Sunday, October 2, 2011

Malam Manifestasi Seni UKM 2011

....ketika sedang bertugas...

MALAM tadi 1 Oktober 2011, kami telah membuat rakaman video 'Malam Manifestasi Seni UKM 2011'. Program tersebut merupakan program penutup bulan mesra pelajar baru UKM.
Perkara yang paling aku bimbang dalam rakaman mcp ni ialah kekurangan
krew maklumlah hujung minggu ni masing2 ada komitmen
sendiri. Ada juga krew mcp kami yang sedang menjadi
pengantin baru 1 Oktober ni iaitu
sdr. Rosli Robai atau
nama dalam fb, Junior mastermind............
tentu mustahil dia datang untuk menjadi krew malam tu kan....dia ada tugas
yang lebih mencabar di sana...ekekekekeke...



Seperti biasa persiapan peralatan rakaman MCP kami bermula dari awal. Se awal jam hampir 6 petang persiapan teknikal perlu disiapkan semuanya sebelum bermula persembahan.





....bilik audio....
....Haji Sulimi dan Azrul Khaidir....

Aku sampai ke dewan DECTAR lebih kurang jam 6.00 petang. Sdr. Shahrul Fadli yang tiba awal telah memasang kabel-kabel kamera dan sebagainya. Dia lebih awal datang ke studio ukm
lebih awal daripada aku.......


Kemudian selepas itu ialah sdr. Siti Suraya dan Jasril Amri telah tiba di studio ukm. Begitu juga dengan sdr. Kamarul Baharin Supaat.

....sebelum masing-masing mula bertugas.....
.....keletihan setelah berdiri di kamera selama lebih kurang 2 jam...

Setelah semuanya disiapkan dan visual sudah kelihatan di screen-screen dalam bilik kawalan video, maka seperti biasa kewajipan kepada pencipta perlu ditunaikan.
Sdr. Shahrul Fadli terpaksa pulang ke rumah kerana terdapat sesuatu hal yang lebih
utama yang memerlukan kehadiran dia di rumahnya...


Beberapa ketika kemudian krew mcp bantuan kami pun tiba seperti Arenim, Yan, Yunus Misdi, Azrul Khaidir, Yusri, Jamaluddin Saleh dan sebagainya....

...persembahan pelajar...
....persembahan pelajar....

Persembahan tersebut bermula lebih kurang 8.45 malam yang dimulai dengan
ucapan Timbalan Naib Canselor UKM...


VIP yang hadir pada persembahan tersebut ialah Timbalan Naib Canselor HEPA, En. Musa, Dr. Kadderi, Datuk Ismail Hudson, Presiden PMUKM dan beberapa orang lagi yang aku lupa nama mereka...


....persembahan pelajar....
......persembahan pelajar...

Pelbagai persembahan seni dipersembahkan oleh para pelajar baru pada malam tersebut.
Antaranya ialah boria, dikir barat, tarian gamelan, silat dan sebagainya. Aku merupakan
peminat seni yang agak tidak ekstrem, oleh yang demikian aku tidak mampu menilai persembahan seni mereka. Pada aku ada yang menghiburkan dan ada juga yang
kureng. Ada yang cuba menimbulkan suasana lucu tapi bagi aku ada yang
gagal menyebabkan aku ketawa. Apa-apa pun aku faham mereka cuma berlatih dalam masa
yang singkat dan tentu sukar mencari idea yang lebih mantap dan mampu mencipta
kelucuan yang mampu membuatkan aku kalau tidak ketawa
tersengeh pun cukuplah.....
Walau bagaimanapun para juri yang telah dilantik telah menilai persembahan mereka dengan lebih adil dan memberi markah mengikut apa yang mereka fikirkan berkualiti dari segi persembahan dan sebagainya.....


Krew kami nampaknya bertugas dengan tekun dan sedia memberi shot-shot yang diminta oleh Pengarah Studio. Jurukamera merupakan krew yang penting kerana mereka terpaksa berdiri lama di kamera untuk memberi shot-shot terbaik yang secara terus dirakam dan ditayang dilayar besar dalam dectar. Tidak hairanlah mereka berasa keletihan setelah lebih lama berdiri di kamera.

....persembahan pelajar....

Malam ini nampaknya krew kurang berjenaka, mungkin sebab kekurangan krew yang datang atau mood cuti hujung minggu yang masih ada sisanya difikiran... Aku juga kehilangan 2 orang krew iaitu sdr. Izad yang menunaikan Haji ke Mekah dan sdr. Ramli Adnan yang bercuti diluar kawasan....

.....peserta dan penonton yang hadir pada malam berkenaan....


Program berkenaan tamat atau melabuhkan tirainya hampir jam 12.00 malam. Seperti biasa setelah minum semua krew membantu mengemaskan segala peralatan yang telah digunakan.

....ketika dalam bilik kawalan audio sebelum haji sulimi tiba di studio ukm....

Kemudian masing-masing meninggalkan studio ukm untuk pulang ke rumah masing-masing. Namun entah apa malangnya, kereta aku tidak mahu hidup enjinnya. Setelah agak lama, kereta tersebut masih gagal dihidupkan enjinnya, maka aku minta sdr. Kamarul menghantar aku balik ke rumah. Nasib baik sdr. Kamarul keluar studio sebelum aku. Kalau tidak, aku pun tak tahu nak buat apa2, mana mungkin tidur dalam studio ukm yang terletak dalam dewan besar DECTAR yang penuh dengan jin tu....kan gitu...

Apa-apa pun terpaksalah kereta tersebut ditinggalkan di ukm....Selain ucapan terima kasih bebanyak kepada krew bantuan mcp yang lain, iaitu YUNUS MISDI, AZRUL KHAIDIR, YUSRI, ARENIM, SURAYA, HANAMICHI, SHAHRUL, JAMALUDIN SALEH(CHEF), HJ SULIMI, dan YAN, aku juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada sdr. KAMARUL BAHARIN yang telah menumpangkan aku untuk balik ke rumah....kalau tidak tentu sukar jugak aku nak balik.... Terima Kasih kerana membaca...
daudmontakzakaria

No comments: