Saturday, July 4, 2009

UKM-GLOBAL STUDENT MOBILITY PARTNERSHIPS

Bulan Julai ini, kami dalam Unit Audio Video memang sibuk sangat. Selain Minggu Mesra Pelajar Baru, kami juga sibuk dengan rakaman video program UKM-GLOBAL STUDENT. Kami diminta merakamkan semua aktiviti pelajar antarabangsa yang belajar di UKM selama sebulan. Mereka merupakan pelajar yang datang dari beberapa universiti luar negara.


Kami dikehendaki merakamkan semua aktiviti mereka selama sebulan ini. Pelbagai aktiviti yang mereka lakukan termasuk kerjalapangan seperti di perkampungan Orang Asli di Gombak, Pulau Carey, Sabah dan Sarawak. Terdapat juga aktiviti mereka di Langkawi.

Jadual tugas kami telah dibahagikan diantara kami,
Kamarul dan Amri akan menyertai pelajar berkenaan di Langkawi dari 5- 1o Julai,
Ruhaizad dan Wafiy akan menuruti mereka ke Sabah dari 12-16 Julai
aku sendiri serta Ramli akan mengikuti mereka ke Sarawak dari 15 -19 Julai 2009.

"Student mobility is one of UKM's strategic priorities. Under the Chancellor's Foundation, international students get the opportunity to study at Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) under the UKM-Global Student Mobility Partnerships programme. It combines experiencing university life at one of Malaysia’s leading universities and experiencing the true nature and culture of Asia. Under this programme, students stay and learn in multicultural Malaysia for a month. During this time, participants get to visit an ancient land mass with its amazing ecology, unique flora and fauna, not seen in other parts of the world."

Pada 21 Julai pula kami akan membuat rakaman video MCP Majlis Konvokesyen Khas iaitu Pemasyhuran DYMM Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Mukhriz sebagai Canselor baru Universiti Kebangsaan Malaysia dan juga Pengurniaan Ijazah Kehormat kepada YABhg. Tun Abdullah Hj. Ahmad Badawi, mantan Perdana Menteri Malaysia. Berikutnya pula iaitu pada 25 Julai 2009 pula kami akan membuat rakaman video MCP, Konsert Di Raja UKM dimana ia akan dihadiri oleh Canselor UKM di DECTAR.


No comments: