Sunday, June 7, 2009

Program Silang Budaya III

Rakaman temubual anak angkat di P.J

Depan rumah inilah 'istana' tokeh emas Poh Kong tu.
Lupa nak rakam dgn kamera foto den...








Hari ini hari Ahad, dan ia merupakan hari kedua kami akan keluar membuat rakaman video di rumah-rumah keluarga angkat program silang budaya ini. Aku tiba di pejabat Pusat Penerbitan dan Percetakan lebih kurang jam 7.30 pagi. Selepas key in di e warga, aku membuat pemeriksaan peralatan video yang akan di bawa untuk aktiviti rakaman video hari ini. Aku juga melihat secara sepintas lalu catatan semalam berkaitan aktiviti rakaman yang telah dilakukan. Tidak berapa lama kemudian sdr. Kamarul pula tiba.

Apabila Cik/ Puan?(masih tak pasti hingga ketika ini) Khadijah dan sdr. Lim tiba kamipun bergerak ke Bandar Baru Bangi untuk membuat rakaman video berkaitan seorang anak angkat bersama keluarga angkat di lokasi tersebut. Kami difahamkan anak angkat berkenaan akan menghadiri kenduri kahwin di rumah jiran keluarga angkatnya. Tiba di sana, aktiniti rakaman tidak dapat dilakukan kerana anak angkat keluarga tersebut belum lagi bersiap. Kami juga difahamkan keluarga angkat tersebut berada di Australia.

Kemudian kami bergerak pula ke sebuah lokasi keluarga angkat di Petaling Jaya. Setelah puas mencari dan juga dihubungi dengan hp oleh (Cik/Puan?) Khadijah, akhirnya kami sampai di destinasi yang ingin kami tujui. Wah, nampaknya rumah besar lagi... Di hadapan rumah keluarga angkat tersebut terdapat sebuah lagi rumah besar seperti sebuah istana. Kami difahamkan rumah besar tersebut dimiliki oleh Tokeh Kedai Emas Foh Kong. Hmmm...patutlah seperti istana, rupanya pemiliknya duduk di atas timbunan emas.

Beberapa ketika menunggu kami pun dijemput masuk oleh tuan rumah keluarga angkat tersebut. Sebenarnya aku pun lupa nama keluarga angkat tersebut, maklumlah aku tidak punya catatan nama keluarga angkat berkenaan. Nama-nama anak angkat yang terdiri daripada dua orang pelajar lelaki Melayu dan Cina itupun aku lupa. Keluarga angkat tersebut dari kaum India dan merupakan seorang doktor.

Kami menemubual anak-anak angkat dan keluarga angkat tersebut. Kami juga dilayan dengan amat ramah oleh keluarga angkat tersebut. Anak-anak angkat di sini telah membuat demontrasi Yoga yang diajarkan oleh keluarga berkenaan dan tentu sekali kami telah rakamkan dengan kamera video. Kami bergerak kelokasi keluarga angkat yang berikutnya kira-kira jam 11.00 pagi.

No comments: