disediakan di tingkat atas dewan. Rakaman bermula jam 9.00 pagi, eh! ye ke jam 9.00 pagi, lupe pulak. Hari ini rakaman video bermula dengan agak lancar cuma terdapat sedikit kesilapan bahagian grafik, hmmm....tapi tidak mengapalah, itu merupakan tugas pertama. Kata orang kalau tak mahu sebarang kesilapan, tak usahlah buat sebarang kerja. Gerenti tiada kesilapan punya, bukan begitu???. Walau bagaimanapun jadikanlah kesilapan sebagai penambahbaikan untuk tugas yang akan datang.
Sdr. Jasryl Amry dan Cik Hanim, sorry maa...foto dari belakang, kalau dari depan mungkin dia orang lebih 'action' pulak...





Terdapat juga sedikit kesilapan teknikal seperti pengendalian peralatan kamera yang disewa. Disebabkan ia disewa, tentu sekali terdapat sedikit kekurangan pengetahuan dalam pengendaliannya. Tak mengapalah, jadikan perkara ini sebagai panduan untuk tugas yang akan datang.

Keadaan dalam bilik kawalan, di kanan sekali ialah boss kami Prof. Dr. Kamaruddin M. Said. Beliau telah membelanja kami dengan goreng pisang dan teh tarek dua petang berturut-turut kerana kami dianggap telah bertugas dengan memuaskan. Terima kasih Prof.






Terdapat juga masalah yang timbul kepada sistem CCTV di DECTAR yang kami kendalikan. Pelik aku, bila diuji semasa waktu pagi CCTV tu o.k je tetapi bila program berjalan, terdapat pulak gangguan pada sistem tersebut. Tak pasti apakah sebabnya ia berlaku.

Hari ini merupakan Sidang 9 iaitu sidang terakhir. Ini bermakna hari terakhir kami membuat rakaman video MCP Majlis Konvokesyen UKM Ke 37. Selepas ini kami akan bebas dan menunggu untuk rakaman Konvo Ke 38 pula pada tahun depan pulak.

Kelihatan letih selepas tamat rakaman MCP pada hari terakhir konvokesyen....kesiannn..





Tahun ini juga kami menyewa kamera video yang mempunyai kekuatan lens sejauh 34 kali. Ini bermakna Kamera 2 berkenaan boleh diletakkan di pintu masuk dewan berbanding kamera kami yang hanya mempunyai kekuatan lens 10 kali sahaja.


Ini dari pandangan Kamera 4 yang dikendalikan oleh sdr. Wafiy. Dia selalu sahaja terhidu bau makanan yang dihidangkan di paras ini. Jadi dia menjadi 'informer' untuk menu-menu makanan bagi kami...






Pada anggapan atau pandangan aku, semua krew telah bertugas dengan cemerlang walaupun terdapat sedikit kesilapan teknikal di sana sini kerana dalam majlis sebesar ini tentu sekali akan wujud kesilapan. Semua krew telah bertugas dengan penuh tanggung jawab tanpa sebarang rungutan walau sedikit. Masing-masing berasa gembira, namun tidaklah sampai lupa tanggung jawab sebenar mengapa mereka di panggil ke sini.

Dari pandangan kamera di tingkat atas DECTAR






Krew penerbitan MCP majlis konvokesyen ini ialah;

Pengarah Penerbitan: PROF. DR. KAMARUDDIN M. SAID
Pengurus Produksi: ZULKIFLI IBRAHIM
Penolong Pengarah Penerbitan: HAZRUL ABDUL HALIM
Penerbit Rancangan: DAUD MONTAK ZAKARIA
Pengarah Studio: SHOHAIMI ABDUL RAHMAN, KAMARUL BAHARIN SUPAAT & ZARIFI SALLEH

Switcher: HASNAH BASIRUM & HAZNI HANIM

Grafik: JASRYL AMRY

Floor Manager: INSYIRAH, SITI SURAYA, WANA HALENA MARIA, NURUL HAZWANI & KHALID

Sdr. Wafiy sedang mengendalikan Kamera 4 di tingkat atas DECTAR.





Juruaudio:
RAMLI ADNAN & SULIMI ISMAIL

Jurukamera:
ZULHIMI HAMZAH, HAFIZ ISMAIL, AZRUL KHAIDIR, KHAIDIR HASHIM, WAFIY ADLAN, FIRDAUS SHARIM, NAZIRUDDIN, BADRUNIZAM SAJADI, SHAMSUL BAHARI, ZAIDI ENDIN, YUNUS MISDI, JAMALUDIN SALLEH, JAMALUDIN SABRAN, MUHD BUKHARI, ZULHAIRI MIDON,

Sdr. Zarifi bertindak sebagai Pengarah Studio dan Cik Hasnah sebagai switcher. Foto dari belakang lagiii...maaf yooo..




Kakitangan PTM yang mengendalikan 'smart card' pula yang aku ingat di ketuai oleh Prof. Dr. Osman Karim, Meor Sony, Faril, Saberi dan ramai lagi, tapi nama mereka aku tak ingat dan tak tau apatah lagi staf pompuan....


Jasryl Amri sedang membuat rakaman foto dalam studio audio.










Kakitanga foto yang terlibat dalam rakaman foto majlis konvo UKM ini ialah HAJI ISMAIL, RAAI, IKHWAN & SALIMAN LEMAN.




Hmmmm....foto foto jugak, grafik kat bilik kawalan jangan lupeee.....








Sdr. Zulkifli Ibrahim sedang memerhatikan tugas rakaman MCP dari dalam Bilik Kawalan Studio UKM. Dua orang yang sedang memakai 'mask' tu bukan doktor tetapi Pengarah Studio(Shohaimi Abdul Rahman) dan staf PTM yang bimbang kepada H1N1!. Hmmm...konvo tahun ni macam kita semua berada dalam bilik pembedahan, ramai yang pakai penutup hidung dan mulut....


Majlis Konvokesyen UKM Ke 37 tamat pada jam 12.00 tengah hari lebih kurang. Selepas masing-masing makan tengah hari, kami semua terus mengemas semua peralatan yang telah dipasang. Sebelum makan tengah hari semua krew telah menghadiri grup foto dalam dewan. Aku tidak dapat turut serta kerana sibuk dengan staff syarikat yang memasang kembali peralatan dalam studio yang telah ditanggalkan semasa mereka memasang peralatan yang disewa dalam studio kawalan.


Tugas kami tamat lebih kurang jam 2.00 petang. Kami semua meninggalkan dewan dan hati aku penuh dengan tanda tanya, adakah krew luar akan datang membantu lagi?, adakah peralatan yang tidak berfungsi dengan baik akan diganti?, adakah kami akan dapat memperoleh peralatan baru yang sesuai dengan kehendak tugasan yang dilakukan?, adakah kami semua mampu melaksanakan tugas akan datang tanpa sebarang kesilapan?, dan adakah kami mempunyai umur lagi untuk rakaman konvo yang akan datang?. Semua ini bermain difikiran aku sambil memandu pulang ke Bangunan Pusat Penerbitan dan Percetakan, UKM... O.K bye untuk hari ini, jumpa lagi konvo akan datang. Terima kasih kepada semua krew yang terlibat......

1 comment:

apih said...

Salam,

Tuan ada simpan rakaman ini? kalau boleh saya hendak membuat salinan sidang pertama dan sidang terakhir konvo 2009 ini.

Terima kasih