Sunday, April 19, 2009

Malam Anugerah MAPIM oh! MAM

suasana dalam bilik untuk majlis anugerah



Zulhimi: Letih oooo....nak tunggu dari jam 1.00 ptg hingga 5.30 ptg.


Sdr. Kamarul sedang beri sumbangan tenaga untuk krew rakaman UUM



Tanggal 17 April 2009;
Kami, yakni Unit Audio Video, PPP menerima arahan tugas untuk membuat rakaman MCP di PWTC untuk Majlis Malam Anugerah MAPIM. Oleh itu kami menyediakan semua peralatan untuk dI bawa ke PWTC. Urusan kenderaan dan waktu bertolak sudah dilaksanakan urusannya oleh sdr. Kamarul iaitu Juruteknik Kanan, Unit Audio Video. Begitu juga dengan urusan yang lain kerana pada masa tugas diterima aku berada di Fraser Hill untuk seminar Biokejuruteraan di sana bersama sdr Ramli. Urusan penyediaan MCP di PWTC ini diarahkan oleh Ketua pusat kami iaitu PROF. K



Tiba di PWTC kami terus ke Pan Pasific Ballroom, PWTC, tempat majlis akan diadakan malam berkenaan. Tiba di sana kami dapati krew rakaman video dari UUM telah bersedia untuk memasang peralatan MCP untuk majlis berkenaan. Oleh yang demikian tentu menjadi suatu perkara yang AMAT KURANG MENASABAH dua grup krew video membuat rakaman secara berasingan untuk satu majlis yang sama dalam satu bilik yang sama juga. Sama seperti satu tugas yang karut. Oleh itu setelah perbincangan diadakan dengan grup krew UUM berkenaan, kami mengambil kata sepakat, kami akan membantu menyediakan satu kamera tambahan. Itu saja, dan semua urusan rakaman, mereka semua yang laksanakan.



Kemudian timbul lagi satu masalah, pihak urus setia meminta pemasangan peralatan dipasang selepas jam 5.30 petang iaitu selepas sesi kertas kerja disampaikan kerana dewan berkenaan akan dibahagi kepada dua bahagian selepas kertas kerja utama. Nampaknya ini satu lagi keputusan yang entah datang dari RIMBA mana. Pengurusan macam kelam kabut saja. Kalau orang yang celik teknikal mereka mungkin lebih mengetahui masa yang diperlukan untuk memasang peralatan, menguji dan sebagainya. Oleh yang demikian pemasangan peralatan diberhentikan jam 12.00 tengah hari dan akan disambung jam 5.30 petang oleh grup krew daripada UUM tersebut. Kesian juga tengok dia orang kerana saya tau betapa letih dari segi mental dan fizikal jika masa pemasangan peralatan tidak sempurna. Kesian jugak kat kami sebab kami datang dari Bangi jam 9.00 pagi dan kene tunggu hingga jam 5.30petang. Mano kami nak pergi, kami bukan ada bilik hotel untuk di tompang...



Kami dari UKM tiada pilihan lain terus merayau-rayau mencari makan tengah hari di gerai sementara grup UUM pulang ke bilik hotel mereka. Fikirlah betapa malang nasib kami terpaksa tunggu sehingga jam 5.30 petang dengan keadaan tak tau nak ke mana. Kami bukan ada bilik hotel. Kelakar, karut marut, lucu tapi bukan lucah, cara melaksanakan tugas seperti ini. Sape nak disalahkan??. Entah, aku pun susah menjawabnya, ibarat kata DILUAH MATI EMAK, DITELAN MATI BAPAK...KALAU TAK DILUAH DAN DITELAN, DIRI SENDIRI YANG MATI.


Tiba jam 6.00 petang, sesi kertas kerja tamat, grup krew UUM memasang peralatan MCP mereka, sementara kami tak tau nak buat apa, tengok je lah. Semua tugas, mereka yang lakukan hingga selesai, termasuklah kamera yang kami sediakan, SATU je. Dengar cerita unit audio kat Pan Pasific ballroom tidak memberi kerjasama yang sepenuhnya untuk memberikan 'source' audio yang sempurna. Dalam sesi perbualan dengan grup krew dari UUM tu, aku dapat meneka kakitangan teknikal Pan Pasific Ballroom tu macam BODOH SOMBONG, tak tau tapi buat2 tau. Walaupun dia orang sudah mengendalikan PA system untuk banyak program di hotel tu, tidaklah boleh dikatakan pakar. Contohnya unta duduk kat Arab tu sejak zaman Rasulullah tapi mereka tak pandai pun baca Quran sampai la ni...keh....keh...keh...ketawa nyakat ni...



Tiba hampir majlis berlangsung, timbul pulak masalah layar tayangan. Pada pandangan kami yang tak berapa tau ni, layar yang digunakan adalah mungkin layar untuk tayangan di hadapan bukan tayangan dari belakang. Oleh itu imej yang kelihatan agak malap. Oleh itu disaat hampir berlangsung majlis, LCD projector diletakan di hadapan layar. Hmmmmmmmmm.....barulah imej kelihatan amat jelas dan hati berasa puas menatapnye. Dengar pulak cerita dari Krew UUM, 'audio source' yang disediakan oleh pihak hotel mempunyai 'distortion' dan tidak dapat digunakan. Audio yang diberikan 'macam-macam ada....' hmmmm....lebih kurang macam rojaklah kandungannya...tapi rojak sedap, yang ini pulak tak taulah, sedap ke??? Oleh itu mereka telah memasang mikrofon untuk mendapatkan 'audio source' yang tiada sebarang gangguan dan untuk 'back up' kepada audio yang sedia ada. Sdr. Ramli Adnan telah membuat rakaman ENG, sekurang-kurangnya adalah bahan untuk kami dari UKM ni...


Majlis tamat lebih kurang jam sebelas malam. Selepas itu semua peralatan dikemaskan. Peralatan kami tidaklah banyak kerana kami cuma memberi bantuan sedikit sahaja. Apa-apa pun kami yang dah tau asam garam dalam tugas video ni mengucapkan tahniahlah kepada semua krew dari UUM sebab telah mampu melaksanakan tugas mereka dengan baik. Sebelum beredar kami sama2 bersalaman dengan krew dari UUM tersebut(tapi dengan krew pompuan kami tak salam, jangan gossip tau....) dan semoga berjumpa dilain episod.....


Krew kami dari UKM terdiri daripada aku sendiri, hmmm...takyah sebut namalah...sdr. Kamarul, Ramli, Ruhaizad, Yunus, Zulhimi, Wafiy, TERIMA KASIH SEMUA...

*TAHNIAH UNTUK PUAN AIMIE JOHARI DARI PUSAT PENERBITAN KERANA MEMENANGI ANUGERAH PADA MALAM TU....

7 comments:

CikLieYzaOnline said...

Hahahahahah...
kesiannnnnnnnnnnnn.....
sodeh baca hikayat mam ni....
mcm melukut di tepi gantang.....
di padang pasir yg kering kontang...
sabar je la...
uum kayu kayan tu mmg jeles sebnrnya kat ukm metropolitan......
dh ada can tu,tu yg diorg berkuda kepang ....heeeeeeeeeeee.
mngarut lagi.....

p/s:ni waktu tulih ni,mesti perasaan mcm pasembor rojak...byk slh eja ni...heeeeeeeeeeeeeee

ukmstudio said...

Sabor Liza....jangan keluar kata2 tanpa diteliti dengan halus. Sebenarnya dalam mesyuarat induk pihak UUM yang melaksanakan tugas tu. Sementara kami pula ingin memenuhi arahan ketua pusat kami. UUM tak bersalah...hmmm...jangan salahkan mereka....mereka semua baik2 belaka, den tiada masalah dengan mereka semua.....harap berjumpa lagi dengan mereka semua. Maaf liza sebab den tidak bersetuju dengan pandangan Liza....

ukmstudio said...

Jangan mare Liza, kalau nak kenal ngan dia orang den boleh bagi jalan untuk kontek dia orang tu....heh...heh...heh...

CikLieYzaOnline said...

marah ni marah....hahahahaha.
napa ekau x jelaskan kek situ..mana den tau jln cerita yg sbnr....hehehe.ish..malu den malu..mana den nak lotak muko den ni..haih..malunya....heeeeeeee.
xpo,biasala tu,sesekali salah tafsir...(hahahah.ayat cover malu)

CikLieYzaOnline said...

Oooo,baru fhm.dh bc dgn teliti dh setiap bait kata2.rupa2nya,kakitangan teknikal Grand ballroom tu yg bermasalah.haih,teruk sgguh diriku ini kerana lain yg ingin disampaikan,lain pula yg kufahami.Oh tidak! kali pertama ia terjadi....em,apo boleh buek.ampun yo kpd smua krew yg terlibat.kutarik balik tulisan2ku td.wuwuwuwuwu.

ukmstudio said...

Tak pe lah Liza, hang cume salah faham je...ewahhhh...bunyi macam drama je....hehhh

CikLieYzaOnline said...

hehhe.mekasih ye...kerana memahami..haha.ni sambungan ayat drama td.drama rojak..hehehe