Tuesday, March 31, 2009

Tugas rutin untuk minggu ni..

Malam ni latihan MCP Kumpulan 7 & 8








Keluar rumah jam 7.40 malam. Hujan amat lebat hingga memaksa den memandu agak perlahan. Jarang aku memandu sebegini perlahan jika hari tidak hujan. Rasa macam kuro-kuro pulak. Walaupun hujan mencurah-curah jatuh ke bumi den redah juo memandangkan tugas di Studio UKM bermula jam 8.00 malam.


Tiba di sisi DECTAR hujan sudah agak reda sedikit namun titisannya mampu membasahi pakaian yang den pakai jika sengaja berdiri togak di tengah hujan berkenaan. Tapi sapolah yang kurang akai nak berdiri togak kek hujan tu....kan...kan...Sambil menutup kepala dengan beg galas yang den bawa, kaki den pantas mengatur langkah menuju pintu yang ternganga luas seolah-olah menyambut den. Kalau pintu tu boleh berkato-kato mungkin agaknya dio akan mengucapkan "wellcome sir...."
. Tapi kalau pintu pandai berkato-kato, tontu den cabut lari dah.....


Hmmmm....grrrrrr....raso macam menggigil batang tubuh den ni bilo angin dingin menyapu tubuh den. Kalau diikutkan hati rasonyo lebih baik den duduk kek rumah berbungkus dengan selimut. Tapi mengenangkan tanggung jawab, den tak teringin pun hendak berbuat demikian. Baru saje melangkah masuk pintu Studio UKM tiba-tiba muncul lah pelajar Pusat Pengajian Media yang akan membuat latihan MCP di sini. Den pun memasang dan menyiapkan semua peralatan yang diperlukan oleh mereka.



Bilo siap saja semua peralatan, mereka pun memulakan latihan seperti biasa. Kadang kala kesian juga tengok muko-muko mereka sorang-sorang yang tersenyum kelat seolah-oleh menyembunyikan kerisauan, keletihan, kebimbangan dan seribu satu rahsia lagi yang mereka sendiri mengetahuinya. Tapi apo den boleh buek. Den cumo boleh membantu memberi sedikit sebanyak ilmu yang sememangnye tidak banyak di dalam dada ini....eh! yo ko ilmu dalam dado...hmmmmmmmm....den pun tak pasti....pandai sobut yo....



Malam ni terdapat sedikit masalah berkaitan grafik. Mahu tidak mahu den terpaksa talipon rakan den yang selalu membantu dalam rakaman MCP kami iaitu Sdr. Yunus Misdi. Terima kasih Sdr. Yunus. Dia ni merupakan krew yang lebih banyak ilmunya dalam software Scala ni....Malam ni dialah yang menyelesaikan masalah grafik tersebut. Hmmmmm....itulah tanda kami amat mengambil berat dengan sesiapa saja yang memerlukan bantuan kami. Kebetulan Sdr. Yunus sedang bertugas di makmal Fakulti Kejuruteraan. Itulah juga kita manusia ni, bukan sempurna sangat tanpa cacat cela. Mungkin dia kekurangan di satu sudut namun di sudut yang lain dia mempunyai kelebihannya yang tersendiri. Oleh itu setinggi mana pun ilmu kita janganlah terfikir untuk mendabik dada mengaku kito mempunyai ilmu yang tinggi.



Akhir sekali den ingin memberikan semangat kepada pelajar yang membuat lathan MCP, janganlah gusar MCP hanyalah MCP, bukan malaikat maut si pencabut nyawa tu. Apa nak dirisaukan....kuatkan semangat.....ayuh kehadapan...terus pandang ke hadapan....hmmmm...tapi sekali sekala pandang gak ke belakang, manalah tahu kalau-klau seekor hantu sedang mengejar dari belakang.....kan...kan...

14 comments:

CikLieYzaOnline said...

Hahahahahaha....hahahahahahahahaha...
gelak guling2 baca kisah ni.....
jadi laaa...ada gak benda yg nak digelakkan....haih....raja lawak pun x selawak ni...

CikLieYzaOnline said...

kdg2 den pk gak,ekau ni boto ko seorg penerbit....x penah den jumpa penerbit mcm ekau ni...lain dpd yg lain..adakah disebabkn faktor usia?cewah..adakah sbb ekau juga hasil keluarn mention ukm yg ala2 'gamak' bak kata cik yam...atau adakah sobab ekau dh tinggal lamo kek guo...hahahahahaha...gelak makin jahat.apapun,tkasih byk2 la tokey guo yg berhati mulia....hmmm...xlarat nk gelak dh..

ukmstudio said...
This comment has been removed by the author.
ukmstudio said...

Whaaaaa...tak sangko den, ekau sangsi ngan jawatan den ni, yo lah den ni apolah sangat, ilmu tak tinggi dan tak seberapo. Den bukan macam penerbit lain, pandai jago status jawatan kunun takut jatuh status....kan...kan....Hmmmm...penat jo orang dulu2 cipta pepatah "ular menyusur bawah akar, tak hilang bisonyo.....". Sampai bersengkang mato tak tido dan berjelago bulu hidung dek lampu minyak tanah untuk cipto ungkapan tu. hmmm...ruponyo sio-sio yo...

Hmmmm....ekau prejudis pado usio....usio cumo angko....angko totap angko....ia totap no 1 sampai 9. Mano ado selain daripada angko itu....

Hmmmmmm...pertamo kali den terguris hati dan sodih dek biso tulisan ekau yang lobih tajam dari mato podang tu... ....isyh....isyh...isyh.....nak gi tido lah....

CikLieYzaOnline said...

hahahahahahahahaha...
laaaaaaaaaaaaaaaa....
bukan tu mksud den....
maksud den cmni..........
biar den terangkan.........

"penerbit lain,kebanyakan la..x mesra pelanggan..mcm kalo nak ckp pun perlu ado lapik2, tp ckp ngn ekau sonang jo...ekau mcm 'kwn'..jadi,senang nak berurusan..
kalo nk tanya papo yg xphm pun,bilo2 maso jo boleh tanyo...bangga den dpt jumpo penerbit cam ekau ni...byk bg motivasi kek pelajar yg nk belajar..kebanyakan manusia ni suka jaga status.kalo status tinggi,payah nak berurusan dgn pelajar.tp ekau x..ekau baik sgt.terharu den...wah..wah..wah...ikhlas ni den tulih.pastu, mungkin sobab sebelum ni den berurusan dengan org yg lebih tuo dari ekau..ekau kan ke mudo laie? mungkin sbb tu ekau mudah mesra ngan kami semua pelajar2 ni...ekau byk bantu kita semua dlm mcp. jasa ekau mcm x terbalas oleh kami semua ni...itu maksud den yg sebenarnya..."

CikLieYzaOnline said...

ala.....ekau dh merajuk ko?
waaaaaaaaaaaaa.............
jangan la merajuk.........
meh den pujuk meh..........
den salah tulih ka?
jap den nak check lain.....
tggu jap yooooo.........

ct_saggie said...

hehehe
en .daud merajuk kak liza
kak liza dah buek apo dgn en.daud..
erm...
den raso...kak liza kena pujuk en.daud tu

ukmstudio said...

Mano ado den merajuk....terguris sikit jo....maklumlah dah tongah malam ni, sonyap sunyi tontu hati mudah terguris pilu....lagu kek blog ni pulak terlalu syahdu....

Ooooooo....ruponyo den tersalah tafsir, rasonyo baru sekali den salah tafsir. Selalu tafsir topat jo macam tafsir si suumpah tu.....

hmmmmm....jangan risaulah den mudah terguris dan mudah pulo disombohkan....heh....heh....hmmmmmmmm.....malu de kat diri de malam ni yang sonyap sunyi....

ct_saggie said...

ehhehe
den raso..
en.duad ni penat..
tu sebab terasa hati...
en.daud rehatkan diri...
kak liza....tugas kak liza skrg..kena pujuk en.daud...hehhehe
jgn bagi beliau sedih di mlm hari...
eh..dah pagi la..

CikLieYzaOnline said...

Den nak buek keterangan sekali lagi.

1)"kdg2 den pk gak,ekau ni boto ko seorg penerbit....x penah den jumpa penerbit mcm ekau ni...lain dpd yg lain"

maksud ayat ni cmni:
-kalo penerbit,tetap penerbit.kami ni,tetap student.ekau mcm majikan,kami kuli.ekau berkuasa utk buek apo sajo.tp ekau lain dari yg lain.bilo ekau tau kami takut nk buek mcp,ekau x komen byk sbb ekau xnk jatuhkan lagi semangat kami.ekau tulis kek blog ni pun benda2 yg hepy sebab xnak kami terlalu risau utk mcp nnt.bila den baca cito ekau kek blog ni,perasaan den nk buek mcp pulih kembali.itu la mksud den.den gelak guling2 baca posting ni.

2)"adakah disebabkn faktor usia?"

maksud den utk ayat ni plak cenggini:
-mungkin jugo ekau ala2 sebaya kami jo.jd,ekau layan kami mcm kwn.walaupun hakikatnya,status kami ngn ekau jauh bezo.kalo org lain,kek industri ko,mano la ado nk berekau2 cmni.x pasal2 jo kono luku palo haaaa...

3)"adakah sbb ekau juga hasil keluarn mention ukm yg ala2 'gamak' bak kata cik yam."

maksud den utk ayat ni:
-mgkin jugo sbb ekau pun senior kami.jd,sgla masalah yg km hadapi utk mcp,ekau pernah hadapi.jd,ekau tahu apo yg kami alami,apo yg kami raso.kalo kami sedih,ekau pun tentu penah sodeh.ye ke?heeee.jd,sbb tu ekau cubo gembirakan hati kami...

4)"adakah sobab ekau dh tinggal lamo kek guo"

maksud yg ni plak:
-ontahlah..den sajo jo nak nyakat ekau..den pun xtau apo motif den tulis ayat ni...tgn den main taip jo.tanpo sebarang makno.tp yg pastinyo,niat den nak nyakat ekau jo..hmm,x jd cubaan den nk nyakat ekau mlm ni...haih..

5)"hahahahahaha"

yg ni mksud dia:
-lambang ketawo...biasanya org tulis cmni.tp kalo nk tulis hehehehe atau hihihihii..atau hah..hah..hah..(ketawa ikut buku) pun boleh jugo.ikut cito raso...

sekian,translation dh berjayo.td,tersokat den xleh masuk.haihhhh...lega hati den dh berjaya translate bahaso afriko.hmm..bahayo jugo guno bhso afriko ni...nnt guno bhso lain plak la...

ok,sekian,harap maklum.
pertama kali den translate balik ayat yg den tulis.akan den ingat sampai bebilo.hari ini dlm sejarah.

ukmstudio said...

Dah lah tu.............buang yang keruh, tukaqlah dengan air mineral dalam botol pulak...

CikLieYzaOnline said...

kita minum duluuuuu!!!!

CikLieYzaOnline said...

den nak komen lagi 1 kek sini..ni la antara cito2 menarik yg den pernah baco...hehehehe..gelak guling2 den baca...bc byk kali pun asyik gelak lagi walaupun dh tau permulaan,pertengahan dan ending dia..tp asyik ulg2 baca..nak tergelak...

CikLieYzaOnline said...

Hmm,skang dh pun pukul 2.28am.tarikh,15april 09,rabu.tetiba den nk baca balik komen kek sini.em,xsgka den kali pertama den gaduh ngn ekau,ngn penerbit berhati mulia.huhu.maafkan den sekali lagi sbb pernah mgguris hati ekau pd mlm berkenaan yg sunyi ditemani lagu gerimis yg sedih dan syahdu hati.den xbuek dh pasni.tu last den guriskan hati ekau yg mudah terguris dek bisa tulisan den ni.maafkan den lagi dan lagi.titik.