Sunday, March 22, 2009

Orkestra tradisional(Cina)

" Matlamat persembahan orkestra tradisional adalah untuk mencungkil elemen baru dalam orkestra tradisioanal. Oleh sebab itu, 'Nuovo' dijadikan tema bagi persembahan kami kali ini. Dalam persembahan ini, orkestra cina bersama dengan alat muzik melayu dan barat, akan mempersembahkan pelbagai lagu yang merdu dari tempatan serta dari negara lain bagi mencapai matlamat persembahan".

Itulah catatan yang disunting daripada buku cenderamata Persembahan Orkestra tradisional Artisukma UKM 2009.

Den keluar dari rumah jam 6.15 petang dan tiba di sisi Dewan Canselor Tun Abdul Razak jam 6.30 petang. Mengatur langkah masuk ke dalam DECTAR dengan semangat untuk menjalankan tugas dengan sempurna. Kunci di grill studio UKM dibuka. Sejurus kemudian 'krekkkkk....' bunyi grill besi dibuka menandakan grill tersebut macam berkarat....


Selepas itu key in di komputer, tanda datang bertugas hari ini. On kan semua peralatan dalam studio... Call sdr. kamarul supaya cepat datang ke Studio kerana orang tak cukup untuk memasang kamera, kabel dan tripod di Panggung Seni. Tak tau den mengapa mereka datang lewat hari ini. Namun Sdr. Ramli dah bagi tau den dia tak hadir bekerja hari ni...


Bila sdr. Kamarul tiba kami memasang semua peralatan. Sebenarnya kami terlewat memasang peralatan. Program akan bermula jam 8.00 malam tetapi pada jam 7.30 malam kami masih belum siap pasang semua peralatan. Bukan hal itu sahaja tetapi jurukamera juga ramai yang belum datang.

Apabila tiba jam 8.00 malam program berkenaan pun bermula. Jurukamera cuma seorang sahaja. Oleh itu den terpaksa menjadi jurukmera sementara jurukamera datang. Den jaga kamera satu. Hmmmm...sekali sekala pegang kamera seronok gak, bisik hati den, maklumlah dah lamo tak pegang kamera.... Tak lama kemudian Sdr. Zulhimi datang menggantikan den. Den masuk ke dalam konti dan mengendalikan pengarahan kerana Sdr. Kamarul hendak pergi solat....tugas tugas gak, solat jangan lupo....itulah bezo antaro muslim dan bukan muslim...

Den mengarahkan rakaman berkenaan sehingga tamat. Closing credit tidak sempurna kerana kami tak cukup krew. Krew grafik kami bertugas mengendalikan kamera. Selepas beberapa ketika program berlangsung, barulah ramai jurukamera datang. Mereka terlewat sebab mereka menganggap program bermula lepas Azan, kebiasaannya... Tapi ruponyo program bermula jam tepat 8.00 malam kerana program berkenaan ialah persembahan Orkestra Tradisional Cina. Tentulah ia bermula awal kerana kaum Cina je yang menontonnya...Inilah diantara tugas kami yang paling buruk, tanpa perancangan yang sempurna.

Krew malam ni DEN, KAMARUL, YUNUS, ZULHIMI, HATTA, FIRDAUS, KHAIDIR, WAFIY, JAMALUDIN SABRAN, HASNAH, HANIM, SULIMI dan hu..hu..hu... krew baru yang namonyo den lupo laie....

foto semasa bertugas tak sempat nak rakam, sebab sibuk sangat...

6 comments:

CikLieYzaOnline said...

hahahaha....

apo la yg ekau tulis...
hbt sgguh ekau ni..

"Den keluar dari rumah jam 6.15 petang dan tiba di sisi Dewan Canselor Tun Abdul Razak jam 6.00 petang. "

ish..ish...ish...
keluar dari umah kek taiwan ke dectar malaysia gamaknya....
kata reporter...hahahahaha

CikLieYzaOnline said...

hahahahaha...
gril pun dh berkarat...
lain kali,xpyh la guna gril...
buat mcm cito ali baba tu je...
sesuai la ngan guo ekau tu haaa...
heeeeeeeeee.....

sesaja nk hilgkan ngntuk..
yah..sambung kojo...
huarrrrggghhhhh

CikLieYzaOnline said...

kacau lagi..
heeeeeeeeee...

den raso kan..
ekau ni berbakat bab2 nulih cito antu..
sbb dlm posting ekau byk sound effect yg mendebarkan pembaca...

"kreekkkk... tiiiittttt.."

apo lagi nth...

bilo den baca..
hati den raso soram jo...
berdebar2 nk tau apo yg akan terjadi pada babak seterusnya...

heeeeeeeee

ukmstudio said...

Tumpuan den terganggu sebab cito hang tu lahhhhhh..ermmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...

ct_saggie said...

ngeeee...kak liza pandai nyakat en.daud..huhu

CikLieYzaOnline said...

hahahahahahahaha.......

itu la..maso nk donga cito,ngalahkan reporter...
sib baik la cito epik den tu x bersiri...
kalo x,risau den kek ekau ni...
mano la tau, melayang2 fikiran tu...
nnt den nk buek mcp pun, lain pulo jadinyo...
heeeeeeeeeeeeee......

huargggghhhh,ngantuknya.....

slmt pagi smua..den baru nk lelapkan mata...
emmmm...tata....