Wednesday, August 15, 2018

Shooting lagi hari ni...

Hari ni Rabu, 15 Ogos 2018...sambung shooting hari ni...Krew shooting 'teaser' untuk konvo
ukm, aku pulak shooting 'behind the scenes' shooting 'teaser' berkenaan...
Pagi lagi...tak pagi sangat la, lebih kurang jam 10.00 pagi
kami pi ke lokasi shooting berhampiran
canselori ukm.

...dataran menghijau dekat canselori...
...dataran menghijau dekat canselori...
Hampir jam sepuluh pagi kami gerak...disebabkan hari ni Rabu kami tak boleh parking kat           canselori sebab hari ni bebaskenderaan kat zon berkenaan. Jadi aku cari parking
                lot kat tempat lain yang hampir denganlokasi shooting....Aku kena 
         pusing satu lingkaran dalam ukm tu untuk cari tempatparking...tak dapat gak...
                      akhirnya aku parking kat dectar...tak lama kemudian 
           sdr. shahrul jugakparking kat dectar sebab takde parkinglot yang hampir 
                dengan canselori. Dari situ kami iaitu aku, saniy,shahrul, jasril 
         dan sdr.....ermmm...aku lupa nama dia...pelajar intern di pusat kami tu...berjalan                      kaki...bukan berjalan tangan..opst!...menuju ke canselori.Menapak la kami ke                                              sana...hahaha...tak jauh...lebih kurang 300 atau 400 meter                                                                                    aje...gamaknya...

...dataran menghijau dekat canselori...
...dataran menghijau dekat canselori...
Tiba di kawasan menghijau
kat dataran canselori tu...kami pun tunggu para pelakon
tiba. Sementara itu krew siapkan alat untuk  rakaman. Tak lama kemudian
tiba la pelakon utama ke lokasi tersebut. Pelakon utama tu pompuan dan dia bawak jugak
rakan dia dua orang lelaki untuk turut sama dalam adegan yang
akan kami shoot di situ nanti.........
Setelah segalanya siap maka keje keje shooting
pun bermula...sementara aku mulalah membuat shooting untuk 'behind
tehu scenes' shooting video berkenaan.

Agak lama jugak la keje keje shooting kat situ.
Biasalah shooting adegan ala ala drama waktu maghrib ni bukan
mudah, ia makan masa jugak. Shooting adegan macam drama ni bukan hentam kromo
je...ia bukan boleh dibuat sambil pi toilet buang air, kemudian datang balik
ke lokasi...tu keje tak betul dan tak pro beb....Shooting kene
buat betul betul bukan main2...tak gitu.....

perpustakaan lingkungan kedua ukm...
perpustakaan lingkungan kedua ukm...
Setelah agak lama di situ, akhirnya keje keje shooting tu selesai dan
shooting 'behind the scenes' yang aku buat jugak selesai untuk adegan berkenaan.
Selesai je kami terus balik opis...aku terus digitise footage yang aku
rakam dan buat penyuntingan seketika.....Petang nanti
sambung shooting di PTSL lingkungan kedua pulak....jam dua petang lebih kurang...
Sebelah petang lebih kurang jam 2.00 petang kami
gerak pulak ke perpustakaan di lingkungan kedua. Perpustakaan berkenaan
dipilih sebagai lokasi untuk shooting petang ni. Aku rasa elok la kat situ sebab kalau pi 
ke ptsl lingkungan pertama tu sah payah nak dapat parking lot...kat sini
agak mudah untuk dapat parking lot. Sebaik selesai parking, 
kami gerak ke
library berkenaan. Di situ da ada encik hazrul. Kami jugak bersua
dengan OYA...itu bukan nama betul, cuma nama glamour je....aku sendiri pun tak tau nama betul dia...nampak tak betapa 'glamour' nya dia hingga nama betul pun tenggelam
.....Dia pernah jadi intern kat opis kami beberapa taun yang lalu..
la ni dia sambung belajar kut....aku pun tak pasti..........

perpustakaan lingkungan kedua ukm...
perpustakaan lingkungan kedua ukm...
Seterusnya kami sama sama masuk ke lift untuk 'naik ke atas'...
ekeke...naik memangla ke atas.....Tiba di atas, aku lupa tingkat berapa..krew
shooting cari lokasi untuk shoot. Shooting adegan dibuat dibahagian luar bangunan. memang ada ruang di luar library yang disediakan untuk mentelaah
buku...di luar bangunan library...ruang tu dipenuhi rumput
dan terdapat beberapa meja dan kerusi di situ...sebenarnya aku pun baru pertama
kali masuk ke library ni...library baru ni........

perpustakaan lingkungan kedua ukm...
perpustakaan lingkungan kedua ukm...
Setelah segala persiapan sedia maka 
shooting pun bermula....aku jugak mulakan keje aku untuk shooting
'behind the scenes' tu...Beberapa 'shot' dibuat di luar library tu....Setelah selesai
keje shooting dalam library pulak dibuat. Semua keje keje shooting
tu berjalan lancar hingga selesai......Setelah selesai
kami gerak balik opis.........

perpustakaan lingkungan kedua ukm...
perpustakaan lingkungan kedua ukm...
Aku pulak terus digitise footage yang
dirakam tadi ke dalam komputer. Semapat aku edit footage tu sekejap
sebab masa da cukup...masa untuk aku balik atau log out jam 4.30 petang...Esok akan
sambung edit dan mungkin akan di upload ke youtube esok hari...
Okay...selesai keje untuk hari ni....harap esok masih
ada..............

~ sekian ~

daud.montak.zakaria

No comments: