Sunday, June 7, 2009

Program Silang Budaya IV

Hmmm..apakah yang dibualkan oleh sdr. Lim
dengan anak-anak angkat ni..


Rakaman dilakukan di dapur.

Makan tengah hari di Nasi Lemak
Antarabangsa Kampung Baru

Kami solat Zohor di surau berhampiran
Stadium Bukit Jalil

Dari Petaling Jaya, kami bergerak pula ke Danau Kota untuk membuat rakaman video rumah keluarga angkat di sana pula. Biasalah bila sebelum ini tidak pernah sampai di sini tentulah sukar juga mencari rumah berkenaan. Walau bagaimana pun akhirnya kami tiba juga di lokasi tersebut setelah Pengurus Produksi kami cik Khadijah(eh! ye ke cik) menghubungi keluarga berkenaan berkali-kali.

Apabila tiba di sana, biasalah, tentu kami semua dipelawa masuk ke dalam rumah. Keluarga angkat berkenaan merupakan seorang wanita Melayu dan anak-ank angkatnya terdiri daripada seorang pelajar perempuan Melayu dan seorang pelajar perempuan Cina.

Di sini juga kami telah dilayan dengan amat mesra oleh keluarga angkat tersebut. Melalui perbualan yang santai, kami mendapati suami wanita tersebut telah meninggal dunia kira-kira 5 tahun yang lalu. Di sini kami sempat merakamkan temubual dengan keluarga angkat berkenaan dan juga anak-anak angkatnya. Kami juga telah merakamkan ketika wanita berkenaan menunjukkan cara membuat kueh tradisional Melayu.

Kami meninggalkan keluarga angkat tersebut kira-kira jam 1.00 petang. Oleh kerana waktu makan tengah hari telah tiba, kami singgah di sebuah cawangan Kedai Nasi Lemak Antarabangsa Kampung Baru yang berhampiran di lokasi berkenaan. Seterusnya kami solat Zohor di sebuah surau berhampiran Stadium Bukit Jalil, niat untuk solat di Masjid Tabligh Petaling tidak dapat dilaksanakan kerana sesuatu hal yang tertentu.

No comments: