Wednesday, October 10, 2018

Lawatan Ke Multimedia PTM U. Malaya...

Hari ni hari Rabu, 10 Oktober 2018...kami dari Unit Audio Pusat Komunikasi Komunikasi,
UKM bersama Pusat Teknologi Maklumat, UKM pi melawat ke Multimedia 
Pusat Teknologi Maklumat, Universiti Malaya. 
Kami ke sana seramai 3 orang
 dari UAV UKM iaitu aku, encik Hazrul dan sdr. Jasril. Kami pi 
bersama team PTM UKM yang lebih 10
orang bilangannya.....
Kami gerak dari UKM lebih kurang jam 9.30 pagi dari bangunan Pusat Teknologi
Maklumat UKM.....

ni masa sarapan...
selesai sarapan...
studi dia orang lebih baik.....
 Sampai ke UM lebih kurang jam 10.30 pagi kut...aku pun lupa nak tengok jam atau mungkin
tengok jam tapi aku lupa...mana mana laa...hahaha.....Sebaik tiba di Bangunan
PTM dalam kampus UM tu kami turun dan berjalan menuju ke
bangunan PTM UM...Di pintu masuk kami
disambut oleh staf multimedia
PTM UM...agaknya laaa....terima kasih kerana sambut kami...

lampu video LED
taklimat...
taklimat pegawai multimedia...
 Sebaik masuk bangunan kami dipelawa untuk menjamu selera...agaknya sarapan pagi la kut...aku pun memang belum sarapan secara berat lagi pun...jadi join la aku makan
mee dengan air teh keruh tu kut....opst! lupa lagi aku....Aku makan tak banyak
pun...biasanya dalam perjalanan mana2 pun aku jarang makan
banyak sebab bimbang macam macam
....bimbang kalau perut tak sihat dengan makanan yang
masuk tu...jadi tentu kelam kabut cari tandas...tak gitu....jadi aku main selamat je la....

sesi melihat alatan....
menjelaskan berkaitan alatan...
melihat alatan dalam studio...
 Selesai sarapan kami dibawa naik tangga ke tingkat 3 atau 4...aku lupa pulak dah....da banyak umur ni memang asyik lupa aje....banyak umur aje, bukan tua...da pencen
nanti baru la boleh dianggap tua dan tidak diperlukan lagi oleh 
mana2 agensi untuk bertugas lagi.....tak gitu..
Lift ada tapi nak tunggu mungkin lama jadi tangga la pilihannya..
Ada jugak bagusnya kan, lepas makan naik tangga, tentu hilang sikit kalori tu kan...
Sesuai dengan bengkel video yang kami buat itu hari, kempen naik tangga
 untuk sihat...kan...tapi kalau naik tingkat 20 mungkin takde
sape yang nak naik tangga...hahaha.....

dalam studio lagi...
sesi ni ramai jugak yang bertanya....bagus gak...banyak dapat ilmu...
berbincang  lagi...
 Di tingkat atas kami dibawa masuk ke studio. Di sini memang banyak kamera dan alatan video. Sebelum tu kami dengar taklimat dulu yang dimulai dengan kata kata 
daripada ketua multimedia...
rasanya la, aku pun tak pasti sebab aku tak tumpu 
sangat kat apa yang dikatakannya....Lepas dia beri kata kata, dia pun 
blah sebab mungkin dia ada urusan lain yang perlu
dibereskan kut....Dia seorang pompuan yang agak manis...opst! tak boleh
puji lebih lebih sebab dia mungkin da bini orang kut...aku pun tak pasti...tapi drpd raut wajah
macam da ada keluarga....opst!... apa da melalut lalut pulak dah...tak sempat
gak nak snap foto dia...tak pasti sama ada aku segan nak
rakam atau aku tergamam...hahaha..opst!

lama discuss ni....
masih ada lagi ruang bertanya....
sebahagian alatan...
 Selepas dia pi pegawai multimedia dia pulak beri penjelasan kepada kami tentang tugas mereka dan sebagainya. Kemudian penerangan diambil alih oleh staf teknikal 
kut sebab dia aje yang banyak bercakap berkaitan teknikal...boleh
kata 99.99999% dia bercakap berkaitan teknikal....
Banyak jugak yang dijelaskan kepada kami tapi banyak
pulak yang aku lupa...lupa lagi....Apa apa pun aku tengok sistem dia orang
bukanlah 'heavy' sangat walau pun set HD. Pada aku alat sedemikian bukan alat
yang merupakan alatan studio yang benar benar boleh dikatakan studio.
Alat dia orang merupakan alatan yang 'mobile' yang boleh
dibawa kemana mana jika ada program untuk
dirakam...Contohnya, dia orang
akan pasang alat di dewan untuk rakaman konvokesyen.
Apabila majlis konvo tamat alat tersebut akan di 'dismantle' dan di bawa balik
ke studio. Jadi alatan mereka alatan HD yang sesuai untuk
bawak ke mana mana aje...Setakat untuk menghasilkan
program program2 memang lebih
daripada cukup la tuuuu...
Apa apa pun ok la tu....dapatlah jugak infor berguna daripada dia orang semua
...menarik jugak walaupun kami berharap dapat melihat alat yang lebih
sempurna untuk sebuah studio video.......terima kasih kepada
semua staf Multimedia UM tu.....
Cara mereka mengendalikan rakaman majlis konvo nampaknya
sama macam yang kami lakukan cuma kami punyai ruang dewan yang lebih luas dan
mudah kami mengatur peralatan rakaman dalam dewan besar kami tu....

...da keluar drpd studio...
pintu masuk la niii....
meor ptm..
Masa sesi penerangan oleh staf PTM UM tu aku takde bertanya mungkin sebab aku faham kut... tapi encik Hazrul banyak yang dia tanyakan kepada staf tu...banyak nampaknya..mungkin ada lagi infor yang dia perlukan kut...memang 
perlu untuk dia sebab dia involve dalam hal pembelian alatan...
Tapi ada satu soalan yang aku tanya kat staf tu secara
face to face...'BAYARAN OT ADA MASALAH
KE?'...hahaha....dia beri la jawapan...Soalan ni untuk staf
yang dibolehkan untuk buat 'claim'.....
Setelah agak lama kami dalam studio tu maka akhirnya kami mula untuk bergerak balik ke UKM. Waktu tu lebih kurang jam 12.00 lebih....Setelah bersalam maka
kami pun masuk ke perut bas UKM dan bergerak ke Bangi....
tiba di Bangi lebih kurang jam 1.30 petang......

SEKALI LAGI TERIMA KASIH BANYAK BANYAK KEPADA SEMUA STAF
PUSAT TEKNOLOGI MAKLUMAT UNIVERSITI MALAYA...
ANDA SEMUA MEMANG BAIK BAIK BELAKA......

~ SEKIAN ~

daud.montak.zakaria

No comments: